keresés

2025. május 11., vasárnap

Potenciális áldozatok az online térben: idősek és gyerekek

 

Amióta a számítógép használat beépült a mindennapi életünkbe, azóta állandó szélmalomharc folyik a biztonságos internethasználat és az internetes átverések, csalások között. Meredeken emelkedik az ilyen típusú bűncselekmények száma. Egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak a csalók. Egy új felmérés szerint a férfiak 39, a nők 32 százaléka volt már csalás áldozata. Fokozottan veszélyeztetettek az idős emberek, illetve a fiatalkorú felhasználók. Ők azok, akik tapasztalatlanok, kevésbé feltételeznek rossz szándékot és nem kételkednek más emberek jóindulatában. A csalások, átverések különböző formái már több évszázados múltra tekintenek vissza. A fejlődés és technika előrehaladtával az elkövetők egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak az anyagi haszon reményében. A digitalizáció megjelenésével napjainkban az ilyen típusú bűncselekmények nagy része már az online világban zajlik. 

Csalási típusok

Az átverések egyik fő típusa a banki csalások, aminek számtalan módját ismerjük. A legelterjedtebbek ezek közül a hamis banki telefonhívások, sms-ek , adathalász banki e-mailek, meghamisított banki oldalak és a hamis banki tranzakciók is.

Központi Visszaélésszűrő Rendszer

A hamis banki tranzakciók kivédése érdekében a Magyar Telekom a GIRO-val összefogva 2025 júliusától tervez üzembe helyezni egy új fejlesztést, a Központi Visszaélésszűrő Rendszert. A rendszer bankoktól teljesen független, védvonalat visz az utalási folyamatba, ily módon meggátolva, hogy csalás áldozatává váljon az ügyfél. A bankoknak kötelező lesz csatlakozni, egyelőre csak a belföldi átutalásokat kell itt átfuttatni előírásszerűen. Tervezetten 2027-től a külföldre történő, deviza alapú utalásokat is  ezen a szűrőrendszeren keresztül lehet majd végerhajtani. 

Az AI szerepe

Az AI-t felhasználva, fejlett gépi tanulási eljárásokkal dolgozták ki a rendszert, mely időben felismeri a tranzakciók csalási kockázatának mértékét és visszajelzést küld a bankoknak. 

Ezzel a módszerrel a bankkártyás visszaéléseket nem lehet kiszűrni, csak az internetbankon keresztül történő átutalásoknál lesz alkalmazható.

Unokázós csalók

Az idősebb korosztályhoz tartozó emberek nem beleszülettek, hanem beletanultak a számítógép és internethasználatba. Kifejezetten őket vették célba az úgynevezett "unokázós" csalásokkal is. Ezzel a módszerrel vesznek rá hiszékeny, naiv idős embereket a pénzküldésre. Telefonon hívják az áldozatot, hogy unokája balesetet szenvedett vagy bajba került és sürgősen szüksége lenne pénzre. A gyanútlan, megijedt hozzátartozó teljesíti a kérést. Ennek az átverés típusnak a továbbfejlesztéséhez is felhasználják a mesterséges intelligenciát. A szeretett családtag hangján beszélnek a telefonba, ami még inkább megnehezíti, hogy gyanakodni kezdjen az illető.

Kamu webáruházak

Népszerű módszer a csalók körében a magukat online webáruháznak beállító oldalakon való vásárlás lebonyolítása. Ma már pillanatok alatt létrehozhatnak kamu weboldalakat a mesterséges intelligencia segítségével. Alacsony árakkal, akciókkal csábítják a gyanútlan vásárlókat. A megrendelt és előre kifizetett egészségügyi termékek, gyógyszerek, "csodaszerek" nem érkeznek meg vagy nem az elvárt minőségben, ami akár az egészséget is veszélyeztetheti. 

Romantikus átverés

Egy másik ismert csalás típus, az online ismerkedéshez kötődik, amikor az áldozat érzéseit, bizalmát kihasználva, jellemzően nagyobb pénzösszeghez jutnak a csalók. Kiépítenek kapcsolatokat online társkereső oldalakon, a mesterséges intelligencia által létrehozott fotókat, videókat, okmányokat felhasználva. Az akár hónapokon keresztül felépített "kapcsolatot" kihasználva kérnek pénzt az áldozattól. Az egyik áldozat, egy shanghaji férfi több, mint 10 millió forintnak megfelelő összeget utalt át nem létező barátnőjének.

A mindenre elszánt elkövetők képesek egyre kifinomultabb módszereket alkalmazni, élethűbb személyiségeket létrehozni a mesterséges intelligencia segítségével, amiket nagyon nehéz felderíteni.

Fiatal felhasználók védelme

Az átverések szempontjából az idősek mellett a másik leginkább veszélyeztetett korcsoport a gyerekek, fiatalok. Az előzőekben említett csalástípusok, az unokázós csalást kivéve rájuk vonatkoztatva is megállják helyüket. Ennél a korcsoportnál a veszélyek között meg kell említenünk az internetes zaklatást, azaz a bullyinget is, ami egyre nagyobb mértéket ölt a fiatalok körében.

Teen Accounts fiókok

Ezeknek a veszélyeknek a kivédése érdekében egy új rendszer bevezetését kezdte el a Meta . A cég így próbál reagálni a törvényhozók által megfogalmazott aggályokra, miszerint keveset tesznek a fiatalok védelme érdekében. A Teen Accounts fiókok olyan beépített védelemmel ellátott fióktípusokat jelent, ahová a kiskorú felhasználók automatikusan be lesznek sorolva. Az először az Instagramon tesztelt fiókokat a tervek szerint a Facebook és a Messenger alkalmazásokban vezetik be.

A rendszer lényege, hogy a kiskorúak fiókjai privát beállítást kapnak.  A fiók tulajdonosok csak a már meglévő ismerőseikkel vagy kizárólag az általuk visszakövetett fiókokkal válthatnak üzeneteket. 

Szülői felügyelet

A szülőknek is rálátásuk lesz a fiatalok internetes aktivitásukra. Többféle módon lesz lehetőségük korlátozni az alkalmazás használatát. A rendszer funkciói közé tartozik egy emlékeztető is, ami figyelmezteti a felhasználót, hogy letelt az egy órás időkeret, zárja be az appot. Az új intézkedés értelmében a 16 éven aluli gyerekek nem közvethítetnek élőben szülői hozzájárulás nélkül az Instagrammon és nem kapcsolhatják ki a beállításokat csak szülői engedéllyel.

A Tini Fiókokat először az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Kanadában és az Egyesült Királyságban kezdik el bevezetni. A későbbiekben világszerte célkitűzés a gyerekek védelme ezeken a felületeken is. 

Ipsos felmérés

Eddigi adatok szerint 54 millió tinédzsernek van már új típusú fiókja. A 13- 15 év közötti korosztály közül 97 % alkalmazza a beépített védelmet, az Ipsos kutatása értelmében. A szülők 94 % gondolja hasznosnak a tini fiókokat.

A digitális világban sosem lehetünk eléggé elővigyázatosak, de egy kis egymásra figyeléssel, beszélgetéssel, felvilágosítással már sokat tehetünk ezeknek a korosztályoknak a védelme érdekében is.

Források: Teen Accounts PCW, hwsw

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése