keresés

2019. március 18., hétfő

Hírfogyasztás magyar viszonylatban

A magyar felhasználók között más országokhoz képest kiugróan sokan olvasnak a Facebookról híreket, viszont abból a szempontból sereghajtóak, hogy mennyire bíznak az olvasottakban. Megjelent a brit Reuters Institute for the Study of Journalism 2018-as hírfogyasztást vizsgáló Digital News Report jelentése, amelyben 37 ország hírolvasási szokásait vizsgálja, köztük Magyarországét is.


Hírolvasás online felületen


A legfőbb tendencia, hogy hosszú évek növekedése után visszaesett a közösségi oldalak használata a hírfogyasztás legfőbb eredőjeként. Főként a Facebook vesztett szerepéből néhány ország kivételével, köztük Magyarországgal. Hazánkban összesen 87 százalék tájékozódik online forrásokból, ezen belül viszont mintegy 65 százalékot tesz ki a közösségi médiában a hírek olvasása. Ugyanez az arány 40 százalék körül mozog az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban. Az összes vizsgált országban átlagosan csak 36 százalék.

Esést mutat még a televíziós hírek fogyasztása is, (72-ről 70 százalékra) ami jól igazodik a nemzetközi trendhez. Általában véve több időt töltenek online felületeken, mint tévé előtt ülve. A nyomtatott média olvasása is rendkívül látványosan esett az elmúlt két évben a hazai hírolvasók körében (27-ről 20 százalékra).

A magyarok informálódásra is leginkább a Facebookot használják a közösségi média oldalak közül. Ez a lakosság 60 százaléka, ami 4 százalékkal kevesebb a korábban kimutatott eredménynél. Ez az arány viszont még így is bőven kiugrik a 37 országot magába foglaló mezőnyből. Mindössze Malajzia és Mexikó előzi meg 64, illetve 61 százalékkal, valamint szintén 60 százalékot mutat az arány Görögországban és Argentínában.

Sok országban viszont ennél jóval alacsonyabb a facebookos hírfogyasztás, átlagosan 36 százalék, de például az Egyesült Államokban 9 százalékponttal 2018 elején 39 százalékra esett, míg az Egyesült Királyságban vagy Hollandiában nem is éri el a 30 százalékot.

Hazánkban a második legnépszerűbb közösségi oldal a Youtube, ezen keresztül viszont már csak 29 százalék szokta követni a híreket. Ez 4 százalék emelkedést mutat, és a videó térnyerésével még egyre nőhet.

Messenger térhódítása


A Facebook Messenger végzett a harmadik helyen hírfogyasztás szempontjából, ami ugyan mindössze 11 százalékot ért el, de az informálódásban ezzel együtt is meglepően hangsúlyos helyet foglal el. Ez az eredmény is párhuzamba állítható a külföldi szokásokkal, mivel sokan ugyan a Facebookon találkoznak először egy hírrel, de azt privát csoportokban kezdik el megbeszélni és továbbosztani az üzenetküldő csatornákon, a nagyobb közönséget elérő közösségi oldalak helyett.

Hazánkban a Messenger a kiválasztott üzenetküldő csatorna hírek megbeszélése szempontjából, míg más országokban a WhatsApp hódított nagyobb teret magának, például Malajziában (54%), Brazíliában (48%) vagy Törökországban (30%).

Magyarországon a dobogóról leszorult közösségi oldalak közül mind 10 százaléknál kevesebb hírolvasóval rendelkezik a külföldön amúgy népszerű Twitter, valamint az Instagram.


Megbízhatóság


További fontos adat, hogy Magyarország a 37 vizsgált ország közül a 35. helyen végzett bizalom szempontjából, tehát csak 29 százalék bízik összességében a hírekben - míg átlagosan ez az arány 44 százalék a vizsgált országokban. Szembetűnő viszont, hogy a keresőben található hírekben 41 százalék megbízik. Továbbá 43 százalék szokott megosztani híreket a közösségi oldalakon keresztül az alacsony bizalmi szint ellenére is.

Tehát összességében Magyarország nem csak a facebookos hírolvasás magas használati aránya miatt kiemelkedő, hanem a hírekkel szembeni alacsony bizalmi szint miatt is. Ennek ellenére mindössze 8 százalék fizet jelenleg hazánkban az online fogyasztható hírekért. Külföldön főleg a fiatalok egyre nagyobb mértékben inkább fizetnek a tartalmakért, csak hogy megbízható és jó minőségű híreket fogyaszthassanak. 


Forrás:https://www.hwsw.hu/hirek/58976/hirfogyasztas-media-facebook-kozossegi-media.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése