2014-es adatok alapján kimondhatjuk, hogy a zenepiac és az online zenei szokások alakulását egyre inkább a streaming szolgáltatások határozzák meg: a zeneszámok és albumok eladásából származó bevételek egyre inkább csökkenő tendenciát mutatnak, míg a streaming bevételek növekednek. A zeneipar legelterjedtebb forgalmazói a Spotify, az Apple music, a TIDAL és a Deezer.
A zenehallgatás jövője
A Spotify alapvetően egy havidíjas, de ingyenesen is használható, kereskedelmi audio-streamelő szolgáltatás, ami kisebb-nagyobb lemezkiadók közreműködésével, másolásvédelemmel ellátott tartalmakat (zene, podcast stb.) tesz elérhetővé mindenki számára. Az 1 milliárd dolláros bevételt első alkalommal 2013-ban lépte át a streaming piac, egészen pontosan 1,11 milliárd dollár folyt be a szolgáltatásokból. Egyre inkább zuhanás figyelhető meg a fizikai hordozók eladásainál. Az
eddigi trendeknek megfelelően a CD illetve Vinyl eladások 11,7 százalékot estek
világszerte 7,73 milliárd dollárra, míg a digitális bevételek 4,3 százalékkal
nőttek 5,87 milliárd dollárra. Ez utóbbin belül a zeneeladás csökkent 2,1
százalékkal, azonban a teljes digitális bevételek nagyobbik szelete még mindig
ebből származik, ez 3,93 milliárd dollár.
Pro és kontra érvek
15 év hanyatlás után a lemezkiadó cégek végre már három egymást követő
évben is növekedést tapasztalhattak a streaming zeneszolgáltatás elterjedésének
és népszerűségének köszönhetően. Az IFPI (globális zeneipart képviselő
szervezet) adatai szerint 2017-ben a teljes zeneipar 17,3 milliárd dollárt
(4422 milliárd forintot) hozott. Így részben kijelenthető, hogy minden szereplő
- zenész, közönség, média, illetve a márkák - számára előnyös üzleti és
kommunikációs modellt hozhat a technológia - a megfelelő üzleti, jogi és
marketing keretek megteremtése után. Kritika is éri a streaming szolgáltatókat
a kifizetett jogdíjak mértékével kapcsolatban, amik egyelőre nagyon alacsonyak,
de a kiugró érdeklődés és a progresszív terjeszkedés reménnyel tölti el a
kiadókat, jogtulajdonosokat. A legnagyobb problémát még mindig a weben azonos
súllyal megjelenő jogosítás nélküli konkurencia jelenti. A felhasználói
élményben valójában nem sok különbség fedezhető fel, így a felhasználók sem
különítik el egymástól a warez, a szürke és a teljesen legális megoldásokat.
Források:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Spotify
Források:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Spotify
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése