keresés

2019. december 8., vasárnap

Közösségi hálózatok a Myspace-től a Linked In-ig


A közösségi hálózatok a világháló olyan weboldalai, melyeken regisztráció után kapcsolatba léphetünk ismerőseinkkel és új ismeretségeket köthetünk hozzánk hasonló érdeklődési körű emberekkel. Legtöbb ismerősünk tagja valamelyik közösségi hálózatnak, szinte az életünk nélkülözhetetlen részévé nőtték ki magukat. De a rengeteg oldal közül melyek a legnépszerűbbek?


Myspace


A Myspacet 2003 augusztusában alapították Kaliforniában. Felhasználói többek között kapcsolattartásra, videók, fotók, zenék megosztására, blog vezetésére használhatják. A világ legnagyobb közösségi oldala volt 2005 és 2008 között (2007-ben kb. 12 milliárd dollárt ért az oldal), de 2009-re a Facebook átvette a hatalmat. 14 különböző nyelven elérhető és 2009-ben kb. 1600 alkalmazottat foglalkoztattak. 2011-ben a Specific Media Group és Justin Timberlake együtt kb. 35 millió dollárért vásárolta meg a vállalatot. Számos design váltási kísérlete nem volt elég arra, hogy visszavegye az vezető szerepet az azóta is sikeresen működő Facebooktól.  

Twitter


A logóban szereplő madár neve Larry.
A Twitter egy amerikai mikroblog szolgáltatás és közösségi hálózat, melyet 2006-ban alapítottak. Felhasználói rövid bejegyzéseket posztolhatnak és üzeneteket küldhetnek egymásnak. A posztok, vagyis tweetek 140 karakter hosszúságúak lehettek 2017-ig, ekkor a limitet 280 karakterre emelték. Regisztráció nélkül is lehet olvasni a tweeteket, de posztolni, likeolni és retweetelni csak regisztrációval lehet. 2012-ben több mint 100 millió felhasználó posztolt kb. 340 millió tweetet naponta. Percenként kb. 350 ezer új tweetet posztolnak a felhasználók. 2018-ban több mint 321 millió aktív felhasználó használta az oldalt havonta, ennek ellenére az oldal Magyarországon nem örvend nagy népszerűségnek. 
A legtöbben az oldalon Barack Obamát követik, több mint 110,3 millió felhasználó, második helyen Katy Perry áll 108,3 millió követővel, a harmadik pedig Justin Bieber 107,3 millióval, de például a pápa is rendelkezik Twitter oldallal.  

Instagram


A logó változása az évek alatt
Az Instagram egy amerikai fénykép és videó megosztó szolgáltatás. Nevét az instant kamera és a telegram kombinálásával kapta. 2010-ben adták ki, ekkor még kizárólag IOS-en volt elérhető, csak 1,5 évvel később lett elérhető Androidon is. Az első képet 2010. július 16-án posztolta az instagram egyik alkotója a kutyájáról. Jelenleg a Facebook tulajdonában áll, 2012-ben vásárolták meg kb. 1 milliárd dollárért. Eredetileg csak négyzet alakú képeket lehetett megosztani, ezeket különböző filterekkel szerkeszteni, valamit a kép helyszínét megadni. Később hozzáadták az üzenet küldési funkciót, az egy posztban több kép és videó megosztási lehetőséget is, valamit létrehozták a „sztorikat” is, melyek a megosztástól számított 24 óráig tekinthető meg egy „külön felületen” mielőtt eltűnnek. Ezt a funkciót kb. 500 millió felhasználó használja naponta, ezzel a mai napig a legtöbb felhasználó által használt közösségi hálózatokhoz tartozik.   
Az instagram leglájkolabb posztja több mint 53 millió lájkkal egy kép egy tojásról. A legtöbb felhasználó az Instagram saját profilját követi, több mint 320 millióan, második helyen Cristiano Ronaldo áll 192 millió követővel, a harmadik pedig Ariana Grande 168 millióval.
A top 5 ország a legtöbb aktív felhasználóval Amerika, Oroszország, Törökország, Brazília és az Egyesült Királyság. A felhasználók több mint 60%-a minden nap használja az alkalmazást, egy átlagos napon több mint 80 millió új poszt és több mint 3,5 milliárd lájk születik.  Egy átlagos felhasználó 648 követővel rendelkezik és 359 profilt követ.

Tumblr


A Tumblr egy mikroblog szolgáltatás és közösségi hálózat, melyet 2007-ben hoztak létre. A regisztrált felhasználók a blogjukra posztolhatnak szöveget, képet, videót, animációt vagy akár hangfájlokat is, követhetik mások blogját, és őket is követhetik. A blogok priváttá is tehetők, hogy csak az engedéllyel rendelkező felhasználók tekinthessék meg. 2019 augusztusában több mint 475 millió blog volt elérhető az oldalon.
A felhasználók szerkeszthetik a blogjuk HTML kódját, használhatnak tageket és időzített bejegyzéseket is posztolhatnak. 2015-ben a közvetlen üzenetküldési funkciót is bevezették, ez nemrég bővült a csoportos beszélgetések lehetőségével is. Az oldal használói közül majdnem 35% amerikai és a legtöbben 18 és 29 év közöttiek. Egy átlagos felhasználó 67 oldalt látogat meg egy hónapban. 13 nyelven elérhető az oldal.

Linked In


A készítők 2003 májusában tették a közönség számára elérhetővé a Linked In weboldalt, mely az első hónap végén már 4500 taggal rendelkezett, jelenleg pedig a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata. 2013-ban már több mint 238 millióan regisztráltak, 2019 júniusára ez a szám már 630 millióra növekedett. Leginkább a munkáltatók munkaerő keresésre, a munkakeresők pedig az önéletrajzuk feltöltésére használják az oldat. A felhasználók profilokat hozhatnak létre maguknak és ezen keresztül kapcsolatba léphetnek másokkal. Több mint 20 nyelven elérhető a világ 200 országában.  2016-ban a Microsoft megvásárolta a céget.
Minden másodpercben 2 új tag csatlakozik az oldalhoz, 303 millió felhasználó használja havonta, melynek 40%-a minden nap meglátogatja az oldat.
Az amerikai felnőttek 27% -a használja a weboldalt, az összes regisztrált felhasználó közül pedig 44% nő.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése