Valószínűleg veled is előfordult már, hogy egy ismerősöd megosztott egy cikket, ami elsőre hihetőnek tűnt, de valami mégis gyanús volt benne. Egy meghökkentő politikai leleplezés, egy rémisztő egészségügyi tanács vagy egy nem várt híresség-halálhír. Aztán pár órával később kiderült, hogy semmi sem volt igaz belőle. Ilyenkor felmerül a kérdés: miért hittük el egyáltalán? És ami még fontosabb, miért van az, hogy sokan még a cáfolat után is ragaszkodnak hozzá?
Ez az a pont, ahol az álhírek kérdése már nem csak az újságírás problémája. Ez mindannyiunk gondja lett. Az igazság megingott, és nem csak a hamis állítások miatt, hanem azért is, mert egyre nehezebb eldönteni, kiben bízhatunk.
Az álhírek gyártása már iparággá vált
Ma már nem néhány unatkozó blogger gyártja az álhíreket. Sokkal szervezettebb és tudatosabb folyamat ez, amit gyakran politikai vagy gazdasági célok vezérelnek. Az egyik említett cikk például rávilágít arra, hogyan próbáltak külső szereplők Moldovában befolyásolni egy választást. Nem kémekkel, nem katonákkal, hanem álhírekkel. Hamis közvélemény-kutatásokkal, megtévesztő cikkekkel és olyan közösségi médiás kampányokkal, amelyek célzottan terjesztettek félelmet és bizalmatlanságot.
Ezek a kampányok nem csak a politikai rendszerek ellen irányulnak, hanem az emberek egymás iránti bizalmát is aláássák. Ha már azt sem tudjuk, hogy amit olvasunk, az igaz-e, akkor hogyan lehet értelmes társadalmi vitákat folytatni? És hogyan döntünk jól egy választáson, ha az információink manipuláltak?
A közösségi média nem a világ tükre – csak egy torzított szelete
Az álhírek problémája szorosan összefonódik a közösségi média működésével. A felületek, amelyeket nap mint nap használunk, nem objektíven mutatják be a világot, hanem azt mutatják meg, amit mi látni szeretnénk. Az algoritmusok arra lettek tervezve, hogy fenntartsák a figyelmünket. Ezért egyre inkább csak olyan tartalmak jelennek meg, amelyek megerősítik az előzetes véleményeinket. Ez a jelenség a véleménybuborék.
A véleménybuborék azt jelenti, hogy ha egy adott politikai nézetet vagy világképet vallasz, akkor a közösségi platformok többnyire csak olyan cikkeket, bejegyzéseket és kommenteket mutatnak neked, amelyek ehhez a nézethez illeszkednek. Így szinte láthatatlanná válnak az ellentétes álláspontok. Ez nemcsak torzítja a valóságot, hanem el is mélyíti a társadalmi megosztottságot.
Az egyik cikk külön kitér arra, hogy a Meta egyes országokban már nem is alkalmaz hivatásos tényellenőröket. Ez pedig még nagyobb teret ad az álhíreknek, hiszen sok felhasználónak nincs ideje vagy energiája utánanézni, hogy amit olvas, az valóban igaz-e.
Miért hatékonyak az álhírek?
Az álhírek általában érzelmekre hatnak. Félelmet keltenek, dühöt váltanak ki vagy épp megerősítik azt, amit amúgy is gondoltunk. Az ilyen típusú tartalmak sokkal könnyebben terjednek, mint a száraz tények. Gondolj csak arra, mikor osztasz meg valamit. Akkor teszed meg, ha az adott hír megdöbbent, felháborít vagy épp teljesen egyetértesz vele. Az álhírgyártók pontosan erre építenek.
Nem kell bonyolult összeesküvés-elmélet ahhoz, hogy egy hazugság elterjedjen. Elég, ha jól van megfogalmazva, illik a célcsoport világnézetéhez, és eléri azt a pillanatnyi érzelmi reakciót, ami elindítja a megosztást.
Mit tehetünk?
Sokan azt gondolják, hogy az álhírek elleni harc az újságírók vagy a kormányok dolga. Részben igaz, hiszen fontos a szabályozás, a szankciók és a transzparencia. De legalább ilyen fontos a személyes felelősségünk. Minden egyes megosztás, minden komment és minden kattintás számít.
A médiatudatosság ma már nem luxus, hanem alapvető túlélési készség. Meg kell tanulnunk forrást ellenőrizni, több oldalról tájékozódni, és nem hinni el mindent első látásra. Fontos, hogy időt szánjunk arra, hogy megértsük, ki, miért és hogyan akar hatni ránk egy-egy hírrel.
Tanulni kell egymás véleményét is elfogadni. Ha valaki másképp lát egy kérdést, az nem ellenség, hanem beszélgetőtárs. A véleménybuborékokat csak úgy lehet kipukkasztani, ha tudatosan keresünk más nézőpontokat.
A jövő tétje: bizalom vagy káosz
Az álhírek, az álhírgyárak és a véleménybuborékok nem csak aktuális problémák. Ezek határozzák meg, hogyan fogunk élni a következő évtizedekben. Ha nem tudunk különbséget tenni igaz és hamis között, akkor nem tudunk közösen dönteni sem arról, hogy merre tartson a társadalmunk. És ha nincs közös alapunk, akkor a demokratikus vita is lehetetlenné válik.
A bizalom, az átláthatóság és a felelősségteljes információhasználat nem hangzatos jelszavak, hanem a civilizált együttélés alapjai. Vagy képesek leszünk ezekre tudatosan figyelni, vagy fokozatosan elveszítjük a képességet arra, hogy közösen alakítsuk a világunkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése