Az
utóbbi időben meglehetősen sokan támadják a streaming szolgáltatásokat –
egyesek azért, mert deficitesek, mások azért, mert elveszik tőlük a
megélhetésüket.
Persze azért vannak kivételek -, ám (saját véleményem szerint is) pont azoknak a hangját halljuk legkevésbé, akiknek tényleg problémát jelent az egész jelenség.
Persze azért vannak kivételek -, ám (saját véleményem szerint is) pont azoknak a hangját halljuk legkevésbé, akiknek tényleg problémát jelent az egész jelenség.
Úgyhogy
tegyük fel a kérdést: mi is pontosan a helyzet a klasszikus- és jazz
zenészekkel?
A jelenlegi szituációban az a szomorú helyzet állt elő, hogy ezekben a stílusokban alkotó művészek, akiknek legtöbbjük ténylegesen saját maga írja a zenéjét és játssza fel – felkopna az álluk, ha csak a rögzített zenéjükből származó jövedelmükből kellene megélniük. Ebben természetesen szerepet játszik az is, hogy meglehetősen niche stílusokról beszélünk, bár azt se hagyjuk ki a számításból, hogy a jazz zene esetében beszélhetünk egy évek óta tartó, a saját szabályai és konvenciói miatt megújulni képtelen zenei stagnálásról is.
A jelenlegi szituációban az a szomorú helyzet állt elő, hogy ezekben a stílusokban alkotó művészek, akiknek legtöbbjük ténylegesen saját maga írja a zenéjét és játssza fel – felkopna az álluk, ha csak a rögzített zenéjükből származó jövedelmükből kellene megélniük. Ebben természetesen szerepet játszik az is, hogy meglehetősen niche stílusokról beszélünk, bár azt se hagyjuk ki a számításból, hogy a jazz zene esetében beszélhetünk egy évek óta tartó, a saját szabályai és konvenciói miatt megújulni képtelen zenei stagnálásról is.
Elég
ritka egyébként, hogy valaki a fenti scénákból beszélne a problémákról – ám
ezek üdítő kivétele Zoe Keating csellista és komponista. Ez már csak azért is
érdekes, mert ő lehetne annak a kategóriának az archetípusa, akinek elég jól
kellene keresnie ezen a streaming-dolgon: bevételeinek 8 százalékát teszi ki a
streaming - szolgáltatásokból befolyó összeg. Az Apple (pontosabban az iTunes
rendszere), mely ugye kisebb összegekben utalja át a megkeresett összeget (99
centet dalonként), hatszor utalt a számlájára összesen pénzt. Az a két millió
megtekintés, ami a Youtube-on jött össze, 1,248 dollárt ért, míg az a 400.000
fő, akik a Spotify-on akadtak rá, 1,764 dollárt.
Nem
is feltétlenül a stream, hanem a digitális éra az, ami miatt haldokolnak a
rádióadók, a lemezboltok – ez pedig különösen nehezen érinti a jazz és klasszikus zenészeket. A jelenlegi helyzet feltűnő hasonlóságot mutat Jason Moran szerint azzal a helyzettel, ami a ’20-as, ’30-as évekre volt jellemző: a zenészek szinte alig kaptak pénzt a kiadott dolgaik után.
rádióadók, a lemezboltok – ez pedig különösen nehezen érinti a jazz és klasszikus zenészeket. A jelenlegi helyzet feltűnő hasonlóságot mutat Jason Moran szerint azzal a helyzettel, ami a ’20-as, ’30-as évekre volt jellemző: a zenészek szinte alig kaptak pénzt a kiadott dolgaik után.
Ezek
a problémák minden olyan zenészt érintenek, akik nem tartoznak a szupersztár
kategóriába. A steraming-szolgáltatások után kapott jogdíj például hírhedten
minimális. A kiadók pedig a friss szerződésekben sokszor a hallgatottsághoz
kötik a kifizetéseket: ez alapján, ha egy adott dal nem ér el egy bizonyos
letöltési számot, akkor a zenészek nem kapnak az adott dal után jogdíjat.
A
problémát csak súlyosbítja, hogy azok a kiadók, akik olyan katalógussal
rendelkeznek, ami tartalmaz olyan tételeket, amik után nem kell jogdíjat
fizetni, általában jobb ajánlatokat kapnak, mint azok, akik csak friss zenével
foglalkoznak. Ted Gioia, jazzkritikus, zenei történész, jazz-zongorista szerint
a kiadók sok ehhez hasonló trükkel rendelkeznek, hogy minél több pénzhez jussanak a
zenészek rovására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése