November
15-én, a Melbourne-ban tartott Face the Music konferencián Steve Albini
előadásában konkrétan szembe ment az elemzők és kiadók által képviselt
nézettel: szerinte a zenészek a mai, internet dominálta zenei világban sokkal
jobb helyzetben vannak, mint korábban.
Steve
Albini valószínűleg egyébként az az arca a zenei iparnak, akit mondhatni a
nagyközönség nem ismer, de nagy valószínűséggel kapcsolatba került valamilyen
munkájával. Amellett, hogy 1978 óta zenél különböző zenekarokban (Shellac, Big Black, Pigface, stb.), hangmérnökként és producerként mára több, mint 2.000 lemezen
dolgozott – sok szinte teljesen ismeretlen zenekarral is, de referenciaként
felmutathatja a Pixies – Surfer Rosa-ját, PJ Harvey – Ridof Me-jét, a Neurosis – Times of Grace-jét és a Helmet – Meantime-ját.
Na meg persze a Nirvana utolsó lemezét, az In Utero-t.
Na meg persze a Nirvana utolsó lemezét, az In Utero-t.
Emellett
anno ’93-ban írt egy esszét „The Problem of Music” címmel, melyben saját
tapasztalatai és élményei alapján levezette, hogy a kiadók, a felvételben és a
gyártásban résztvevő szereplők mennyit is profitálnak egy zenekarból mondhatni
a zenészek kárára - annak a tükrében, hogy az egész procedúra mennyit is hoz a
konyhára.
A
korábban egyébként a zeneipar legcinikusabb résztvevőjének tartották, ám a
jelenlegi helyzettel kapcsolatban optimizmusáról tett tanúbizonyságot. A korai
állapotokkal ellentétben, ahol a legtöbb zenekar képtelen volt a maguk
megélhetését biztosítani a zenélésből, ellenben a kiadókkal, akik a
tehetségükből meggazdagodtak, viszont a royalty check-ekkel szűkmarkúskodtak.
Bár
a helyzet ma sem tökéletes, de a jelenlegi rendszerben, kihasználva az internet
adta lehetőségeket, egy zenész vagy egy zenekar több pénzt kereshet, mint egy
kiadóval a háta mögött. Albini és egy rakás indie banda -meg némely zenész
szerint, akiknek egyáltalán nem érte meg a rivaldafény (lásd a Helmet sztoriját) – most, kemény
munkával és aktív jelenléttel az internet miatt biztos megélhetést tudnak
kovácsolni maguknak a zenélésből. Nem egy zenész van, aki a Bandcamp-en
személyesen, a rajongókkal kommunikálva árulja a termékeit.
Természetesen
az internet megjelenésével azok a zenekarok is jól jártak, akiknek anno nem
sikerült az áttörés – ő a detroit-i Death-et (nem a Chuck Schuldiner-féle)
említi, akik e médium miatt találták meg közönségüket, s az újraalakulás óta
boldogan koncerteznek.
Mindezt körülbelül 40 évvel az utolsó kiadott anyaguk után.
Mindezt körülbelül 40 évvel az utolsó kiadott anyaguk után.
Albini
szerint az internet elhozta az a zenei utópiát, amelyben az érvényesüléshez
nincs szükség arra a korrupt, csak magának dolgozó kiadói hátszélhez, amely a
múltat jellemezte. A hallgatóság is könnyebben hozzá tud férni az általa nem
ismert, vagy friss zenékhez, hiszen tulajdonképpen minden csak pár kattintásra
van tőlünk.
A
szerzői jog témájában még radikálisabb nézetei vannak: a kiadott anyagok után
minden tevékenységet el kellene hagyni, ami az irányított disztribúcióra
jellemző. Hogy őt idézzük: „A zene úgy lép be a környezetünkbe, mint egy
atmoszférikus elem, mint a szél, így talán nem is lehetne alanya semmilyen irányításnak
és kompenzációnak”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése