A Political Capital és a Social Development Institute egy
kutatás során a tanárok és diákok véleményét kérdezte ki az álhírekkel
kapcsolatban, hogy milyen gyakran találkoznak velük, hogyan ismerik fel, és
hogy felismerik-e egyáltalán a hamis információkat.
Tájékozódási források
A fiatalok jellemzően nem célzottan keresik az
információkat, közéleti és politikai híreket nem igazán olvasnak, a legfőbb
információforrásuk az online közösségi oldalak (Instagram, Youtube, Twiter,
stb.), de az influenszerek és online mémoldalakról is szívesen felkeresik. Az interjúk során kiderült, hogy nemcsak a diákok fogékonyak
az álhírekre, a tanárok sem tudják sokszor, hogy hol érdemes a hiteles információkat
keresni, sőt ők maguk is terjesztenek álhíreket a digitális készségeik és
ismereteik hiánya miatt.
Kinek a felelőssége?
Az álhírek elleni védekezést nehezíti, hogy sokan úgy
gondolják, csak mások a felelősek az ilyen típusú hírek terjesztésében, pedig
visszanézve a Facebook falunkat kiderülhet, hogy az általunk megosztott hírek egy része
nem is valós vagy erős csúsztatások vannak benne. A felmérés alapján eddig nagyon kevés iskolában valósult meg szervezett
formában a témában való oktatás, és a tanárok sem ismerik sokszor azokat a
közösségi oldalakat, amiket a diákok leggyakrabban felkeresnek.
A tanulmány készítői szerint úgy lehetne javítani az egész
helyzeten, hogy már a tanárképzésben is jelen kell lennie az álhír elleni
képzésnek, kötelezővé kéne tenni a tantervben ennek a témának az oktatását, illetve
civileket, szakértőket is be kellene vonni a folyamatba.
Forrás:
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése