A mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatások már az 1950-es elkezdődtek, folyamatos fejlesztésének köszönhetően a 2010-es években is tovább folytatódtak, a 2020-as évek elején lépett igazán abba az időszakba, amikor egyre több tudományterületen és egyre több ember kezdte alkalmazni: egészségügy, ipar, munkahely, informatika, oktatás. A mai napig is megoszlanak a vélemények az új technológiával kapcsolatban, sokan ellenzik, sokan támogatják, de az egyértelmű, hogy a 21. század új lehetőségei felé nyitottnak kell lenni, viszont az emberi mivoltunkat megőrizve okosan és tudatosan kell használni, fejleszteni.
A mesterséges intelligencia (MI) az oktatásban egyre meghatározóbb szerepet tölt be, forradalmasítva a tanulás és tanítás módszereit. Az MI képes személyre szabott tanulási élményt nyújtani, amely a diákok egyéni igényeihez és tempójához igazodik. A különféle körülményekhez igazítható tanulási rendszerek elemzik a tanulók teljesítményét, előre jelzik fejlődésüket, és személyre szabott feladatokat kínálnak, így segítve az ismeretek elmélyítését, különösen azok számára, akik több időt igényelnek egy-egy témában.
Az MI új dimenziókat nyit az oktatásban. Ezek a rendszerek képesek természetes nyelven kommunikálni, kreatív tartalmakat generálni (szöveg, kép, hang), valamint interaktív tanulói támogatást nyújtani. Az MI-asszisztensek például azonnali válaszokat adnak kérdésekre, segítenek a hibák javításában, és személyre szabott tanulási útmutatást kínálnak. Emellett támogatják a tanárokat is, például az óravázlatok fejlesztésében, visszajelzéseket adnak az oktatási folyamatra, és segítenek a tanulók időbeosztásában.
Statisztikai adatok az MI használatáról
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által 2024-ben készített két kutatást a magyar kamaszok (13-16 éves korosztály) mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteikről. Az 1197 főt számláló kutatás szerint a megkérdezettek 98%-a hallott már az MI-ről, 76,5%-uk pedig már legalább egyszer használta is, legtöbbször iskolai feladatok elvégzéséhez. Amennyire támogat(hat)ja a mindennapi munkafolyamatokat az MI, ugyanakkor meg is tévesztheti az embereket: egy jó legenerált kép vagy videó megtévesztő, a statisztikák szerint a megkérdezettek több mint 50%-a hitelesnek mondott egy ilyen tartalmat, holott az mesterséges volt. A magyar fiatalok körében végzett kutatás szerint 23%-uk azt mondja, a mesterséges intelligencia kihat az emberi kapcsolatokra, és ez óriási hátrány lehet a későbbiekben.
Magyarországon a Bosch leányvállalat is készített egy kutatást, miután a világ több országában több mint 11.000 főt vontak be ebbe a tanulmányba. Az általuk készített adatok szerint Magyarországon az MI-vel kapcsolatos oktatás színvonala nagyon alacsony: a munkavállalók 6%-a napi szinten, 10%-uk heti szinten használja az MI-t. Szintén fontosnak tartja, hogy az ezzel kapcsolatos oktatást az iskolai keretekbe vonják bele, akár tantárgyi szinten (64%), akár úgy, hogy bizonyos tantárgyakat virtuális tanár oktasson (54%).
Világviszonylatban azonban ennél jóval pozitívabbak a visszajelzések. A Higher Education Policy Institute 2025-ben végzett felmérése szerint az angol diákok körében egyre népszerűbb: 53%-ról 88%-ra nőtt azok aránya, akik már használták, és 47%-ról 12%-ra csökkent az egyáltalán nem használók száma. A hallgatók 51%-a vallja azt, hogy azért használ ilyen eszközt a tanuláshoz, hogy időt takaríthasson meg vele, ugyanakkor tart is a szankcióktól, 53%-uk fél attól, hogy a felsőoktatási intézmény bármely oktatója csalással vádolja meg.
Az MI használata az iskolákban
A felgyorsult világ, az iskolákban egyre több tananyagot kérő tanárok miatt a gyerekek nagy nyomásnak vannak kitéve. Ők kihasználva a 21. század adta lehetőségeket természetesen minden új dolgot kipróbálnak, hogy megkönnyítsék a saját tanulmányaikat: akár házi feladat elkészítéséről, akár tételkidolgozásról van szó. Viszont fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeknek ennek használatát, előnyei és hátrányait szemléltessük. Vannak már olyan iskolák, pl. Kínában és Kaliforniában, ahol kötelező tantárgy lett az MI oktatása.
Magyarországon még mindig megoszlanak a vélemények arról, hogy tiltani vagy támogatni kellene-e az iskolai használatot. Mindenesetre az Oktatási Hivatal álláspontja az, hogy integrálni kell a magyar iskolákba az új technológia adta ismereteket, és ezzel egyidőben a pedagógusok továbbképzését is szervezi, hogy minél hatékonyabb legyen az ismeretátadás. Nagy hangsúlyt fektet az új fejlesztések bemutatására konferenciákon, pedagógiai és szakmai napokon.
Az alábbi továbbképzések voltak és vannak folyamatban Magyarországon:
- A Jövő Osztályterme
- A multimédia elemeinek használata a pedagógus munkájában
- Digitális kultúra tanítása alsó tagozaton
- Tanulói tevékenységek támogatása interaktív IKT-eszközökkel
- Biztonság Minősítés: internetbiztonság az iskolában
- CodeWeek: a kódolás népszerűsítése
- MenSI: hálózatok, digitális pedagógia
Nemrégiben a Pedagógusok Szakszervezete is felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon is szükséges lenne a mesterséges intelligencia oktatása a közoktatásban, a hatékony és etikus használatának beépítése az alaptantervbe, a használathoz szükséges eszközök biztosítása.
A felsőoktatásban tanuló hallgatók és oktatók számára 2020 óta évente megrendezésre kerül a Károli Gáspár Református Egyetem keretein belül az "Oktatásinformatika a felsőoktatásban" című rendezvény. 2025-ben már 6. alkalommal fog megrendezésre kerülni ősszel, a felsőoktatás minden szereplőjét bevonja abba, hogyan lehet az MI használatát integrálni az oktatásba, illetve segítséget, oktatást, megoldási javaslatokat nyújt annak használatához. A konferencia és szakkiállítás 2025. október 18-án kerül megrendezésre Budapesten, regisztrálni a rendezvényre hamarosan lehetőség nyílik.
Előnye
- Használatával a diák személyre szabott oktatását is elősegítheti, kreatív gondolkodását és problémamegoldó képességét fejlesztheti. Persze minden csak akkor tud megvalósulni, ha tudatosan lett kezelve az általa adott információ, és meg tudja állapítani, hogy valós-e.
- Az általa nyújtott segítségre úgy kell tekinteni, mint egy kiegészítő oktatási eszközre. Felelősségteljesen kell használni, ezért már több oktatási intézmény is a saját Házi Rendjében fogalmazta meg, hogy amennyiben a tanár engedélyezi, hogy az adott házi dolgozathoz használhatja az MI-t, akkor arról nyilatkoznia kell a diáknak, miszerint: felelősségteljesen ellenőrizte a benne levő adatokat.
- Hátrányos helyzetű diákok, felzárkóztatás, élményalapú oktatás fontos eszköze lehet, amely a tanulók egyedi igényeihez tud alkalmazkodni, így a diákok saját tempójukban tudnak tanulni.
Hátránya
- Többen úgy vélik, hogy az MI terjedése problémákat vet fel, főleg annak megbízhatóságával, hitelességével, jogi és etikai mivoltával kapcsolatban.
- Sokan úgy vélekednek, hogy ha egy "intelligens" rendszer ajánl/mond nekik valamit, azt szinte biztosan megfogadják és biztosnak vélik. Nem néznek utána az adott információnak, hogy valós-e, pedig fontos, hogy úgy kezeljük ezeket az adatokat, mintha egy tanács lenne.
- Technológiai függőség: amennyiben valaki túlzottan támaszkodik az MI által generált információkra, pont a kreativitását, ítélőképességét, problémamegoldó képességét veszítheti el.
- Intézményi keretek között sok helyen még mindig nincsenek meghatározva az MI használatával kapcsolatos szabályok, így sok diák bizonytalan ebben a helyzetben, hiszen nincsen sem tiltva, sem engedélyezve.
- Használata során rengeteg adattal dolgozik az MI, így nagyon fontos az adatvédelem is. Személyes adatokat soha nem szabad megadni, és ezt a gyermekeknek is meg kell tanítani.
- Egyenlőtlenség kérdése az iskolákban: Magyarország egyes régióiban található oktatási intézményei sajnos korántsem olyan felszereltek, mint egy nagyobb városban található iskola. Így nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy ezekben a régiókban élő diákok kevésbé szereznek tudomást, tapasztalatot az elektronikai eszközök és programok biztonságos használatáról.
A mesterséges intelligencia használata a tanárok körében
Az MI alkalmazása is segítheti a tanárok munkáját azzal, hogy kevesebb időt kell tölteniük rutinfeladatokkal, dolgozatkészítéssel és adminisztrációval. Gyorsabban és hatékonyabban végzik el ezeket, így több idejük marad a gyerekek hatékonyabb tanítására, tehetséggondozásra, programok szervezésére, megrendezésére. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy az MI nem helyettesíti a pedagógiai munkát, hiszen ők szociális és érzelmi támogatást is nyújtanak a diákoknak, nem szabad, hogy az emberi tényező elvesszen.
Az MI többféleképpen segítheti a diákok és tanárok mindennapi munkáját:
- kreatív tartalomkészítés
- órai felkészülés, órai tananyagok előkészítése
- számonkérések összeállítása
- osztályozás, értékelés
- adminisztráció
- szakmai fejlődés
- nyelvtanulás, interaktív gyakorlás
- online tanterem, interaktív felületek
- Quizlet: megszerzett ismeretek gyakorlására
- Chatbotok: személyre szabott tanulás nyújtására
- ClassPoint AI: kvízkérdéseket generál PowerPoint diák alapján
- Slides AI: prezentációgeneráló
- Quino.ai: jegyzetkészítés szövegből, tanulmányból
Egy gyermek nevelése és oktatása legfőképpen a család feladata, nemcsak az iskoláé és a kortársaké. A család, a szülők tájékoztatása, ismereteinek bővítése ebből a szempontból is nagyon fontos. Az oktatási intézmények rendszeresen tartanak szülőknek kiberbiztonsággal, biztonságos internethasználattal, elektronikai eszközök használattal, digitális tudatossággal kapcsolatos előadásokat. Ezzel is elősegítve azt, hogy a gyermekeknek adott szülői minta minél inkább példaértékű legyen.
Összegzés
A technológia fejlődésével elkerülhetetlen, hogy egyre több tudományterületen fog megjelenni az MI használata, azonban arra is nagy figyelmet kell fordítani, hogy ezt a technológiát okosan, felelősen és tudatosan használjuk. Az intézményi kereteken belüli szabályok meghozásával, szankciókkal, iskolai oktatásával nagy sikereket lehet elérni. Az MI átalakítja az oktatási rendszert, a tanulási módszereket, új lehetőségeket kínál mind a tanároknak, mind a tanulóknak.
Mindenképpen fontos a képzés, a tanulás eme iparágban, ebben segítségünkre lehet a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat is, akik 2025 májusát a mesterséges intelligencia hónapjává nevezték! Május 8. és 10-e között egy háromnapos rendezvénysorozattal támogatják meg a szakemberek, érdeklődők ismeretanyagát a mesterséges intelligenciáról. Hasznos, és érdemes "nyitott szemmel" járni és nyitottnak lenni az újdonságok felé.
Források, ajánlók:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése