November
15-én, a Melbourne-ban tartott Face the Music konferencián Steve Albini
előadásában konkrétan szembe ment az elemzők és kiadók által képviselt
nézettel: szerinte a zenészek a mai, internet dominálta zenei világban sokkal
jobb helyzetben vannak, mint korábban.

Na meg persze a Nirvana utolsó lemezét, az In Utero-t.
Emellett
anno ’93-ban írt egy esszét „The Problem of Music” címmel, melyben saját
tapasztalatai és élményei alapján levezette, hogy a kiadók, a felvételben és a
gyártásban résztvevő szereplők mennyit is profitálnak egy zenekarból mondhatni
a zenészek kárára - annak a tükrében, hogy az egész procedúra mennyit is hoz a
konyhára.
A
korábban egyébként a zeneipar legcinikusabb résztvevőjének tartották, ám a
jelenlegi helyzettel kapcsolatban optimizmusáról tett tanúbizonyságot. A korai
állapotokkal ellentétben, ahol a legtöbb zenekar képtelen volt a maguk
megélhetését biztosítani a zenélésből, ellenben a kiadókkal, akik a
tehetségükből meggazdagodtak, viszont a royalty check-ekkel szűkmarkúskodtak.

Természetesen
az internet megjelenésével azok a zenekarok is jól jártak, akiknek anno nem
sikerült az áttörés – ő a detroit-i Death-et (nem a Chuck Schuldiner-féle)
említi, akik e médium miatt találták meg közönségüket, s az újraalakulás óta
boldogan koncerteznek.
Mindezt körülbelül 40 évvel az utolsó kiadott anyaguk után.
Mindezt körülbelül 40 évvel az utolsó kiadott anyaguk után.
Albini
szerint az internet elhozta az a zenei utópiát, amelyben az érvényesüléshez
nincs szükség arra a korrupt, csak magának dolgozó kiadói hátszélhez, amely a
múltat jellemezte. A hallgatóság is könnyebben hozzá tud férni az általa nem
ismert, vagy friss zenékhez, hiszen tulajdonképpen minden csak pár kattintásra
van tőlünk.
A
szerzői jog témájában még radikálisabb nézetei vannak: a kiadott anyagok után
minden tevékenységet el kellene hagyni, ami az irányított disztribúcióra
jellemző. Hogy őt idézzük: „A zene úgy lép be a környezetünkbe, mint egy
atmoszférikus elem, mint a szél, így talán nem is lehetne alanya semmilyen irányításnak
és kompenzációnak”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése