Forrás: TV Guide |
A hazai mezőnyt tekintve viszont ez a folyamat még nem ért a végére. A magyar fogyasztók szűk része érhette csak el eddig a streamingszolgáltatók által nyújtott tartalmakat, mivel csekély lokalizált tartalom volt jelen bennük. Mostanra viszont elérkezett Magyarországra a Netflix lokalizált változata, amely jelentős mértékben változtathatja meg a kábeltévés előfizetések monopóliumát.
Forrás: Harrison Weber / FLICKR |
A streamingszolgáltatók piacán egyelőre egyeduralkodó az amerikai Netflix. A pillanatnyilag majdnem 150 millió előfizetővel rendelkező vállalat elsődleges profiljába médiatartalmak előfizetési alapon történő szolgáltatása, illetve saját gyártású tartalmak készítése tartozik.
A Netflixnek azonban számos vetélytársa akad a szintén online sorozatokat és filmeket kínáló szolgáltatók között. A magyar piacon elsősorban az HBO a legnagyobb konkurencia, az HBO Go streaming szolgáltatásával, de az Amazon is jelen van a Prime Video platformmal.
A világviszonylatban jelentősebb YouTubeTV és a Hulu mellett más vállalatok pl. az Apple is elindította a saját szolgáltatásukat. A legnagyobb várakozás azonban a Disney+ megjelenését övezte, amely például a Marvel- és a Star Wars-franchise termékek egyedüli forgalmazója lesz.
Netflix magyarul - azt kaptuk, amire számítottunk?
Október 4-én útjára indult a magyar felületű Netflix, amely már régóta váratott magára, azonban az még a jövő zenéje, hogy beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket.
Forrás: Netflix |
A felhasználói felület az összes eszközön a kiválasztott nyelven jelenik meg, így most már azok is könnyebben tudnak tájékozódni a szolgáltatásban, akiknek eddig a nyelvi akadályok miatt erre korábban nem volt lehetőségük. A Magyarországon 2016 óta elérhető szolgáltató ezzel a lépéssel az előfizetők számának emelkedését igyekszik elérni.
A Netflix lokalizált verziójának a legnagyobb problémája az, hogy kizárólagosan csak a magyar nyelvű vagy feliratú tartalmak elérését teszi lehetővé a katalógusban. Vagyis ha például olyan filmet szeretnénk megnézni, amit korábban már eredeti nyelven megtekintettük lokális tartalom nélkül, már nem fog megjelenni a felületen.
Minden kezdet nehéz
November 12-én a világ talán egyik leghatalmasabb média- és szórakoztatóipari vállalata, a The Walt Disney Company is elindította a saját streamingszolgáltatását Disney+ néven. Jelenleg még csak az Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Hollandia, Ausztrália, Új-Zéland és Puerto Rico területén érhető el. Az európai piacra történő belépés első fázisa 2020. március 31-én várható, amely elsősorban Nagy-Britanniát, Németországot, Spanyolországot és Franciaországot fogja érinteni. A további terjeszkedését 2020 végére és 2021 elejére ígérik.
A Disney vállalat, amely az utóbbi években nagy monopóliumra tesz szert, mind a filmipar, mind az egyéb médiumok piacán, olyanokat birtokolva, mint az ABC tévécsatorna, az ESPN sportadó vagy a HULU streamingszolgáltató, felvette a versenyt a streaming piacon is.
Forrás: Disney+ |
Az igazi nagy fennakadás azonban más miatt alakult ki. A ZDNet tudósítása alapján, amelyet a BBC is megerősített, több ezer felhasználó jelezte, hogy az indulás után órákon belül a fiókjaikat meghackelték, és a bejelentkezési adataikat ellopták, azóta pedig már a dark weben árusítják azokat. Az eredeti felhasználók jelszavait módosították, kijelentkeztetve őket az összes eszközről. A Disney+ ügyfélszolgálata pedig nem tudott mit kezdeni a kialakult helyzettel.
Miben más a Disney+?
Az első nap adatai azt mutatják, hogy több mint 10 millióan fizettek elő az új streamingszolgáltatóra. A nagy érdeklődés egyik oka minden bizonnyal a több száz klasszikus Disney film és sorozat, amelyek már nem érhetők el más felületen. A Disney vállalat emellett magában foglalja többek között a Pixar, Lucasfilm, Marvel, 21 Century Fox, National Geography tartalmainak csaknem egészét. Lehetőség van arra, hogy akár egy csomagban az előfizető hozzáférhessen a HULU és a ESPN tartalmaihoz is. Ez azért is jó, mert számos tartalom, amely nem fér bele a Disney+ "családorientált szórakoztatás" imázsába, ezeken a platformokon érhetők el.
Forrás: Forbes |
A következő évekre tervezik, hogy néhány korábbi filmsikert új feldolgozás formájában dobnak majd a piacra, ezzel próbálják meg a modern generációhoz közelebb hozni őket. 2020-ra a Netflixen található, bérelt Disney tartalmak végleg el fognak tűnni, ezután válnak elérhetővé Disney+ előfizetők számára, hasonlóan az egyéb szolgáltatóknál, stúdióknál lévő tartalmakhoz. Az előfizetési díjat tekintve is a riválisok elé igyekszik kerülni, a kevesebb mint 7 dolláros havi díjjal kellő kihívást jelenthet a többi streamingszolgáltató számára, ez azonban még csak egy hosszú folyamat kezdete.
Forrás: The Wall Street Journal |
A 154 millió előfizetővel rendelkező vállalat egyenlőre erősen tartja a pozícióját a többi szolgáltatóval szemben, bár az Amazon Prime és a HBO esetében sincsenek hivatalosan megerősített felhasználói létszámadatok. A Disney+ erős novemberi indulása nem veszélyezteti nagyban a Netflix helyzetét, mivel egyrészt a tartalmi összetételt tekintve, nem teljesen egy a célcsoportjuk, másrészt a világ szinte minden táján elérhető Netflix előnyben van egy olyan konkurencia szemben, amely jelenleg csak korlátozottan van jelen a piacon.
Az Apple Tv+ indulása
Az Apple saját streamingszolgáltatása november elsején útjára indult. Az új Apple ügyfelek, akik bármely készüléket megveszik, egy éves ingyenes Apple Tv+ előfizetést kapnak ajándékba. A szolgáltatás már Magyarországon is elérhető az Apple weboldalán, illetve a Apple TV app-en és iOS eszközökön keresztül. Egy fiókot hat családtagnak van lehetősége használatba venni.
Forrás: Apple |
A pozitívumok közé tartozik, hogy offline és 4K+HDR támogatás is jár az előfizetéshez, ami nem mindegyik streamingszolgáltatónál érhető el ilyen áron, ugyanis ez a legolcsóbban előfizethető streaming szolgáltatás. Emellett magyar menü is használható hozzá, és a sorozatokhoz magyar felirat is elérhető.
A többi szereplő a piacon
A Magyarországon elérhető szolgáltatók közül HBO Go népszerűsége a számottevő. A minőségi saját tartalmakról híres HBO is jelentős változást tervez a jövőben. 2020 májusában fog elindulni az HBO Max, amelyen az HBO összes saját készítésű tartalma mellett többek között a Warner Bros., TNT, DC tartalmai is megtalálhatóak lesznek, több mint 10000 órányi mennyiségben. Az androidos felületen már most lehetőség van a saját gyártású tartalmak offline megtekintésére letöltés után.
A Netflix mellett jelenleg Amerikában a legnagyobb piaci szereplő az Amazon online webáruház streaming szolgáltatása az Amazon Prime Video. A saját gyártású tartalmak mellett nagy médiatárral rendelkezik, és az Amazon Prime előfizetők számára egyébként is hozzáférhető szolgáltatás, így fontos konkurenciának számít a többi szolgáltató számára.
Az amerikai piacon jelentős streaming szolgáltató Hulu, pillanatnyilag csak az USA és Japán területén érhető el, amely most már a Walt Disney Companyhoz tartozik, így már Disney+ előfizetéssel együtt is igénybe lehet venni.
Még említést érdemel a legnagyobb videomegosztó platform, a YouTube is, amely maga is rendelkezik már számos saját gyártású tartalommal. Illetve az online tv szolgáltatása a YouTube TV is fontos tényező a piacon, amelyben jelenleg több mint 70 tévécsatorna tartalma férhetővé hozzá interneten keresztül az USA területén. Olyan csatornák, mint a Discovery, ABC, NBC, AMC élő közvetítés formájában tekinthetők meg, emellett korlátlan mennyiségben menthetők le az adások DVR-re.
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése