
Persze azért vannak kivételek -, ám (saját véleményem szerint is) pont azoknak a hangját halljuk legkevésbé, akiknek tényleg problémát jelent az egész jelenség.
Úgyhogy
tegyük fel a kérdést: mi is pontosan a helyzet a klasszikus- és jazz
zenészekkel?
A jelenlegi szituációban az a szomorú helyzet állt elő, hogy ezekben a stílusokban alkotó művészek, akiknek legtöbbjük ténylegesen saját maga írja a zenéjét és játssza fel – felkopna az álluk, ha csak a rögzített zenéjükből származó jövedelmükből kellene megélniük. Ebben természetesen szerepet játszik az is, hogy meglehetősen niche stílusokról beszélünk, bár azt se hagyjuk ki a számításból, hogy a jazz zene esetében beszélhetünk egy évek óta tartó, a saját szabályai és konvenciói miatt megújulni képtelen zenei stagnálásról is.
A jelenlegi szituációban az a szomorú helyzet állt elő, hogy ezekben a stílusokban alkotó művészek, akiknek legtöbbjük ténylegesen saját maga írja a zenéjét és játssza fel – felkopna az álluk, ha csak a rögzített zenéjükből származó jövedelmükből kellene megélniük. Ebben természetesen szerepet játszik az is, hogy meglehetősen niche stílusokról beszélünk, bár azt se hagyjuk ki a számításból, hogy a jazz zene esetében beszélhetünk egy évek óta tartó, a saját szabályai és konvenciói miatt megújulni képtelen zenei stagnálásról is.

Nem
is feltétlenül a stream, hanem a digitális éra az, ami miatt haldokolnak a
rádióadók, a lemezboltok – ez pedig különösen nehezen érinti a jazz és klasszikus zenészeket. A jelenlegi helyzet feltűnő hasonlóságot mutat Jason Moran szerint azzal a helyzettel, ami a ’20-as, ’30-as évekre volt jellemző: a zenészek szinte alig kaptak pénzt a kiadott dolgaik után.
rádióadók, a lemezboltok – ez pedig különösen nehezen érinti a jazz és klasszikus zenészeket. A jelenlegi helyzet feltűnő hasonlóságot mutat Jason Moran szerint azzal a helyzettel, ami a ’20-as, ’30-as évekre volt jellemző: a zenészek szinte alig kaptak pénzt a kiadott dolgaik után.

A
problémát csak súlyosbítja, hogy azok a kiadók, akik olyan katalógussal
rendelkeznek, ami tartalmaz olyan tételeket, amik után nem kell jogdíjat
fizetni, általában jobb ajánlatokat kapnak, mint azok, akik csak friss zenével
foglalkoznak. Ted Gioia, jazzkritikus, zenei történész, jazz-zongorista szerint
a kiadók sok ehhez hasonló trükkel rendelkeznek, hogy minél több pénzhez jussanak a
zenészek rovására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése