keresés

2019. december 17., kedd

Terjedő álhírek: mit tehetünk ellene?


Az álhírek elleni harc folyamatosan és több fronton is zajlik: oktatással, algoritmusokkal, címkézésekkel, a tudatosság fejlesztésével, az egészséges szkepticizmus kialakításával próbálják csökkenteni az álhírek mennyiségét és hatását. 



 

Közösségi oldalak az álhírek ellen


A közösségi oldalak évek óta igyekeznek fellépni az álhírek terjedése ellen, algoritmusokkal, címkézésekkel és egyéb eszközökkel. A 2019-es év során is voltak erre próbálkozások, ezekből mutatunk be párat.

Youtube

 

2019 januárjában a Youtube videómegosztó oldal fellépett az összeesküvés-elméleteket népszerűsítő videók és egyéb vitatott tartalmak ellen. Az oldal fenntartói úgy módosították az algoritmust, hogy a hasonló tartalmak közül elsősorban azokat a felvételeket ajánlja megtekintésre, amiknek az igazságtartalma nem vitatott, megkérdőjelezhető. Ezek a változtatások egyelőre csak az egyesült államokbeli felhasználókat érinti, de ki szeretnék terjeszteni más országokra is. A májusi európai parlamenti választások előtt a Youtube címkézések segítségével próbált segíteni pár EU-s ország felhasználói számára. A hírvideókon címkék segítségével jelölték, hogy melyek azok a források, amelyeket az adott kormány finanszíroz, emellett a top hírek között is olyan hírforrásokat emelt ki a videómegosztó oldal, akik ellenőrzötten hiteles információkat biztosítanak. Például ilyen a BBC News, vagy a FranceInfo.

 

Twitter


Még mindig a májusi EP választásnál maradva, a Twitter is próbálta felvenni a harcot az álhírek ellen azzal, hogy a felhasználók számára plusz eszközt biztosított a megtévesztő tartalmak jelentésére. Kifejezetten a választásra kifejlesztett funkció az volt, hogy a kifogásolt bejegyzések jelzésekor kiválaszthatták azt az opciót, hogy az üzenet "félrevezető a választással kapcsolatban". Ezzel a módszerrel a felhasználót is aktív részesévé tették az álhírek elleni fellépésben.

Jó dolog, hogy folyamatosan fejlesztenek újabb és újabb algoritmusokat, egyéb funkciókat, amivel próbálják leleplezni az álhíreket, viszont ahogy egyre több ilyen esetet megismerünk az azzal járhat, hogy végül minden hírt gyanakvással fogadunk, már a megbízható forrásokból származó híreket is megkérdőjelezzük.

 

Van orvosság az álhírek ellen?


Az álhírek a politikai, közéleti és bulvárhírek mellett az egészségügyi tartalmakat sem kerülik el. Ezért fontos, hogy fenntartásokkal kezeljük ezeket az információkat is, jól gondoljuk meg, hogy ezekből mit osztunk tovább.

 

Sok a hamis információ


Health Feedback egy olyan tudósokat egyesítő hálózat, amelynek feladata, hogy az egészséggel foglalkozó cikkek megalapozottságát ellenőrizze. Kutatásukban a 2018-ban megjelent egészségügyi témájú írások tudományos hitelességét nézték. Vizsgálatuk során az első tíz legnagyobb számban megosztott cikkeknél azt találták, hogy ezek háromnegyede hamis információkat tartalmazott.

A százas lista cikkeit vizsgálva az derült ki, hogy több mint a felének problémás a tartalma, viszont a magas minőségű cikkeket többször osztották meg, mint a kifogásolható írásokat. A legolvasottabb témák a következőek voltak: betegségek és gyógymódok, táplálkozás, oltások. A legutóbbi téma az egyik legveszélyesebb is jelenleg, hisz az EgészségügyiVilágszervezet az oltásbiztosságot a 2019. évi globális egészséget fenyegető egyik legnagyobb veszélyének nyilvánította az egyre inkább terjedő oltásellenes mozgalmak miatt.

 

Oktatással az álhírek ellen


A Political Capital és a SocialDevelopment Institute egy kutatás során tanárok és diákok véleményét kérdezte ki az álhírekkel kapcsolatban, hogy milyen gyakran találkoznak velük, hogyan ismerik fel, és hogy felismerik egyáltalán a hamis információkat. A fiatalok jellemzően nem célzottan keresik az információkat, közéleti és politikai híreket nem igazán olvasnak, a legfőbb információforrásuk az online közösségi oldalak (Instagram, Youtube, Twiter, stb.), de az influenszerek és online mémoldalakat is szívesen felkeresik. Az interjúk során kiderült, hogy nemcsak a diákok fogékonyak az álhírekre, a tanárok sem tudják, hogy hol érdemes a hiteles információkat keresni, sőt ők maguk is terjesztenek álhíreket a digitális készségeik és ismereteik hiánya miatt.

 

Kinek a felelőssége?


Az álhírek elleni védekezést nehezíti, hogy sokan úgy gondolják, csak mások felelősek az ilyen típusú hírek terjesztésében, pedig visszanézve a Facebook falunkat kiderülhet, hogy a megosztott hírek egy része nem is valós. A felmérés alapján nagyon kevés iskolában valósult meg szervezett formában a témában való oktatás, és a tanárok sem ismerik sokszor azokat a közösségi oldalakat, amiket a diákok leggyakrabban felkeresnek.A tanulmány készítői szerint úgy lehetne javítani az egész helyzeten, hogy már a tanárképzésben is jelen kell lennie az álhír elleni képzésnek, kötelezővé kéne tenni a tantervben ennek a témának az oktatását, illetve civileket, szakértőket is be kellene vonni a folyamatba.


Források: 
sg.hu/modositja algoritmusat a youtube

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése