Megjelennek a kamulájkok
Az elmúlt években mi is felfigyelhettünk gyanús céges oldalakra, márkák profiljaira, amelyek bár ismeretlenek voltak számunkra, talán még nem is hallottunk róluk, mégis több tíz -vagy százezer lájkkal is büszkélkedhettek. Ezeknek a nagy része feltehetően vásárolt lájk volt, vagyis fiktív felhasználók kedvelései. Bár elsőre értelmetlennek tűnik ez a marketingfogás, de megvan ennek is a pszichológiai háttere.
Az ok
A dolgot azzal lehet magyarázni, hogy az emberek szívesebben bíznak egy olyan cégben/termékben, amely több ezer lájkolóval bír, hiszen ez azt sugallja, hogy az adott termék, márka bevált, sokan szeretik, ezért biztos jó is. Emellett azt is mutathatja, hogy nem kamu az oldal, ha nem csak 10-20 lájkja van, hanem több ezer, hiszen ha belegondolunk a nagy márkanevek és cégek több tíz- vagy akár százezres közönséggel bírnak.
Vagyis aki nem kíván élni a Facebook fizetett hirdetéseivel, vagy a lassú rajongótábor-kiépítéssel, az már potom összegekért vásárolhat magának lájkokat, követőket.
Valós haszon?
Ez mind szép és jó lenne, viszont a gyakorlatban meglehetősen visszatetsző lehet, és gyanús, ha egy oldal több tízezer lájkolóval rendelkezik, mégis alig néhányan kedvelik, vagy szólnak hozzá a posztokhoz. Ez egyből gyanús lehet egy felhasználónak, és máris visszájára fordul a dolog. Éppen ezért egy új algoritmust fejleszt a Facebook, ami kiszűri az ilyen és ehhez hasonló próbálkozásokat. Valamint a jövőben limitálni fogják azt is, hogy egy felhasználó összesen hány oldalt lájkolhat.
Határozott ellenlépések
"A hamis rajongók mögött álló szélhámosoknak csupán egy céljuk van, hogy minél több pénzt húzzanak le az oldalak tulajdonosairól anélkül, hogy bármiféle ellenértéket adnának." - indokolja a lépést a Facebook a hivatalos blogbejegyzésében. Arra biztatják az adminokat, hogy ne dőljenek be a könnyű lájkszerzésnek, hanem inkább építsék az oldalt, mert azzal valódi követőket szereznek, akár hosszú távra is.
AóZuckerbergék egyébként perbe is fogták a hamisítókat, és mindeddig kétmilliárd dollárnyi kártérítést kaptak a kamu lájkokat gyűjtő oldalakért. A cég azzal büszkélkedik: agresszív harcot indítottak az ilyen oldalak ellen.
Források: SocialDaily, Világgazdaság Online, FlashDigital
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése