Csalási típusok
Az átverések egyik fő típusa a banki csalások, aminek számtalan módját ismerjük. A legelterjedtebbek ezek közül a hamis banki telefonhívások, sms-ek , adathalász banki e-mailek, meghamisított banki oldalak és a hamis banki tranzakciók is.
Központi Visszaélésszűrő Rendszer
A hamis banki tranzakciók kivédése érdekében a Magyar Telekom a GIRO-val összefogva 2025 júliusától tervez üzembe helyezni
egy új fejlesztést, a Központi Visszaélésszűrő Rendszert. A rendszer bankoktól
teljesen független, védvonalat visz az utalási folyamatba, ily módon
meggátolva, hogy csalás áldozatává váljon az ügyfél. A bankoknak kötelező lesz
csatlakozni, egyelőre csak a belföldi átutalásokat kell itt átfuttatni
előírásszerűen. Tervezetten 2027-től a külföldre történő, deviza alapú
utalásokat is ezen a szűrőrendszeren keresztül lehet majd
végerhajtani.
Az AI-t felhasználva, fejlett gépi tanulási eljárásokkal
dolgozták ki a rendszert, mely időben felismeri a tranzakciók csalási
kockázatának mértékét és visszajelzést küld a bankoknak.
Ezzel a módszerrel a bankkártyás visszaéléseket nem lehet kiszűrni, csak az internetbankon keresztül történő átutalásoknál lesz alkalmazható.
Unokázós csalók
Az idősebb korosztályhoz tartozó emberek nem beleszülettek,
hanem beletanultak a számítógép és internethasználatba. Kifejezetten őket
vették célba az úgynevezett "unokázós" csalásokkal is. Ezzel a módszerrel
vesznek rá hiszékeny, naiv idős embereket a pénzküldésre. Telefonon hívják az
áldozatot, hogy unokája balesetet szenvedett vagy bajba került és sürgősen
szüksége lenne pénzre. A gyanútlan, megijedt hozzátartozó teljesíti a kérést.
Ennek az átverés típusnak a továbbfejlesztéséhez is felhasználják a mesterséges intelligenciát. A szeretett családtag
hangján beszélnek a telefonba, ami még inkább megnehezíti, hogy gyanakodni
kezdjen az illető.
Kamu webáruházak
Népszerű módszer a csalók körében a magukat online
webáruháznak beállító oldalakon való vásárlás lebonyolítása. Ma már
pillanatok alatt létrehozhatnak kamu weboldalakat a mesterséges intelligencia
segítségével. Alacsony árakkal, akciókkal csábítják a gyanútlan vásárlókat. A
megrendelt és előre kifizetett egészségügyi termékek, gyógyszerek,
"csodaszerek" nem érkeznek meg vagy nem az elvárt minőségben, ami
akár az egészséget is veszélyeztetheti.
Romantikus átverés
Egy másik ismert csalás típus, az online ismerkedéshez
kötődik, amikor az áldozat érzéseit, bizalmát kihasználva, jellemzően nagyobb
pénzösszeghez jutnak a csalók. Kiépítenek kapcsolatokat online társkereső
oldalakon, a mesterséges intelligencia által létrehozott fotókat, videókat,
okmányokat felhasználva. Az akár hónapokon keresztül felépített
"kapcsolatot" kihasználva kérnek pénzt az áldozattól. Az egyik
áldozat, egy shanghaji férfi több, mint 10 millió forintnak
megfelelő összeget utalt át nem létező barátnőjének.
A mindenre elszánt elkövetők képesek egyre kifinomultabb módszereket alkalmazni, élethűbb személyiségeket létrehozni a mesterséges intelligencia segítségével, amiket nagyon nehéz felderíteni.
Fiatal felhasználók védelme
Az átverések szempontjából az idősek mellett a másik
leginkább veszélyeztetett korcsoport a gyerekek, fiatalok. Az előzőekben
említett csalástípusok, az unokázós csalást kivéve rájuk vonatkoztatva is
megállják helyüket. Ennél a korcsoportnál a veszélyek között meg kell
említenünk az internetes zaklatást, azaz a bullyinget is, ami egyre nagyobb
mértéket ölt a fiatalok körében.
Teen Accounts fiókok
Ezeknek a veszélyeknek a kivédése érdekében egy új rendszer
bevezetését kezdte el a Meta .
A cég így próbál reagálni a törvényhozók által megfogalmazott aggályokra,
miszerint keveset tesznek a fiatalok védelme érdekében. A Teen Accounts fiókok olyan beépített védelemmel
ellátott fióktípusokat jelent, ahová a kiskorú felhasználók automatikusan be
lesznek sorolva. Az először az Instagramon tesztelt fiókokat a tervek szerint a Facebook és a Messenger alkalmazásokban
vezetik be.
A rendszer lényege, hogy a kiskorúak fiókjai privát
beállítást kapnak. A fiók tulajdonosok csak a már meglévő ismerőseikkel
vagy kizárólag az általuk visszakövetett fiókokkal válthatnak üzeneteket.
Szülői felügyelet
A szülőknek is rálátásuk lesz a fiatalok internetes
aktivitásukra. Többféle módon lesz lehetőségük korlátozni az alkalmazás
használatát. A rendszer funkciói közé tartozik egy emlékeztető is, ami
figyelmezteti a felhasználót, hogy letelt az egy órás időkeret, zárja be az
appot. Az új intézkedés értelmében a 16 éven aluli gyerekek nem közvethítetnek
élőben szülői hozzájárulás nélkül az Instagrammon és nem kapcsolhatják ki a
beállításokat csak szülői engedéllyel.
A Tini Fiókokat először az Egyesült Államokban,
Ausztráliában, Kanadában és az Egyesült Királyságban kezdik el bevezetni. A
későbbiekben világszerte célkitűzés a gyerekek védelme ezeken a felületeken
is.
Ipsos felmérés
Eddigi adatok szerint 54 millió tinédzsernek van már új
típusú fiókja. A 13- 15 év közötti korosztály közül 97 % alkalmazza a beépített
védelmet, az Ipsos kutatása értelmében. A szülők 94 % gondolja hasznosnak a
tini fiókokat.
A digitális világban sosem lehetünk eléggé elővigyázatosak,
de egy kis egymásra figyeléssel, beszélgetéssel, felvilágosítással már sokat
tehetünk ezeknek a korosztályoknak a védelme érdekében is.
Források: Teen Accounts, PCW, hwsw
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése