A zeneipar teljesen
átalakult az elmúlt pár évben – köszönhetően a streaming
szolgáltatások elterjedésének. A változások újradefiniálták
a kiadók és a zenészek közötti kapcsolatot, s – véleményem
szerint – a kreativitás bizonyos stílusokban, zenészek munkáiban
újfent megjelent. A jövő azonban kérdéses, hiszen a múltban is
annyi példát láthattunk arra, hogy egy alapvetően szabad,
kreativitást biztosító környezet bizonyos külső tényezők
behatására önmagából kifordulva, pont eredeti céljának
ellentétének nyújtott táptalajt.
Ebben a cikkben a fenti
közegben történt friss változásokról, történésekről
található egy összefoglaló.
A Generator Research elemzése
A Generator Research
2014.-ben megjelentetett egy tanulmányt, melyben kifogásolták a
jelenleg domináló zenei streaming szolgáltatások
(Spotify, Pandora, Rhapsody stb.)
üzleti terveit – ezek a szolgáltatások veszteségesek,
bevételeik nagy része pedig a jogdíjak kifizetésére megy el,
mely nagy része a kiadókhoz vándorol. A problémát abban látják,
hogy eddig nem sikerült kihasználni a felhasználói bázisban
rejlő fizetési potenciált -a legtöbben megelégszenek az ingyenes
szolgáltatásokkal, s elviselik a megkötéseket. Ha
a jelenlegi szisztéma marad az uralkodó, a Generator Research
szerint két járható út marad: vagy új szolgáltatásokkal kell
bővíteni a repertoárt, vagy a kiadóknak kellene felvásárolnia a
szolgáltatásokat, s természetesen azoknak kellene átvenni a
finanszírozási költségeket.
Viszont ha
folytatódik a jelenlegi tendencia, akkor az elemzők szerint a
felhasználói bázis 2017-re a duplájára fog növekedni –
2013-ban a statisztikák szerint 767 millióan hallgatnak zenét
valamelyik streaming-szolgáltatást felhasználva. A bevételek
növelésének két módját említik meg.
- A mobilpiacban, s a mobilszolgáltatókkal együttműködve kellene árulni ezeket a szolgáltatásokat.
- Adatkereskedelemmel: a felhasználók viselkedési adatainak az áruba bocsátása
- A mobilpiacban, s a mobilszolgáltatókkal együttműködve kellene árulni ezeket a szolgáltatásokat.
- Adatkereskedelemmel: a felhasználók viselkedési adatainak az áruba bocsátása
Az Apple és az iTunes
Az
biztos, hogy az Apple-nél nem a 2014-es évet fogják a
legsikeresebbnek tekinteni -még májusban, mindenki nagy
megrökönyödésére a cég felvásárolta a Beats
Electronics hangtechnikai
céget cirka 3 milliárd dollárért – a Beats
Music miatt
valószínűleg, nem pedig az egyéb termékeikért –, majd
szeptember 13-án az iTunes-on keresztül jelent meg elsőként a U2
friss lemeze, a Songs of Innocence, melyet
az Apple felhasználók ingyen, akarva-akaratlanul is az iTunes
profiljukhoz csatolva találtak.
Bár
a lemezt sokan meghallgatták, néhány médiaszemélyiség és a
felhasználói bázis egy elég hangos hányada fejtette ki
nemtetszését a történtek miatt – végül az Apple
megkegyelmezett, és megkönnyítette a lemez eltávolításának a
procedúráját. Ráadásul a Wall
Street Journal elemzése
szerint az iTunes forgalma
az elmúlt egy évben 13-14%-ot esett vissza világszinten – ez a
szám 2013-ban 2% volt.
A
Beats Music-ot majd 2015-ben integrálják az iTunes-ba
A Warner és a SoundCloud szerződése
A
A SoundCloud és
a Warner most
novemberben szerződést kötöttek egymással, mely hatalmas lépés
afelé, hogy a SoundCloud-ot a nagyobb kiadók is legitimnek
tekintsék. A 2007-ben indított szolgáltatás ugyanis amellett,
hogy eddig nem fizetett jogdíjakat senkinek, évről-évre csak
veszteséget termelt.
A kezdetekben csak undergorund elektronikus zenével foglalkozó szolgáltatás mára kinőtte magát: igaz, a friss slágerek nem találhatóak meg náluk, ám a többi underground műfaj is megjelent kínálatukban. A Warner Music azonban a világ három legnagyobb kiadója közé tartozik, olyan előadókkal az istállójában, mint a Led Zeppelin, a Rush, Frank Sinatra, vagy a Bee Gees.
A kezdetekben csak undergorund elektronikus zenével foglalkozó szolgáltatás mára kinőtte magát: igaz, a friss slágerek nem találhatóak meg náluk, ám a többi underground műfaj is megjelent kínálatukban. A Warner Music azonban a világ három legnagyobb kiadója közé tartozik, olyan előadókkal az istállójában, mint a Led Zeppelin, a Rush, Frank Sinatra, vagy a Bee Gees.
Magáról
a megállapodásról nem nagyon lehet tudni semmit – a megszokott,
jól bejáratott közleményeken (innováció, zenész és hallgató
közötti közvetlen kapcsolat stb.) kívül pár dolog azért
kiszivárgott.
Valószínűleg
a Warnerhez és a Warner/Chappellkiadóhoz
tartozó szerzők és előadók mostantól kapnak jogdíjat a
SoundCloud-on megtalálható zenéik után – az újdonság az, hogy
akkor is, ha az remixben, mashupban, vagy valamilyen DJ mix-ben
található meg. Utóbbiak egyébként eredetileg jogsértő
kiadványnak minősülnek, viszont a megállapodásnak köszönhetően
ezek is maradhatnak a site-on. A Warner csatornáján lesznek
reklámok – ez a lehetőség augusztus óta él egyébként, élnek
is vele a független kiadók meg a zenészek. Ez megkerülhető lesz,
ha előfizetünk majd a 2015-ben induló előfizetéses
szolgáltatásra, ám emellett lehetőséget kapunk offline
zenehallgatásra, s exkluzív tartalmakhoz férhetünk hozzá. A
Warner valamennyi részesedést is vásárol a SoundCloudról – ez
valahol 5% körül lehet.
A
Warner viszont emellett sem kebelezi be a SoundCloud teljes
repertoárját, és nem korlátozzák a zenészeket abban, hogy mit
is töltenek fel.
Steve Albini előadása a Face the Music-on
Steve
Albini (a The Problem of Music esszé szerzője, zenész, hangmérnök,
stúdiós szakember stb.) november 15-én, a Face the Music-on
tartott konferenciáján boldogan tudatta a világgal, hogy szerinte
mai, internet dominálta zenei világban a helyzetük sokkal jobb,
mint korábban – amikor is a legtöbb zenekar képtelen volt a
megélhetését biztosítani, cserébe a kiadók jól meggazdagodtak
rajtuk.
Emellett
a korábban kitörni képtelen zenekarok is megtalálhatják ma a
számításaikat, hiszen az internet adta lehetőségeket
felhasználva megtalálhatják a saját közönségüket.
Albini
szerint egyébként semmit sem kell kitalálni, hiszen maga a
rendszer működik – csak pont azok számára nem, akik az előző
rendszer haszonélvezői voltak.
A klasszikus és a jazz zenészek helyzete
Albini a fenti stílusok művelőit hagyta ki a számításból:
ugyanis a jelenlegi rendszer számukra sem működik amellett, hogy
az előzőben sem volt túl rózsás a helyzetük. A jelenlegi
helyzetben ugyanis az ezekben a körökben mozgó művészeknek
felkopna az álluk, ha csak a zenéjükből származó jövedelmekből
kellene megélniük.
Zoe Keating csellista és komponista saját bevallása szerint
bevételeinek 8 százalékát teszi ki a streaming -
szolgáltatásokból befolyó összeg – mindezt úgy, a Youtube-on
és a Spotify-on is szeretik hallgatni a dolgait.
Nem is feltétlenül a stream, hanem a digitális éra az, ami miatt
haldokolnak a rádióadók, a lemezboltok – ez pedig különösen
nehezen érinti a jazz és klasszikus zenészeket. A stílusok
rajongóira amúgy is jellemző a konzervativizmus – saját
tapasztalatom az, hogy nem nagyon élnek a digitális világ
nyújtotta lehetőségekkel. A helyzet paradox mivoltára Jason
Morgan hívta fel a figyelmet: a hasonlóság a '20-as és '30-as
években uralkodó szisztémához meglepően hasonló, ahol a
zenészek alig kaptak pénzt a kiadott lemezeik után.
A problémák minden olyan zenészt érintenek, akik nem tartoznak a
szupersztár kategóriába – a jogdíjak ma minimálisak, a kiadók
pedig a friss szerződésekben a hallgatottsághoz kötik a
kifizetéseket. A problémát a kiadók hozzáállása is súlyosbítja
– előszeretettel árulják inkább azokat a katalógusaikat,
amikben túltengenek azon előadók számai, amik után minden centet
zsebre tehetnek, hiszen ezen előadók vagy nagyon rossz szerződést
kötöttek, vagy mára már nincsenek közöttünk.
A Digitally Imported mindeközben megújult
A kevéssé ismert, ám az elektronikus zenék rajongói között
igencsak kedvelt streaming-szolgáltatás felfedte a jövőre
vonatkozó terveit, melyekben a szolgáltatásuk minősége teljesen
megváltozik. A Digitally Imported szépen lassan elkezd átalakulni
egy Pandora/Spotify/iTunes hibriddé, ahol lehetőség van a
Pandorához hasonló passzív rádióhallgatáshoz, vagy saját
magunk válogathatunk a katalógusukból, s természetesen lemezeket
vagy dalokat vásárolhatunk.
A váltáshoz egy új web és mobilalkalmazás is dukál, amely a
következő funkciókat tartalmazza:
Rádió:
Rádió:
- Folyamatos audio-szolgáltatás zavartalanul.
- Exkluzív tartalmakhoz kapcsolódó előrejelzések.
- Személyre szabható csatornák, ahol az hallgatók kérhetnek
zenéket.
- Exkluzív hozzáférés a „DI Journeys”-hez, amit különböző
DJ-k tartanak a világon.
Ha katalógusukból választunk hallgatni valót:
- A dalokat megállíthatjuk, átléptethetjük.
- A dalok, show-k, előadók, kiadók és csatornák között kereshetünk.
- A dalokat megállíthatjuk, átléptethetjük.
- A dalok, show-k, előadók, kiadók és csatornák között kereshetünk.
- A korábban lefutott show-kat és tartalmakat meghallgathatjuk.
- Lejátszási listákat hozhatunk létre, melyeket meg is oszthatunk
másokkal.
A dalok elérhetőségéről s besorolásukról a Digitally Imported
csapata fog dönteni. A megújult szolgáltatás körülbelül
300.000 dallal fog indulni, de 2015 végére megnövekedhet fél
millióra is.
A platform kezdetben csak az Egyesült Államokban és Hollandiában
lesz elérhető – úgyhogy nincs még szó arról, hogy az egész
világon elérhetőek legyenek, ám később több országban is
szeretnék biztosítani a jelenlétüket.
Források:
A Warner és a SoundCloud szerződése: [1] [2] [3] [4] [5]
Steve Albini előadása a Face the Music-on: [1] [2] [3]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése