keresés

2021. február 16., kedd

Mi a különbség egy kamu robot és egy tökéletesre retusált ember között?


A híres botránytkeltő CALVIN KLEIN reklám
Valaha elgondolkodtál azon, hogy azok az influenszerek akiket követsz különböző média platformokon mennyire is valóságosak? Valóban azt mutatják ami a valóság vagy teljesen mást? A személyisége, a viselkedése, a gondolatai azért ilyenek, mert tényleg ilyen személy vagy a nézettség és a követésszám miatt ilyen? Vagy esetleg a külseje tényleg a valóságot tükrözi? Mennyi is valójából az utómunka? Egy kis színezés itt, egy kicsit kevesebb pattanás ott, szebb test vonalak amott és kész is a tökéletes kép. Az az ember akit követsz, imádsz és hallgatsz a szavára tényleg igazi személy vagy csak egy tökéletesre csiszolt kitalált karakter? De most jön az igazi csavar. Mennyire vagy abban biztos, hogy az az ember akit te ilyen hűségesen követsz az tényleg ember? Mi van ha valójából egy programozott digitális "személy" vagy robot?

Ahogy a Seen Connevts influenszerügynökség vezetője fogalmazott:

"Mi a különbség egy kamu robot és egy tökéletesre retusált ember között?"


Az animált, rajzolt és virtuálisan kreált karakterek nem újdonságok a köztudatban. A film és sorozatiparban gyakran előtűnnek. Elég csak egy DreamWorks animációra gondolni például az Így neveld a sárkányodat. Vagy rajzfilmsorozatokra mint a Kalandrafel. Vagy egyszerűen csak a CGI-ra amivel életre keltenek olyan furcsa karaktereket amik alapból lehetetlenség lenne, mint a Bosszúállók-ban Thanos. Ám azt se szabad elfelejteni, hogy a különböző videómegosztó platformokon és egyéb iparágakban is elő kerülnek egy-egy ilyen karakter vagy virtuális alteregó. Magyar viszonylatban elég csak Ungdani animált vlogjaira gondolni vagy a Retroshock youtube csatorna mellék karakterére ISAAC-re. A zeneiparban meg ott a Gorillaz banda, akiknek a klipjaik nagyrészében a saját digitális avatárjuk szerepel.



De mi is az a virtuális influenszer? 


Ez egy olyan influenszer ágazat, ami teljesen újnak számít, ugyanis itt az influenszerek nem valós személyek, hanem digitálisan tervezett "emberek" különböző digitális platformokon. Elsősorban Instagrammon vagy Facebookon szoktak feltűnni. A mai világban nagyon gyakori az, hogy az influenszerek és a sztárok hamis képet festenek magukról. A képeiket retusálják, más személynek írják le magukat, kvázi megvezetik a követőiket a nagyobb követőtábor és a pénz reményében. 

Nos ezt egy virtuálisan létrehozott modellel/influenszerrel sokkal könnyebb elérni ugyanis kényük kedvük szerint lehet őket megkreálni. Ráadásul ezek a virtuális influenszereket szánt szándékkal úgy alkotjákmeg, hogy hasonlítsanak az emberekre.Olyan ügyek mellé áll ki amit az adott cég támogat, olyan termékeket reklámoz ami az adott céghez tartozik és még lehetne sorolni. A modell iparban nem újdonság az ilyesmi mára már több virtuális modell is fent van a közösségi médiában, mint például Lil Miquela, Reah Keem, Sylvia, Brenn, Shudu. De egyéb cégeknél is kezdenek feltűnni az ezekhez hasonló karakterek, mint például a KFC-nél ahol megtekinthetjük Ifjabb Sanders ezredesPersze álltalában pont a tökéletességben rejlik a hiba ugyanis jelenleg ha ideig óráig képes is minket átverni egy-egy ilyen modell főleg egy olyan világban ahol még az igazi emberek is annyira megmásítják a valóságot magukról, hogy az "igazi" már egy rettentő tág fogalom, előbb utóbb belénk hasít az uncanny valley érzés ami röviden valami hasonlót jelent: 

Ugyan emberinek néz ki, de az agyunk azért érzékeli, hogy itt bizony nincs valami rendben.


Hol tartunk most?

Jelenleg a technika még nem elég fejlett ahhoz, hogy feltétlenül hosszútávon át legyünk verve és a már fentebb említett uncanny valley effektus miatt hamar rá is jövünk a turpisságra. De ezek a celebek ténylegesen egy valódi influenszer életét "élik" szóval mindent megtesznek a megtévesztés érdekében. Részt vesznek eseményeken, közös képet csinálnak más influenszerekkel és celebekkel. Reklámoznak számunkra termékeket és többet posztolnak egy átlagos influenszernél naponta. Felhívják a figyelmet fontos eseményekre és hasonlók. De már most kezdik felismerni, hogy ennek mekkora ipara lehet. Már nem egy modellügynökség alkalmazza őket, ahogy nem egy reklámcég is. Ki tudja mikor érünk el oda, hogy nem csak online reklámokban vesznek részt, hanem nyomtatott sajtóban is. A valóság és a virtuális valóság közötti határ meg szépen lassan elmosódik. 


Előnyök és hátrányok, avagy a digitális Frankenstein


Kezdjük az előnyökkel:

  • Alapvetően egy ilyen virtuális avatár használata a közösségi médiában nagyon jó arra, hogy egy-egy tartalomgyártó titkolni tudja a személyazonosságát vagy feldobja vele saját tartalmát.
  • Remek lehetőséget ad arra, hogy az emberek kiéljék a kreativitásukat. Mint minden ehhez hasonló furcsa és új technológiaiban, megvan a lehetőség az önfejlesztésre, tanulásra, önkifejezésre és kreativitásra is.

Ám a hátrányokat sem szabad elfelejteni:

  • Például a digitális modelleken digitálisan megtervezett ruhákat mutatnak be, ami nem fedik a valóságot feltétlen. Nincs ezekre a digitális programokra olyan országos vagy nemzetközi szabályzat, mint például az, ami egy valós személyre érvényes lenne. Például a fizetett promóció jelzése.
  • A deepfake technológiának köszönhetően lassan már azt is nehéz megállapítani, hogy egy adott személyről egy adott kép vagy felvétel tényleg valós-e. Ha kombináljuk ezt a két technológiát akkor saját magunk is kreálhatunk olyan képeket és videókat, amikben olyan események történnek meg amiket mi szeretnénk és ezzel akár vissza is lehet élni. Jelenleg is nagy veszélyt rejt magában a deepfake azzal, hogy bárki arcával visszaélhetnek.
  • Az ember akarva akaratlanul is hajlamos önmagát másokhoz hasonlítani, ami eleve káros. Ezzel a modell ipart gyakran meg is vádolják, hogy olyan ideált ültetnek az emberek fejébe, ami sokaknak kvázi lehetetlenség elérni. Ebben az esetben egy kreált kvázi tökéletes "ember"-hez is hasonlíthatjuk magunkat, ami pláne negatív hatással lenne az emberek önképére.
  • Az igazi emberek és modellek szépen lassan elveszíthetik a munkájukat ugyanis ténylegesen könnyebb együtt dolgozni egy nem is létező személlyel.
  • Bármikor a "szájába" adhatunk bármit. Azt "mondja", azt "gondolja", a mellé az ügy, esemény vagy személy mellé áll, amit a tulajdonosai akarnak. 
  • Ugyan még felismerjük a kreált influenszereket, sőt eddig egy profil sem titkolta magáról azt, hogy ő nem igazi, de ha sokat fejlődik ez az ipar, akkor esélyes, hogy olyan influenszereket tudnak majd idővel gyártani, amikről azt se fogjuk tudni, hogy nem igazi személyek-e. Ugyanis már most úgy "viselkednek" ezek a karakterek, mintha igazi influenszerek lennének.
  • Nem tudjunk, hogy ez az egész most vagy a jövőben milyen hatással lesz az énképünkre, a mentális egészségünkre, önértékelésünkre és alapvető egészségünkre. 
  • Ráadásul gondolom halottál már arról, hogy az interneten mindenkit mindig megfigyelnek. Így kapsz számodra érdekesnek tűnő vagy az érdeklődési körödnek megfelelő reklámot. Na most képzeld el, hogy az influenszer akit követsz egy ilyen robot és ő könnyebben gyűjti ki az adatokat, elemzi azokat ahhoz, hogy igazodjon a öbbség igényeihez.

Megfelelő bele ölt idővel és pénzel létretudod hozni a saját digitális Frankenstein-ed amit úgy alakítasz és akkor amikor te szeretnéd vagy amit igényel a közönség. 

Véleményem

Az én véleményem az, hogy a fejlődésnek mindig volt ára. Sajnos semmi sem lehet csak pozitív oldala. De ha időben észrevesszük a veszélyeket, amikből fentebb csak párat említettem és már most elkezdünk a megoldásokon gondolkodni, akkor ez egy olyan forradalmi vívmány lehet amit érdemes tovább fejleszteni. Pár évtizeddel hasonlót el se tudtunk volna képzelni. A tudás és fejlődés hatalom és fontos az emberiség számára. Mint ahogy mi is, a környezetünk és a technológia is fejlődik. Ám szerintem az átlagembernek jobban kéne idomulnia a mai technológiaihoz és az információ áradathoz, mert ez csak szélesebb, bonyolultabb és hihetetlenebb lesz az évek múltával. Például ebben a virtuális influenszer esetben is sokféleképpen károsulhat egy átlagos személy. Én még mindig inkább valódi embereket szeretnék követni a különböző platformokon egy-egy kivétellel. Egyre közelebb kerülünk egy olyan világhoz amit a Mátrix című film megjósolt. Mikor mosódik el végleg a határ? Reméljük nem lesz ilyen drasztikus a helyzet soha. Minden esetre ha tudatosan állunk ezekhez a profilokhoz, akkor a legtöbb negatív hatást eltudjuk kerülni. 


Az eredeti cikket az nlc.hu punlikálta 2021. jan. 21-én Jobb mint az igazi: tökéletes influenszernek nem születni kell címen. A szerzője Pálúr Krisztina.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése