keresés

2021. április 18., vasárnap

Szépségideál a közösségi médiában

A közösségi média használata mindannyiunk életére kihat, de legjobban a fiatalabb korosztályt érinti. Az instagram és a tiktok felemelkedésével megszokottá vált mások fényképét, videóit nézegetni, önmagunkat összehasonlítani idegenek gyakran beállított, erősen retusált képeivel. Ez nagy mértékben kihat az öntestképre és számos evészavarokat, testképzavart okozhat.


 Evészavarok és az influenszerek felelőssége

Evési zavarokkal küzdők gyakran panaszkodnak, hogy az instagram algoritmus olyan tartalmat ajánl nekik, ami káros számukra: kalóriaszámlálásról, diétákról,  étvágycsökkentő tablettákról. A cég végül lépett is ez ügyben egy új algortitmust bevezetésével. Ettől még azonban nem szűnt meg a probléma. A társadalmi nyomás, hogy vékony és sikeres legyen az ember, nem csökkent, a közösségi médiában is gyorsabban szerezhet népszerűséget az az influenszer, aki megfelel ennek a kikötésnek. De a sztárok is kiveszik a maguk részét a káros "fogyós csodaszerek" promótálásában: a Kardashian család kimondottan sokszor keveredett bajba emiatt. A legnagyobb baj, hogy ezek az üzenetek a fiatal korosztályt találják meg legjobban, akik még nem tudnak kellően védekezni és szinte mindent elhisznek. Egy 2018-as brit felmérés szerint 

"11–21 év közötti lányok 62 százaléka szeretne fogyni, 50 százalékuk próbált már valamiféle fogyókúrát, és 29 százalékuk fontolgatja a plasztikai műtétet."

Arról nem is beszélve, hogy mivel a legtöbb influenszer nem rendelkezik dietetikus szaktudással, így óhatatlanul téves, gyakran veszélyes tanácsokat adnak követőiknek. Nagy port kavart, amikor több magát vegánnak hirdető hírességről kiderült, hogy nem tartja magát az étrendhez, vagy teljesen visszaállt a húsevésre, mivel súlyos egészségügyi problémái lettek. Ez a veganizmus ellen hangolta az embereket, pedig valójában az influenszer felkészületlensége és rossz étrendje volt az oka.

 Filterek és testképzavar egy csipet rasszizmussal fűszerezve

Testképalakító applikációkat ma már bárki letölthet az appstore-ból, nem is beszélve az alapvetően beágyazott filterekről. Ezek eleinte jópofa dolgokként indultak, mint a kutyafül, de hamar átcsaptak extrémbe: pórusok eltüntetése, szem megnagyobbítása, testrészek formájának vagy éppen a bőrszín módosítása. Rengetegen számoltak be arról, hogy még ha egészséges testképpel is rendelkeztek, a filterek használata után (mikor megpillantották a "tökéletes önmagukat"), felfedeztek hibákat ott, ahol eddig fel sem merült bennük, ami szorongást ébresztett és elbizonytalanította őket.
Arról nem is beszélve, hogy az olyan filterek, mint "ázsiai szépség" és "csokoládé bőr" komoly problémákat vetnek fel. Több kisebbség tagja felszólalt ezek ellen, ők érzik meg legjobban a káros sztereotípiákat hordozó filterek hatását.
Válaszként elterjedté vált a #nofilter hashtag, ami azt hivatott jelezni, hogy a képek teljesen autentikusan, semmilyen szerkesztésen nem estek át. Azonban egy kanadai kutatás kimutatta, hogy ez nincs így, 18.000 képből a 20% így is módosítva lett.

Az "instaface" 

Kim Kardashian
Ma már egészen elterjedt fogalom az "instaarc", ami a közösségi médiában Kim Kardashian által inspirált új szépségideált jelenti: sötétebb bőr, telt ajak, magas arccsont. Valójában igazi keveredése a különböző népeknek: dél-ázsiai hatás a szemnél és szemöldökél, amerikai-afrikaiakra jellemző nagy és telt száj, kaukázusi orr és őslakos amerikaiakra, közép-ázsiaiakra jellemző arcszerkezet. Más kérdés, hogy az említett hölgy is  plasztikai műtétek garmadájával érte el a kívánt hatást. A Kardashian család egyéblént is híres arról, hogy plasztikai műtétek és egyéb kis beavatkozások (botox, lipfiller stb.) "lehetetlen" külsőre tesznek szert, majd rengeteg pénzt keresnek a külsőjükkel és a különböző produktumok reklámozásával.
Jason Diamon, a híres Los angelesi orvos, akinek többek közt Kim is a páciense azt mondta, hogy az emberek 30%-a Kardashian, vagy egy rá hasonlító celeb fotójával jelennek meg, mindenki rá akar hasonlítani. A National Geographic 125. lapját annak a kérdésnek szentelte, hogyan fog az átlag amerikai kinézni 2050-re. Az eredmény meglepően hasonlított a mostanság népszerű "insta arcra".

 

Források:

Instagram fixes mistake promoting harmful diet content

Khloé Kardashian Slammed for Promoting Weight Loss Supplements on Instagram (Again)

Vad etetés: testképzavarok az Instagram korában

 Body-editing apps on TikTok ‘trigger eating disorders

Vegan blogger world in meltdown 

The #Nofilter Lie 

The Age of Instagram Face 

National Geographic determined what Americans will look like in 2050, and it's beautiful

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése