A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfrissebb kutatása a TikTok térnyerését és a közösségi médiás tartalomfogyasztási szokásokat vizsgálja. A kutatás eredménye szerint a TikTok népszerűsége gyorsan növekszik, főleg a fiatalokra jellemző, hogy a videómegosztó platformot preferálják a Facebook, Instagram és Youtube helyett.
Megváltozott szokások
A felmérésből látható, hogy miként változnak a tartalomfogyasztási szokások: a rövid videós formátumok dominálnak, amelyek gyors és nagymértékű fogyasztás addikcióhoz és a figyelmi szokások átalakukásához vezethetnek. A legnagyobb kockázat az, hogy a felhasználók nem is érzékelik, mennyi időt vesztegetnek el és milyen hatással van ez rájuk. A TikTok algoritmusa rendkívül hatékony a felhasználói érdeklődés kiszolgálásában, ami még jobban fokozza a platform vonzerejét és egyben veszélyét is. A felmérés szerint a TikTok népszerűsége mögött a felhasználóbarát, passzív fogyasztásra épülő algoritmus áll, amely képes kiszolgálni az igényeket anélkül, hogy aktív keresésre lenne szükség. A platform erősen formálja a tartalomfogyasztási szokásokat, miközben a veszélyek – különösen a függőség és a tudattalan használat – sokszor rejtve maradnak a felhasználók előtt. Szükség van tudatosabb használatra és a veszélyek kommunikálására – különösen a fiatalok körében.
Tudatosság vs. kényelem
Nevezhetjük-e információs társadalomnak a jelenlegi társadalmi berendezkedésünket? Információ-e az, ami válogatatlanul, mégis egy burokban tartva eláraszt minket a különböző platformokon (aligha, ha az információ definícióját vesszük alapul: "Az információ fogalma szorosan kapcsolódik az adat és tudás fogalmához, de a különbségek egyértelműek. Az információ értelmezett adat, tehát az adat szubjektív jelentéstartalma egy személy, vagy szervezet számára. Az információkat alapvetően döntések meghozatalára használják. Ehhez szükséges a tények értelmezése, a lényeg kiemelése, a következtetések levonása és ezáltal a döntés segítése."
Elkényelmesedtünk-e már annyira hogy ne érezzük szükségét a válogatásnak, a kritikai érzéknek, a döntés szabadságának? Mert nem döntéseket hozunk-e minden alkalommal, amikor kattintunk, letöltünk, elfogadunk, beengedünk tartalmat, ismerős vagy ismeretlen személyeket, szerződéseket a mentális tárhelyünkre? Tehetünk-e vajon azért, hogy tudatosabbak legyünk, hogy ne feltétlen elfogadással faljunk be mindent, amit egy algoritmus elénk lök, hanem kritikusan, egy hiteles életvitel mellett voksolva döntsünk.
Elkényelmesedtünk-e már annyira hogy ne érezzük szükségét a válogatásnak, a kritikai érzéknek, a döntés szabadságának? Mert nem döntéseket hozunk-e minden alkalommal, amikor kattintunk, letöltünk, elfogadunk, beengedünk tartalmat, ismerős vagy ismeretlen személyeket, szerződéseket a mentális tárhelyünkre? Tehetünk-e vajon azért, hogy tudatosabbak legyünk, hogy ne feltétlen elfogadással faljunk be mindent, amit egy algoritmus elénk lök, hanem kritikusan, egy hiteles életvitel mellett voksolva döntsünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése