Hódít a művészek digitális piaca.
Míg régen az albumeladásokból és a fellépésekből keresték kenyerüket zenészek, mamár puszta zeneszámok kiadásával, videók készítésével, rajongói tárgyak (merch) értékesítésével is megtehetik ezt. A pénzforgalom az előző évben jelentősen megemelkedett a digitális tartalmak iránt, érdemes megfigyelni ennek jelenségeit és esetleges magyarázatait.
A
pandémia második évében jelentősen javulni kezdtek a lemezkiadók bevételi mutatói,
az emberek ismét pénzt kezdtek fektetni a zenébe, így 2020-ra több mint 21.6
milliárd dollár került forgalomba. Ennek oka részben lehet az emberek növekvő
igénye a szórakozásra, egyre több és újabb zenész megjelenése a piacon, illetve
a tény, hogy interneten minden gyorsabban és egyszerűbben zajlik kereskedelem
terén. A streaming szolgáltatásoknak csaknem 443 millió új felhasználója lett 2O2O-ban.
A
trendhullámok pedig viharsebesen mossák az internetes tőzsdét. Nemrég ugyanis felpörgött
az úgynevezett NFT valuta, amely nem pénzbeli, hanem a tárgy egyedisége adja az értékét. Minél több kézen keresztül jut át az adott tartalom, annál
többet ér az adott mű. A pénz fejében pedig egy bizonylatot kap csupán, ami
igazolja a vásárlást. 2007 óta tartják számon azonban a folyósítására még sokat
kell várni, ezért hosszútávú befektetésként tekinthetünk rá. Itt nemcsak zenészek,
hanem festők, grafikusok is árusítják termékeiket.
Sőt
a leghíresebb termékek közé tartoznak itt felhasználók első bejegyzései közösségi
oldalakon (pl. Jack Dorsey első twitter bejegyzése), mém alapanyagok, mint a
Bad/Good Luck Brian, 52 perces felvétel arról, ahogy valaki könnyít magán a vécén,
és egyéb bizarr dolgok kerülnek az internetre kripto portékának.
Az egyik kedvenc alkotóm, Toniko Pantoja, 2d animátor és karakter designer, videójában azt nyilatkozta, nem venne részt a piac ezen részében, azzal indokolva, hogy ő inkább az alkotásért egyéb úton támogatná az alkotót (Patreont hozta fel példának). Hozzátette, a tartalmakból is olyan jellegű termékeket vásárolna, ami edukációs és alkotói tevékenység kiegészítéséhez felrakott eszközöket tartalmazna.
Vannak, akik viszont, amikor felrakják az internetre művüket megsemmisítik az eredeti példányt. Erre híres példa a Banksy- festmények elárverezése. Kevesebb mint 95 ezer dollárért kellt el a Morons című mű a digitális aukciós oldalon, és bőven elég volt valakinek arra, hogy lassú tűzön megpörkölje azt. Hosszútávon a szakértők aggódnak a fizikai művek biztonságáért, illetve a beleáldozott pénzösszegek esetleges értékvesztéséért.
Vajon mi lesz az a műtárgy, aminek megsemmisítésénél
felszólalnak az emberek?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése