keresés

2014. december 9., kedd

Kommunikáció, marketing és piacépítés a Facebookon

Aki kicsit is képben van a modern közösségi világ, és a netes társadalom történéseivel, biztosan tudja, hogy az internetes közösségi oldalak napjaink egyik legértékesebb hirdetési felületei. Mindezek közül is a legismertebb és legszélesebb körben használt ilyen oldal a Facebook. 2014-re a világon több mint egy milliárd, Magyarországon pedig közel 4,5 millió aktív felhasználóval rendelkezik. Nagy ziccert hagynának ki a multicégek, vállalatok, ha nem használnák ki ezt a közösséget. A Facebook is természetesen nyereséget szeretne, ezért lehetőséget is biztosít a cégeknek adott összeg ellenében hirdetni tartalmaikat. Ennek következtében mára természetessé vált, hogy egyre több fizetett hirdetéssel találkozhatunk üzenőfalunkon. 


Megéri ez nekünk ?


Sok vita volt az elmúlt hónapokban arról, hogy a nagy potenciális közönség ellenére érdemes-e egy cégnek befektetnie céges Facebook-oldal felépítésébe. A Hvg-n megjelent cikk szerint nem, ugyanis a friss felmérések azt mutatják, hogy egyes oldalak követőinek aktivitásától függően az ingyenesen elért felhasználók száma jó esetben is 5-20% között mozog. Ez a nagyobb cégeknél még így is több tíz-vagy százezer felhasználót jelent, de kisebb bázissal rendelkező oldalak esetén minimális, párszázas a közönség.  A maradék 80-95%-nyi követőt csak pénzért lehet elérni. Új követőket szerezni pedig nagyon nehéz fizetett hirdetés nélkül, ugyanígy a meglévők elérése sem könnyű feladat kiadások nélkül.

A tényeket, és az idézett cikket nézve valóban azt gondolhatjuk, hogy egyre kevésbé éri meg oldalt csinálni vállalkozásunknak ezen a platformon, de be kell látnunk, hogy a Facebook mind a mai napig a legnépszerűbb közösségi felület, és az újonnan létrejött kisvállalkozásoknak,cégeknek elengedhetetlen az induláshoz. Főleg, ha azt nézzük, hogy egy 15-30 másodperces TV-reklám a nézettebb csatornákon akár milliós összeg is lehet, a Facebook-hirdetést ennél jóval kedvezményesebb árakon megoldhatjuk.


Pénzzel könnyebben megy


Persze a Facebooknak a fizetett hirdetés éri meg kizárólag, ezért az utóbbi hetekben lépéseket tettek annak érdekében, hogy eltűnjenek a megosztós, lájkgyűjtó játékok. A lépésekre azért volt szükség, mert elszaporodtak az olyan típusú hirdetések, ahol a cég/vállalat/zenész stb. nyereményjátékot hirdetett olyan feltételekkel, hogy a tárgy megnyeréséhez/kedvezmény eléréséhez lájkolni, megosztani kell az adott posztot. A probléma az, hogy nyilvánvalóan a szóban forgó megosztott tartalmakat az is látta, aki nem volt rá kíváncsi, de emiatt letiltani nem szerette volna ismerősét. Zuckerbergék 2015 januárjától ezt a problémát is orvosolni fogják új algoritmusokkal.


Fejlődés, és új szolgáltatások


Megállapíthatjuk tehát, hogy a cégek kihasználják a Facebookot, és most már egyre több funkcióját. Az elmúlt időszak felmérései alapján a vállalatok hajlamosabbak újabban megkerülni a YouTube-ot, és többségében marketingcélú videóikat egyből a Facebookra töltik fel. 

Ez azért éri meg, mert kreatív, népszerű videók esetén akár több ezernyi új lájkolót is hozhat. Bár egyelőre a YouTube továbbra is növekvő piacvezető szerepe megkérdőjelezhetetlen a videómegosztások területén, mégis azt látjuk,hogy a Facebookra feltöltött videók száma másfélszeresére nőtt idén májusról júniusra. 




Továbbá minél több lehetőség van a kialakítására, annál sikeresebb lesz maga a hirdetés. Éppen ezért építette be a Facebook rendszerébe a tartózkodási hely szerinti hirdetéseket. Természetesen a Facebookon eddig is komoly lehetőségeink voltak cégünk reklámozására, zenekarunk, projektjeink népszerűsítésére. 



Ez most tovább bővülhet, hiszen fokozatosan tervezik a tartózkodási hely alapján megjelenő reklámok, hirdetések bevezetését. Így ezeket a hirdetéseket csak a közelben élők, tartózkodók látnák, ezzel célszerűsítve a reklám elhelyezését. Ez a hirdetési módszer célszerűnek tűnik pl. kisebb helyi éttermek, közértek, intézmények reklámozására.

Menedzseljük a tartalmat!


Ha jó, és népszerű oldalt szeretnénk, oda kell figyelnünk tartalmaink minőségére. Erre azért van szükség, mert a közösségi felületeken történő kommunikáció elengedhetetlen új vásárlók szerzéséhez, és a meglévők megtartásához. Olyannyira fontos ez a téma, hogy egyre több profi kontentmenedzsmenttel foglalkozó cég alakult a közelmúltban, hogy betömjék a keletkezett piaci lyukat, és egy új üzletágat alakítsanak ki ezzel. AAz elhibázott közösségi kommunikáció nagyon sokat árthat egy cég megítélésének, hiszen ha dühösen, ingerülten adunk választ a vásárlók üzenőfalunkra posztolt kritikáira, panaszaira, az komoly felháborodást válthat ki vásárlóközönségünkből. Talán a legjobb megoldás a cégeknek nem saját embert kinevezni kontentmenedzsernek, és így elkerülhetők a személyeskedő, ingerült, bunkó hozzászólások. 



Ha betartjuk az íratlan szabályokat, megtarthatjuk a régieket, de sok új követőt is szerezhetünk. Ez azért is fontos, mert újabban súlyos problémát jelent a kamulájkok megjelenése. A dolgot azzal lehet magyarázni, hogy az emberek szívesebben bíznak egy olyan cégben/termékben, amely több ezer lájkolóval bír, hiszen ez azt sugallja, hogy az adott termék, márka bevált, sokan szeretik, ezért biztos jó is. Emellett azt is mutathatja, hogy nem kamu az oldal, ha nem csak 10-20 lájkja van, hanem több ezer, hiszen ha belegondolunk a nagy márkanevek és cégek több tíz- vagy akár százezres közönséggel bírnak. Természetesen Zuckerbergék nem hagyták ezt sem annyiban, perbe is fogták a hamisítókat, és mindeddig kétmilliárd dollárnyi kártérítést kaptak a kamu lájkokat gyűjtő oldalakért. 


A siker néhány posztnyira van?


Elmondhatjuk tehát, hogy a kisebb nehézségek ellenére is, a Facebook napjaink legfontosabb hirdetési felületévé vált. Bár az utóbbi időben főleg fizetett hirdetések útján lehet sok követőt szerezni a legnagyobb közösségi oldalon, ez nem mindig szükséges. Ha nincs tőkénk, vagy nem erre szeretnénk költeni, a kreativitás és az ügyes marketing is célravezető lehet. Példának hozhatjuk a fiktív Tibi atya karakterét, aki a Facebookon rohamos gyorsasággal, alig 2 éven belül több mint félmilliós közönségre tett szert.
A készítők nem is haboztak, megkezdték a Tibi atya bor gyártását, ami egyre nagyobb számban fogy, és a viszonteladók száma is csak nő. Mindemellett az atya a Híradóban is feltűnt, és a merchandising termékek is természetesen megjelentek. Legújabb dobásuk a Erzsébet téri Fröccskocsma nyitása, ami kizárólag a Tibi atya brandre épül, és napi szinten teltházzal működik.  Ők a legjobb példa arra, hogy szerezzünk hasznot egy jó ötletből humorral, és okos marketinggel.

Források: 

Megéri ez nekünk ? -  HVGOnline Marketing AkadémiaR-time Media Experience Wall Street JournalForrester

Pénzzel könnyebben megy - SocialDaily 12

Fejlődés, új szolgáltatások -  SocialDailySocialDaily 2, Socialbakers,

Menedzseljük a tartalmat! SocialDaily2MarketingmomentsSocialDailyVilággazdaság Online,

A siker néhány posztnyira van? -  Hír24MandinerOffline, We Love Budapest

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése