Hogy az önvezető autó nem scifi, hanem a közeli jövő kézzel fogható realitása, arra nagyjából tavaly ilyenkor döbbent rá a világ, amikor a Google bemutatta azt a videót, amin az egyik tesztpilótája, a 95 százalékos vak Steve Mahan használja a robotpilótát egészen mindennapos forgalmi szituációkban. Nincs mese, az automata pilóta megtanult vezetni, reagál a forgalmi helyzetekre, figyel a környezetére, ismeri és betartja a szabályokat, és úgy általában semmivel sem tűnik rosszabb sofőrnek, mint az ember:
Számok és számok és még több szám!
A WHO adatai szerint évente nagyjából 1,2 millió ember hal meg autóbalesetben, és további 50 millió sérül meg. Egy 2011-es amerikai tanulmány szerint az országban bekövetkező évi 5-6 millió autóbaleset összes járulékos költsége 300 milliárd dollár körül jár.
Amíg a robotpilóta vezet, az ember tud értelmes dolgokkal foglalkozni, nem is beszélve arról, hogy az egymással kommunikáló sofőrszoftverek sokkal hatékonyabban tudnak közlekedni. Ez évi 4,8 milliárd óra elpazarolt időt, és a dugókban elfüstölt 7 milliárd liter benzint jelent csak Amerikában, aminek a költségét üzemanyagárban és produktivitásban 100 milliárd dollárra becsülik.
Ha tehát a Google, vagy akárki más bemutatna és elterjesztene egy olyan robotsofőrt, ami jobban vezet, mint az ember, azzal alsó hangon százezrek életét mentené meg, és százmilliárd dollárokat spórolna meg. És mellékesen alighanem az évszázad üzletét ütné nyélbe.
2012-ben világszerte több mint 90 millió új autót adtak el, és a Forbes becslése szerint ezekben valahol 50 és 500 milliárd dollár közötti értékben volt a biztonsági funkciók ára. Egy ekkora piacot tudna a Google megtámadni minden idők legjobb közlekedésbiztonsági újításával, a robotsofőrrel. De vajon képes lenne az autópiac meghódítására a cég? Elvileg zsebből vehetne magának egy autógyárat. Vagy mondjuk ötöt, elvégre a Volvót rongyos 1,8 milliárd dollárért vásárolták fel a kínaiak 2010-ben, ennek pedig a hétszeresét tette le a Google az asztalra szemrebbenés nélkül a Motoroláért két évvel később.l2012-ben világszerte több mint 90 millió új autót adtak el, és a Forbes becslése szerint ezekben valahol 50 és 500 milliárd dollár közötti értékben volt a biztonsági funkciók ára. Egy ekkora piacot tudna a Google megtámadni minden idők legjobb közlekedésbiztonsági újításával, a robotsofőrrel. De vajon képes lenne az autópiac meghódítására a cég? Elvileg zsebből vehetne magának egy autógyárat. Vagy mondjuk ötöt, elvégre a Volvót rongyos 1,8 milliárd dollárért vásárolták fel a kínaiak 2010-ben, ennek pedig a hétszeresét tette le a Google az asztalra szemrebbenés nélkül a Motoroláért két évvel később.
Összességében egész jó
Vannak benne igencsak jó elképzelések és ha hihetünk a számoknak akkor csak jól jöhetünk ki belőle, de azon is el kell gondolkozni, hogy az átlag ember mikor fogja átadni egy robotnak az irányítást pl autópályán menve 120-al! Vannak most is robotpilóták repülőkön meg hasonló kaliberű eszközökön viszont azoknak majdhogynem feltörhetetlen a védelmi rendszere ennek meg kitudja mégis, hogy milyen. Elvileg pár év és kifogják dobni a piacra a kocsikat érdekes évekenek nézünk elébe.
Vannak benne igencsak jó elképzelések és ha hihetünk a számoknak akkor csak jól jöhetünk ki belőle, de azon is el kell gondolkozni, hogy az átlag ember mikor fogja átadni egy robotnak az irányítást pl autópályán menve 120-al! Vannak most is robotpilóták repülőkön meg hasonló kaliberű eszközökön viszont azoknak majdhogynem feltörhetetlen a védelmi rendszere ennek meg kitudja mégis, hogy milyen. Elvileg pár év és kifogják dobni a piacra a kocsikat érdekes évekenek nézünk elébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése