Évente világszerte több ezer közúti baleset történi, ebből sajnos sok halálos kiemenetelű. Az utak minősége, a közúti szereplők sofőrök, biciklisek, gyalogosok figyelmessége, felkészültsége mind meghatározó tényező. A törvények be nem tartása, műszaki meghibásodás gyakran okozója a baleseteknek. Az Oxford és Cambgridge kutatói lézerszkennerrel és szembe vetített hologrammal javítanák a közlekedésbiztonságot.
Közúti közlekedésbiztonság
A közúti közlekedésbiztonság javult az utóbbi években, de még mindig számos halálos balesetet rögzítenek időről időre. Az Európai Unió utai a legbiztonságosabbak a világon, ennek ellenére sok baleset történik. Arra törekszenek, hogy minimalizálják a belesetek számát. Céljuk, hogy ne következzen be halálos kimenetelű vagy súlyos sérülést okozó karambol. Erre több módszert találtak ki, többek között jogszabályokat fogadnának el, ismeretterjesztő és figyelmeztető kampányokat támogatnának. Ezekről részletesebben az Európai Bizottság oldalán olvashatnak. A következő linken pedig a 2019-es év közúti közlekedésbiztonsági statisztikáit tekinthetik meg.
Lézerszkenner és szembe vetített hologram
Két egyetem, a Cambridge és Oxford, kutatói kifejlesztették a LIDAR - alapú kiterjesztettvalóság - kijelzőt, ami a világon a legelső. Ennek az eszköznek köszönhetően a sofőr keresztül láthat az előtte álló járműveken, gyorsabban észreveheti a lehetséges veszélyeket. A felhasznált LIDAR ( Light Detection and Ranging) technológia, magyarul lézer alapú távérzékelés, segít az objektumok magas felbontásban való rögzítésében a holografikus kivetítéshez. Ezt a techonlógiát több szakmában is használják távolság mérésére, többekközött a régészetben, mezőgazdaságban, geodéziában, de az önvezető autók objektumészelési rendszerében is megtalálható.
Az új fejlesztés az, hogy ezúttal nem a szélvédőre vetítenek, mint más technikák, hanem egyenesen a sofőr szemébe, így kiterjesztett valóságként láthat mindent. Legnagyobb haszna akkor van ennek a technológiának, amikor a kilátás nagyobb felületen van kitakarva, és a vezető nem lát lényeges dolgokat, olyanokat, amik talán egy belesethez is vezethetnek.
A tesztek azt mutatják, hogy a technológia jól működik, igaz még éles helyzetben nem volt kipróbálva.
A kutatók a későbbiekben szeretnék majd, ha személyreszabható lenne a fejlesztés, hisz vezetés közben is mindenkinek más a preferenciája. Jelenleg ott tartanak, hogy a holografikus rendszer elemeit le tuják csökkenteni annyira, hogy az beférjen egy autóba, majd következnének az éles tesztelések London utcáin.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése