
A streaming szó szinte mindenki számára ismerős.
Videókat nézünk online, zenét hallgatunk. Minden olyan egyszerűnek látszik,
hisz csak egy kattintás az egész. A digitális kor egyik legmeghatározóbb jelensége kétségkívül a streaming, ami
lehetővé teszi, hogy különféle médiatartalmakat az interneten keresztül közvetlenül és folyamatosan nézhessünk,
hallhassunk. A tartalmat nem a felhasználó eszközén tárolják, hanem
az interneten keresztül, valós időben kerül közvetítésre. A streaming szolgáltatók kínálata igen változatos képet mutat. A film, sorozatok, természet filmek, sportközvetítések, rajfilmek, animék, valóságshow és még hosszan sorolható, hogy menniyre széles skálán mozog az elérhető tartalmak típusa. A cél, hogy minden felhaszáló megtalálja a számára érdekes tartamat, ezzel is növelve az előfizetők számát. A verseny a szolgáltatók között szinte a kezdetektől fogva kiélezett. Harc a felhasználókért, harc a nagyobb nézettségért és szinte biztosra vehető, hogy a versengésük a saját tartalmakra fordított hatalmas összegeknél is megfigyelhető. A sorozatok fogadtatása nagy befolyásoló tényező hiszen ezeknek a számoknak a tükrében kerül berendelésre a következő évad, esetleg évadok. A sorozatra fordított összegek az évadok előrehaldtával tovább növekedhetnek, hiszen minél nagyobb a siker annál több és több lehet egy-egy színészi fizetés vagy éppen a háttérmunkálatok költsége emelkedik. De az a tény, hogy a streamingszolgáltatók csak úgy maradhatnak az élvonalban, ha a saját gyártású sorozataikkal, filmjeikkel fenn tudják tartani az érdeklődést.
A nagyobb szolgáltatók húzósorozatainak költségvetése:
Epizódonként 30 millió dollár (11 milliárd Forint) A 4. évad teljes költsége pedig elérte a 270 millió dollárt (99 milliárt Forint)
Az első évad költségei rekordot döntöttek. 465 millió dollár volt az 1.évad 8 epizódjának a költsége, amivel a valaha volt legdrágább sorozat címet is magáénak tudhatják a készítők.
Az első kosztümös fantasy sikersorozat. A streaming szolgáltatók megtestesült álma egy ilyen volumenű projekt megszerzése és kivitelezése. A 8. befejező évad bizonyult a legdrágábbnak, epizódonként 20 millió dollár költségvetéssel. Valamint előzménysorozata a Sárkányok Háza, melynek már első évada is 200 millió Dolláros költségvetéssel büszkélkedhet. Epizódonként 25 millió dollár, a teljes sorozat költsége pedig 225 millió dollárral végződött. A Mandalóri sorozat ami még kiemelkedő a szolgáltató saját gyártású sorozatai közül, ami a maga részenként 15 millió, a teljes költség 100 millió dolláros összegével, bár szerényebb ráfordítással, de mégis nagy sikerrel zárult.
A fent említett összes sorozatról elmondható, hogy megtérültek a belé invesztált hatalmas összegek és meghozták a szolgáltatók számára a kellő néző és előfizetőszámot. Azonban, mint minden éremnek ennek is két oldala van. Szinte mindegyik platform elmondhatja magáról, hogy volt olyan befektetése ami messze nem hozta vissza a belé fektetett milliókat.
A szolgáltatók azonban továbbra sem spórolnak, ha minőségi tartalmakat és megfelelő szórakozást szeretnének nyújtani az előfizetőiknek. A jövő tehát továbbra is az, hogy ki kell nyitni a pénztárcákat, ha sikeres és jövedelmező sorozatokat, filmeket szeretnének a nézők elé tárni, de vajon meddig tartható és mennyi az az összeg amire már a platform is azt mondja - már nem éri meg.
Ugyanakkor vannak szolgáltatók akiknél nem hozta meg a várt sikert a hatalmas befektetett összeg. A saját tartalmakra költött milliók ellenére sem növelte a bevételeit így a vezetésnek újra át kellett gondolnia a startégiáit.
Az
Apple streaming szolgáltatását 2019-ben indította el. Indulástól kezdve éves szinten közel 5 milliárd dollárt költ a tartalomfejlesztésre. Jelenleg évi egymilliárd veszteséget termel és a szolgáltatás előfizetőnek száma drasztikus ütemben csökkent az elmúlt időszakban. Az Apple TV+, Apple Music, Apple News+, Fitness+, Apple Arcade mind az Apple One előfizetéssel érhető el.
Mindközül az Apple TV+-nál a legmagasabb a lemorzsolódás az előfizetők körében. 2025. februárjában ez a szám 7%-ot jelentett. Összehasonlításképpen a Netfix és a Disney+ 4%-kal számolhatott. Az Apple saját sorozatai hiába teljesítenek jól, mint például a Severance vagy a Ted Lasso nem tudja feltornázni az előfizetői számokat. Pedig az első Oscar-díj a streming csatornák történetében is hozzá köthető, a legjobb film kategóriában. Megoldási lehetőségek
Az Apple 500 millió dollárt fordított tartalomgyártásra és ez elég drasztikus csökkentés a többi szolgáltatóhoz képest. A platfornok szeretnék megfékezni a jelszómegosztásokból adódó bevételkiesésüket, ezért különböző megoldásokat keresnek ezeknek a felhasználóknak a kizárására, de ugyanakkor nem szeretnék ha emiatt az előfizetők száma csökkene. Mindenféle személyre szabott csomagokat hoznak létre, hogy a kisebb előfizetési díjakkal vonzóvá tegyék a tartalmaikat.
Külön érdekesség, hogy három szolgáltató Netfix, Apple és a Comcast Peacock egy közös csomagot indított, amely egy igen kedvező előfizetési díjjal próbálja a felhasználói számokat növelni. Ez a StreamSaver. Talán ez lesz a jövő. A platformok összekapcsolása, csoportba rendezése lehet a megoldás. Hogy bizonyos tartalomszolgáltatók jövedelmezősége ne csökkenjen társulniuk kell egy jól működő, stabil felhasználóbázissal rendelkező nagyobb szolgáltatóhoz. Mi kíváncsian várjuk, hogy milyen kooperációk születhetnek és mennyit spórolhatunk ezzel.
A kábel TV és a streaming élete szorosan összefügg és mindenképpen érdemes vizsgálni az egymásra gyakorlolt hatásaikat.
A
streaming szolgáltatók folyamatosan növekedő száma és a felhasználók TV nézési szokásainak drasztikus megváltozása előrevetíti, hogy az elkövetkező pár évben a kábeltévé lassan a háttérba fog szorulni. Szükségessé válhat, hogy azok a vállaltok, akik ezt a szolgáltatási típust forgalmazzák átgondolják a jövőbeni stratégájukat, célközönségüket. Az idő előrehaladtával egyre inkább megfigyelhető, hogy a streaming drasztikusan előretör és ez maga után vonzza azt a tényt, hogy a ,,másik fél,, ebben az esetben csak vesztes lehet.
A kábel TV hátrányai
A kábeltévé szolgáltatók nem tudnak versenyre kelni a streaming platformok által gyártott nagy mennyiségű tartalommal. A platformok olyan összegeket tudnak saját tartalmak előállítására fordítani ami a kábeltévé számára úgy tűnik, hogy nem megoldható. A kábeltévén a sugárzott adásokat megtekinthetik, esetleg ha lemaradtak egy-egy sorozatrészről várhatják az ismétlést, de ezt a streaming teljesen felülírja. A tartalom bármikor, bárhonnan elérhető és bármikor újranézhető. Ezzel a kábeltévé nem tud versenyezni. Ami jelenleg még előnyt biztosítja a kábeltévé számára a bevétel szempontjából az kizárólag a reklámfelületek, reklámidők. A streaming jelenleg még nem biztosít annyi reklámozási lehetőséget, mint a TV. Sokan pedig pont ezért választják a platformokat. Nincs reklám csalk maga tartalom.
A jövő
Egyértlemű, hogy a streaming lassan, de biztosan egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a TV nézés, zenehallgatás tortájából. A felhasználók korát elemezve biztosan látható, hogy az idősebb előfizetők egészen más TV nézési szokásokkal rendelkeznek, mint a mai 15-25 éves fiatalok. Ők már nem a hagyományos TV-t nézik, nekik már első helyen a streaming van. Szinte nem is jut eszükbe, hogy esténként a kábeltévé szolgáltatók által sugárzott adókat pörgessék, filmeket, sorozatokat keresve. Nekik ott van a kezükbe mindez, a telefonjaikon, tabletjeiken, laptopjaikon. Már nem gondolnak arra, hogy egy, két részt rögzítsenek a TV-ben vetített tartalmakból, hiszen bármikor elérhetők a platformokon. És ez bizony kihatással van arra, hogy a jövőben nem lesz szüksége ezekre az adatrögítő technikákra. Lassan fehér hollónak számítanak azok a számítógépek amiken CD, DVD lejátszó taálható vagy éppen a Blue-ray lejátszók, melyek szintén elvesztették korábbi népszerűségüket.
A jövő biztosan nem jósolható meg, de az már most látható, hogy a streaming felemelkedése tovább fog tartani. Egyre több szolgáltató fog feltűnni a piacon és a saját tartalmakkal való versengésük is biztosan borítékolható. Ez persze a felhasználók számára csak előny. A előfizetők számának növelése a platformok fő célkitűzése, hiszen ezekből a bevételekből tudják finanszírozni a következő tartalmak gyártását. Jelenleg még a reklámok száma elenyésző a csatornákon, de ez valószínűleg változni fog. A szolgáltatók tervei között egyértelműen szerepel, hogy az előfizetői csomagjaikban próbálják majd szabályozni a reklámidők mennyiségét. Magasabb díj = kevesebb reklám.
A felhasználóknak jelenleg csak annyi a dolga, hogy válogasson a jobbnál-jobb tartalmakból, de ugyanakkor legyen óvatos is. Fenntartással kezelje az új platformokat és mindenképpen tájékozódjon a szolgáltatóról mielőtt annak előfizetőjévé válik.
Források
Világgazdaság -Ezek minden idők legdrágább sorozatai
Portfolio.hu - Vesztésre áll az apple a streaming piacon
Port.hu -Nem tévét nézek hanem tévén nézek
Index.hu - Netflix streaming szolgáltató pénzügyi jelentés
Hvg.hu -Blu-ray lejátszók gyártásának vége
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése