keresés

2021. február 19., péntek

A VR igenis él, jobban is mint valaha!

 A virtuális valóság halott, sőt soha nem is volt jövője. Teljesen felesleges fejleszteni is, mert már mindenki eltemedte. Nem is fejlesztik rendesen, nincs eredmény olyan, mint az Xbox Kinect technológiája pár év és vége. Nincs olyan iparág, aminek megérné hosszútávon pénzt és időt beleölni. Az átlagos felhasználóknak túl drága egy ketyere. Túl sokat ígér nekünk a virtuális valóság, szóval tuti a felét se tudja majd nyújtani... 



A VR igenis él! Ráadásul jobban fejlődik, mint eddig bármikor!


A jelenlegi 2021-es technológiai érában már most igazán érdekes dolgok történtek. Eleve a járványhelyzetmiatt majdnem az összes fontosabb rendezvény kénytelen volt zártajtók mögött zajlani és az érdeklődőkszámára nem maradt más, mint az élőadások a rendezvényről. Nem olyan rég volt a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai rendezvényes, a CES. Melynek kereteiközött jobban a köztudatba sikerült hozni a virtuális influenszerek létét. Illetve már most láthatjuk a 2020-as adatokat olyan felméréseken amik azt bizonyítják, hogy többen használnak netezésre ma már mobilt, mint számítógépet. És még nagyon sok dolog történt már így 2020 vége és 2021 eleje folyamán és ez alól a VR se kivétel. 

Mi is az a VR technológia? 

A VR a Virtual Reality rövidítése, ami virtuális valóságot jelent. Ebbe tartozik az összes olyan program, szoftver és felvétel ami lehetővé teszi azt, hogy egy erre a célra kifejlesztett álltalában VR szemüveg segítségével a felhasználó bele tudja élni magát a digitálisan létrehozott/átkonvertált/kivetített világ környezetébe és eseményeibe. Persze magát ezt az élméyt további eszközök segítségével lehet fokozni páldául különleges kesztyűkkel, joystickokkal, stb. Szóval ennek a segítségével olyan helyekre, kitalált világokba vagy olyan szituációkba kerülhetünk, ahol önmagunkat vagy más karaktereket alakítva beleélhetjük magunkat a digitális szuperkalandba. Ahhoz hasonló élményt nyújt ezzel, mintha tényleg a valóságban történnének velünk meg a dolgok. Főleg, hogy a programok annyit fejlődtek már, hogy egyre jobban képesek átadni például a mélységérzetet. Ráadásul már a filmeknek hála a köztudatba is beépült ezeknek a lehetséges előnyei és hátrányai. Gondoljunk csak a Ready Player One nevű sikerkönyvre, amiből mára már film is készült és már készül a könyvből és a filmből is a folytatás. 

Mi volt 2020-ban és mi várható 2021-ben? 

Nos a járványok miatt a vásárlók sokkal több időt töltenek otthon így szükségük lett új eszközökre, szolgáltatásokra és elfoglaltságra annak érdekében, hogy a mentális egészségünket megóvjuk. Ott a Netflix aminek talán a legjobbat tette a jelenlegi helyzet. Jelenleg ugyan pont a hírtelen nagy érdeklődésnek köszönhetően sokkal drágábbak lettek a különböző számítástechnikai eszközök például a videókártya, de pont ennek köszönhetően sokan rá is leltek a virtuális valóságra és az általa adott lehetőségekre. 

A tavalyi adatok alapján a VR szárnyal. A Playstation konzol VR szemüvegének az eladási adatai 5 millió példányra tehető, a SteamVR platformhoz 1 700 000 felhasználó csatlakozott. A játékipar is fejlődött ugyanis a Valve kiadta az egyik legsikeresebb játékának a világában játszódó Half-Life: Alyx-et amelynek a játékmotorjával technológiai áttörést értek el (mint minden Half-Life megjelenéskor). Ugyanis megalkották az egyik legpontosabb VR játékot amelyben az írás is olyan élethűre sikerült megalkotni, hogy egy tanár a játék segítségével tartotta meg a tanóráját. A Facebook se marad le a siker listáról ugyanis az Oculus Quest nevű szemüvegüket, amit nem is olyan régen a piacra is dobták a továbbfejlesztett verzióját az Oculus Quest 2-őt. A Rec Room platform nemrég lépte át a havi egymillió VR felhasználót. Mindezek által remek szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget nyújt, miközben szocializálódásra is ad lehetőséget, ami a jelenlegi járványhelyzetben egy égető probléma a hétköznapjainkban. Soha nem voltunk még ennyire elszigetelve egymástól. Szóval a VR nem haldoklik, sőt szárnyalt 2020-ban és a nagyobb játékiadók az Alyx sikerén felbuzdulva sorra jelentik be a saját nagyszabású játékaikat. Az Ubisoft már bejelentette az Assassins Creed és a Splinter Cell játékát amik a cég játékai közül húzóneveknek minősül. A Valve nagy valószínüséggel már most egy új Half-Life VR játékon dolgozik, sőt  a Portal című játékukhoz is hoz is érkezett már egy VR játék Aperture Hand Lab néven. 

De ezek mellett már bejelentették az Alvo-t PSVR-ra, Area Mans Life-ot Questre és PSVR-ra. A Wake Inn-t PC VR-ra, a SnipereliteVR-t az összes eszközre (ez a személyes kedvencem). A HitmanVR játékot és még nagyon-nagyon sok folytatást és új megjelenést. Ha minden igaz legalább 38 megjelenésre számíthatunk az idei évben, plusz minusz a csúszások és a meglepetés megjelenések. Ráadásul kisebb demók, szerelemprojektek és kickstarter projektek még mindig feltűnhetnek a színen. Ha kíváncsi vagy mind a 38 játékra, akkor kérlek kattints IDE és nézd meg a teljes listát trailerekkel és leírásokkal. 

Nos 2021 is ad pár újdonságot számunkra ugyanis mindamellett, hogy a jelenlegi felment árak mellett sem minősül a VR drága mulatságnak, új lehetséges fejlesztések is jönnek. A Quest 2 eleve szimpatikusabb választás lehet a felhasználóknak ugyanis nincs szükség hozzájuk se számítógépre, se konzolra, sőt még TV-re sem. De persze megfelelő eszközökkel hozzájuk köthető így élvezhetjük akár melyik platform játékélményeit. Ennek köszönhetően egyértelmű, hogy a könnyen hordozható, vezetéknélküli vr szemüvegek és headseteké a jövő. DE! Fontos megemlíteni azt is, hogy jelenleg a piacon ugyan több ilyen eszköz található (HTC Vive, Steam Index stb.) mégis jelenleg az egyetlen különleges headset az a Facebook tulajdonában áll. Ám ennek vannak hátulütői ugyanis pont ezért kezd az egész piac Facebook centrikus lenni. 

A Facebookot mára már többen is gyűlölik, sőt megvetik a különböző botrányok miatt. Ebből is csak a jéghegy csúcsa az adatkereskedelem. De pont azért amekkora cég áll a Facebook mögött, akkora cég áll a Quest 2 mögött is, így a különböző játékfejlesztőknek érdemes a Facebook felé kacsingatni. A szemüveggyártóknak meg fel kell kötniük a gatyájukat, ha le akarják taszítani a facebookot a trónjáról. Ugyanis nem minden cégnek és programkészítőnek éri meg egy ilyen hadjáratba belefognia, pedig lehet hogy, nagyobb szükség lenne most erre, mint bármikor. Esetleg jó megoldás lenne, ha ezek a cégek összefognának a Facebook ellen, de mint tudjuk a cégek ritkán működnek így. Ám 2021 rejt számunkra egy érdekes kihívót, ami nem más, mint a Sony

A PSVR mára már egy viszonylag elavult VR eszköz, ráadásul konzol is kell. Viszont azok alapján, amit eddig tapasztaltunk, akkor a legnagyobb esélye jelenleg a Sonynak van a trónfosztásra. A Quest és a PSVR játékok között eleve vannak átfedések szóval a két cég eleve üzletel ilyen téren. A Sony ráadásul sok pénzt, időt és energiát ölt bele a VR világba és teszi máig ugyanúgy. Ezek alapján legalább minimálisan képben vannak a Quest technológiájával, eleve hordozható játék konzolokat gyártanak és nagy tapasztalattal rendelkeznek szoftveres támogatásokban és játékprogramok készítésében is. Persze ott a bökkenő, hogy a Quest azért jobb választás, mert nem kell hozzá se gép, se konzol. De ha a Sony letudna gyártani egy olyan új PSVR-t, ami szó szerint egy PSVR lenne, azaz nem lenne hozzá szükség külön konzol vagy TV, sőt jobb esetben összeköthető lenne számítógéppel és konzollal is egyaránt akkor valószínűleg remek vetélytárs lenne belőle. 

Persze konrétan a VR eszközökön belül túlsok újdonságról egyenlőre nem tudunk, bár vannak már rá utaló jelek, hogy itt bizony a következő 5 év során valami nagy készül. Ennek ellenére láthatunk már pár érdekesebb kivitelezést. Mint például annak a megoldását, hogy érezzük a tapintást. Ugye hallani és látni egy VR eszközzel könnyű. Bevan építve eleve egy képernyő a szemüvegbe és ha nem tartozék akkor csak a fejünkre rakunk egy fejgallgatót amit csatlakoztatunk az eszközünkhöz és kész is. Ráadásul az irányításra is vannak alternatívák. Kontrollerek, joystickok, egyébb furcsaságok. De egyikkel se érezted a tapintást. Persze már láttunk erre szolgáló eszközöket, kézmozdulatokat tökéletesen utánzó "kesztyűket" és hasonlókat. A probléma az volt, hogy ezek túl nagy otromba és nehéz eszközök voltak, nem voltak túl praktikusak. Plusz ezeket egyenlőre nem is igen otthoni felhasználásra tervezték, inkább csak prototipusok voltak ezek amikkel bemutatták, hogy merre is haladnak a fejlődésben. Ám a semmiből egy olyan kesztyű tünt fel ami ha minden igaz ellátja a fentebb említett feladatokat, de mindezek mellett nem otromba és alkalmazható LEHET hosszútávú használatra. Ez a SenseGlove. Ám ez se még az a verzió amit piacra szánnak. De szépen haladunk efelé és nemsokára jöhetnek az egyébb tartozékok is. Ruhák, kiegészítők és egyéb darabok amik könnyíthetik a virtuális élményt. Képzeljünk el egy olyan eszközt amit rá csatolunk a bokánkra és leköveti pontosan a lábunk mozgását. Vagy egy egész ruhát hasonlóan. Vagy egy külön erre készített (remélhetőleg kényelmes és tisztítható) cipőt. 


VÉLEMÉNYEM

Nos az én véleményem szerint, ha egy ehhez hasonló piac egyszer megszilárdul, akkor azt igazán nehéz újra mozgásba lendíteni és elérni a hatalmi átrendeződéseket. Nagyon sok erőfeszítést kell ezekért tenni és rettentő nagy befektetéssel is jár ez és persze gyakran botrányokkal is. Gondoljunk csak a Steam VS Epicgames vitára, ahol hasonló dolog történt. Mindenképpen szükség van egy még el nem indult bátrabb cégre, akik piacra dobnák a saját szemüvegüket ami versenyezni lenne képes a Questel. Persze ebben a versenyben örömmel látnám még a Sony-t is elvégre a fent felsoroltak alapján érdemes lenne rájuk odafigyelni és remélhetőleg ezek a feltételezések, amik kis információ morzsákon alapszanak igazak is lesznek. DE szerintem van még egy cég, aminek illene beszállnia ebbe a kis mókába. Ami nem más, mint a Valve. Eleve a játékok terén ők érték át az áttörést ráadásul erősen uralják a PC világot a Steamnek hála. Ha valakiknek megérné betörni ebbe a piacba komolyabban azok ők egy olyan headsetel ami hasonlóan működne, mint a Facebook Quest-je. Nem kéne hozzá számítógép, se konzol, se TV és ráadásul, ha hozzá csatolnák a Steamet esetleg egy álltalános virtuális térrel együtt, amely amellett, hogy eleve egy élményt adna a felhasználóknak és adnának egy minimális játszóteret ahol kipróbálhatnák mire is jó egy vr számüveg, akkor ott biztosan ellene pár felhasználó. Plusz ha közvetlenül bele lenne ebbe a térbe építve a VR játékokat áruházi böngészésének a lehetőségek vagy a saját könyvtárunkban való keresés akkor egy rettentő praktikus, kompakt és futurisztikus eszközt kapnánk.

A VR olyan lehetőségeknek hagy teret, amiket eddig csak és kizárólag a sci-fi filmekben láthattunk, de ahhoz, hogy ezt a szintet elérjük kell a versenyszféra. Ezért gondolom úgy, hogy a Quest ellen igenis több cégnek is érdemes lenne szembeszállnia ugyanis minél többet fejlődik ez a technológia, annál több lehetőség nyílik meg előttünk.

Egyéb felhasználások:

  • Nos a VR-t természetesen nem csak játékra lehet használni. A katonaság különleges vr padokkal, headsetekkel és egyéb eszközökkel kísérletezik azon, hogy azzal képezzék a katonáikat. 
  • A pornóiparban is sorra jelennek meg a kifejezetten VR tartalmakat gyártó weboldal például a Hologirls, VRCosplayX, WankzVR, VRBangers vagy vehetnénk a legnagyobb pornó oldalt is a Pornhubot ami erőteljesen támogatja a különböző vr tartalmakat. De persze ezen kívül is vannak egyéb felhasználási módok ahogy fejlődünk. 
  • Elkezdték már alkalmazni szobaberendezők és építészek is ezt a technológiát. Elvégre sokkban megkönnyíti a tervezést és a kivitelezést az, ha látjuk élőben a még el nem készült épületet vagy berendezését.
  • Ha sokkal pontosabb lesz az érzékelés, akkor az se kizárt, hogy az orvosokat oktassanak vele, akik virtuálisan boncolhatnak vagy műthetnek. Tudósok már kísérleteznek azzal is, hogy ezeknek a segítségével irányíthassunk robotokat, járműveket és eszközöket. Ennek pedig az is lehet akár a lehetséges kicsengése, hogy a Marson, a Holdon vagy bármilyen másik égitesten az első telepesek olyan robotok legyenek, akiket az űrből vagy magáról a Földről irányíthassunk. Szóval az agykutatók, az űrkutatók és még nagyon-nagyon sok tudományos ágazat érdeklődik a technológia iránt a benne rejlő lehetőségek miatt. 
  • Plusz a vidámparkok már évekóta alkalmaznak hasonló technológiákat szóval itt is várható fejlődés, sőt mára már léteznek VR szabadulószobák is. 

A lehetőségek végtelenek és részletesek. Szóval összegezve a VR él és pont. Ráadásul hasznosíthatjuk az oktatásban, a munkában, a hétköznapokban és a szórakozásban is. Ezért van ennek jövője, csak az a kérdés, hogy mi emberek, amikor válaszúthoz érünk akkor mit választunk. Menekülünk a valóságtól a sokkal boldogabbnak tűnő alakítható, mégis hamis VR világba vagy a mi világunkat tesszük jobbá vele. Ez a mi döntésünk lesz, egy nap és ez a nap közelebb van, mint hinnénk. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése