A vasúti WiFi hírhedten megbízhatatlan. A vasúti szolgálatásokat igénybe vevők többsége szerint lassú, akadozik, vagy egyáltalán nem működik. A probléma technológiai és infrastrukturális eredetű: a vonatok egyszerre közlekednek nagy sebességgel (akár 300 km/órával), szállítanak sok embert (akik egyre több adatot fogyasztanak) emellett pedig a kocsik fémből készülnek, amelyek természetes jelblokkolóként viselkednek. Ráadásul a vasúthálózatok gyakran gyengén lefedett, vidéki területeken haladnak át.
Miért ilyen nehéz a megoldás?
A vonatok jelenlegi WiFi-je többnyire mobiljelekre támaszkodik, amit antennák alakítanak át WiFi-jellé. Ahhoz, hogy egy nagy sebességű vonat stabil kapcsolatot tartson fenn, kilométerenként legalább egy mobiltorony kellene, a Cellnex szerint ez az ideális. Franciaországban például 3 km-enként van torony, ezért ott is akadozik a kapcsolat.
Több tornyot telepítenek a vasútvonalak mentén, lehetőleg optikai kábellel összekötve, a vonat tetején lévő antennákat lecserélik egy korszerűbbre a jelek jobb vételéhez. A közvetlen 4G/5G használat WiFi helyett, erős országos lefedettséggel, ahogy Japánban a Shinkansen esetén működik is, illetve speciális fülkék és technikai megoldások a Faraday-hatás kivédésére.
Ki fizessen?
A beruházások több száz millió eurót elérhetnek. A vasút társaságok, államok és mobilszolgáltatók nem szívesen vállalják a beruházás teljes költséget. Olaszország vasútvonalai például több mint 10 000 km hosszúak, így óriási beruházást igényelnének. Egyes országok, mint az Egyesült Királyság, már olyan finanszírozási modellel próbálkoznak ahol a elharmadolják a fejlesztések költségeit.
Miért is érné meg?
Ha stabil internet lenne a vonatokon, az utasok ténylegesen tudnának dolgozni, Zoom-hívásokat indítani, streamelni, ezek a lehetőségek sokkal vonzóbbá tennék ezt a tömegközlekedési formát az utazók számára. A repülőutakkal szemben így akár 4–6 órás vonatút előnyösebb lehetne, mivel produktívan tölthetnék útjukat az utasok. Egyes
japán járatokon már vannak külön videókonferenciás fülkék is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése