keresés

2021. április 13., kedd

Könyvek, szakmák és az oktatás jövője

Sokan elgondolkodtunk már azon, hogy vajon mit tartogat számunkra a jövő. Milyen változásokat hoz a technológia gyors fejlődése, és mennyire tudunk mindehhez alkalmazkodni? Lesznek-e még papír alapú könyvek? Milyen új szakmák fognak megjelenni, milyen munkákra nem lesz már többé szükség? Az oktatás a jövőben online lesz? Ezekre a kérdésekre egyelőre nehéz válaszolni, de azok alapján, amit most tudunk, már lehet következtetni, hogy mit hoz számunkra a jövő.

A könyvek jövője: e-könyvek, e-könyv-olvasó


Az e-könyv, másnéven e-book, az elektronikus formában létrehozott és terjesztett szöveget és olykor képet tartalmazó EPUB, MOBI vagy PDF fájl, amely digitális megfelelője a nyomtatott könyvnek. Használatához megfelelő elektronikai eszközre, e-könyv-olvasóra van szükség. Manapság egyre népszerűbb készülék, viszont magyar viszonylatban a papír alapú könyveket még mindig jobban kedvelik az emberek, hiszen a hagyományos könyveknek van illatuk, tapintásuk, és sokan szeretik birtokolni, gyűjteni őket, és a polcukon látni. 
Az e-könyvek jelenleg majdnem annyiba kerülnek, mint a papír alapú könyvek, mert Európában 27% áfa terheli, a piaci részesesdés pedig mindössze 2%. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése többször nyújtott be törvénymódosító javaslatot a Pénzügyminisztériumnak azzal a szándékkal, hogy csökkentsék az elektronikus könyvek áfáját, de egyelőre ez ügyben nincs változás. 
Az interneten számos torrentoldal van, ahol PDF-formátumban lehet olvasni, megszerezni, letölteni ingyen könyveket. Ezenkívül léteznek Facebook-csoportok is, amelyek általában zárt körű klubok, ahol szintén ingyen megszerezhetők bizonyos olvasmányok. Más módja is van, hogy elektronikusan olvassunk műveket ingyen anélkül, hogy illegális volna, például a DIA (Digitális Irodalmi Akadémia), vagy a MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár) oldalán.
Elmondható, hogy lassan már minden könyv e-book formában is elérhető. Az egyetem diákjai számára lehetővé teszik, hogy ingyenesen hozzáférhessenek a szakkönyvekhez, például a SZAKTÁRS (Szakkiadók Társulása) adatbázis portálon. Ezenkívül vannak fizetős fórumok, mint a MeRSZ (Magyar Elektronikus Referenciamű Szolgáltatás), ahol előfizetés ellenében tudományos szakirodalomhoz juthatunk hozzá.
Az e-könyvek előnyei, hogy könnyűek, környezetbarátok, akár több száz könyv elfér rajtuk. Az akkumulátor üzemideje meglepően hosszú, viszont ennek dacára azért energiát igényelnek. Az e-tinta technológiának köszönhetően majdnem olyan, mintha hagyományos könyvet olvasnánk, illetve szembarát is. Egyes típusok még háttérvilágítással is rendelkeznek, ami nagyon hasznos funkció. A leghíresebb, legnépszerűbb e-könyv-olvasó az Amazon Kindle, amelynek már számos generációja látott napvilágot az elmúlt évek során.
Jelenleg már az elektronikus világ korát éljük. Nemcsak e-könyvek, de e-jegyek, e-ügyintézés, e-bank, e-számla, e-mail stb. is létezik. A járvány legelső napjaitól kezdve folyamatosan emelkedtek az e-könyvek eladásai Csordás-Takács szerint, viszont a hagyományos könyvek még mindig sokkal népszerűbbek, kelendőbbek. A rendkívüli helyzethez igazodva a MEK-en március óta több digitális kiadványt tettek elérhetővé.
A jövőben nagy valószínűséggel nagyobb teret fognak hódítani az eletronikus alternatívák, így az e-könyvek és e-könyv-olvasók is, viszont a papír alapú könyvek feltételezhetően nem fognak véglegesen eltűnni.

Oktatás jövője: online oktatás


A koronavírus arra kényszerített minket, hogy szakítsunk az addig megszokott életünkkel, alkalmazkodjunk a változásokhoz. A diákoknak, tanároknak át kellett állni az online oktatásra. Vannak, akiknek nem okozott gondot a váltás, és még örültek is a távoktatás bevezetésének, de sokan ezzel ellentétben mielőbb visszakívánkoznak az iskolapadba. A vírus felnyitotta az emberek szemét az internet, az online adta lehetőségek fontosságára. Elképzelhető, hogy a jövőben az oktatás áttér véglegesen a távoktatásra, hiszen az elmúlt egy év megmutatta, hogy online is majdnem minden tud működni, de számos diáknak és tanárnak nehézséget okoz a távoktatás.
Az oktatókat feszélyezheti, hogy csak monogramokat látnak számítógépük, laptopjuk képernyőjén az órák során, és arc nélküli emberekhez kell beszélniük, ami személytelenebbé teheti a tanítást, de nem kötelezhetik a diákokat a kamera bekapcsolására az óra alatt, viszont nagyon örülnek a tanárok, ha a diákok közül egyesek bekapcsolják kamerájukat. 
A New York állambeli Cornell Egyetem agrártudományi karán működő oktatásmódszertani laboratóriumot vezető Sárvári Márk és munkatársai biztatták a diákokat, hogy kapcsolják be a webkamerájukat, viszont az ösztönzés nem igazán hatott. Ezért Sárváry és Frank Castelli posztdoktori kutató, akik nem akarták kamerák bekapcsolását kötelezővé tenni, de szerették volna megtudni, hogy mi okozhatja a diákok tartózkodását, egy kérdőívet állítottak össze, és ennek alapján egy módszert is szerettek volna kidolgozni a tanulók aktivizálódása érdekében. Az online kérdőívek összesített eredményében kiderült, hogy a kamerájukat nem bekapcsoló megkérdezettek közül sokuknak voltak ugyan a magánszférára vagy a nem megfelelő otthoni környezetre vonatkozó fenntartásai, viszont a többség arról számolt be, hogy azért nem aktiválta az eszközt, mert az évfolyamtársak körében ez volt a norma. A kamerák bekapcsolása főként azoknál a hallgatóknál okozott problémát, akik valamelyik társadalmi kisebbséghez tartoztak, és nem szerették volna, hogy látható legyen a környezetük.
Arra jutottak a kutatók, hogy ,,mutasd és mondd” pedagógiai alapvetés, csetelés, az óra közben szünetek beiktatása kérdésekre, bekapcsolt állapotú kamera normává tétele lehetne a megoldás, de semmiféleképpen nem ajánlatos kötelezővé tenni a kamera használatát, hiszen növelné a diákok frusztrációját.
Ha ezeket a zavaró tényezőket sikerülne kiküszöbölni, a jövőben minden diák és tanár jobban megkedvelhetné az online oktatást, ezáltal népszerűvé válhatna, és akár olyan kényelmessé, természetessé, megszokottá válna mindenki számára, hogy átállna a hagyományos oktatás végleg távoktatásra.


A jövő szakmái


A jövői szakmái közül sok szakma még nem létezik, de ennek ellenére érdemes már most beszélni róluk. Egyes munkák lehet, hogy örökre eltűnnek, mások maradnak, és újak is napvilágot látnak az igényekhez és a világ alakulásához mérten. A technológia nagyon gyorsan változik, fejlődik, és ez nagy hatással lesz a szakmákra is. Jelenleg az informatikai szakmák a legfelkapottabbak és legjövedelmezőbbek. A jövőben is ezek lesznek a népszerű foglalkozások. A koronavírus miatt bekövetkezett világválság sok területen nyitott új lehetőségeket az IT-sok számára, mivel körvonalazódott, hogy a jövő kihívásait csak a technológia segítségével lehet legyőzni. A jövőben nagy valószínűséggel megnő a távmunka jelentősége, és egyre többen fognak home office-ban dolgozni.
A felmérések szerint a cégvezetők 72 százaléka egyértelműen előnyben fogja részesíteni a digitális technológiához kapcsolódó innovációkat, ezáltal egyre nagyobb igény lesz a IT-vel és fejlesztésekkel foglalkozó szakemberekre. Az IT-ismeretekre minden eddiginél nagyobb szükség lesz. Jelenleg a magyar IT-szakmában a 3 legnagyobb bruttó átlagkereseteket a Business Intelligence, a Project Management és a DevOps kategóriák senior és expert szakemberei vihetik haza.
A jövő munkavállalóinak a STEM betűszót érdemes észben tartaniuk, amely a tudomány, technológia, mérnöki képességek és matematika szavak összevonásából keletkezett. A jövőben várhatóan ezek lesznek a fő készségek, képességek, amelyekre a munkavállalóknak szükségük lesz, kiegészítve jó kommunikációs képességgel, logikus és kritikus gondolkodással, alkalmazkodókészséggel, olvasottsággal, kreativitással és problémamegoldó kompetenciával. A Data Science jelentősége minden iparágban folyamatosan nő, és a jövőben is szükség lesz adattudósokra. A kiberbiztonság kifejezetten kifizetődő szakterület, hiszen adataink védelme nagyon fontos. A következő évtizedben is nagyon keresett és népszerű lesz minden tevékenység, aminek köze van a mesterséges intelligenciához. A felhő alapú technológiák elterjedésével jelentősen megnőtt az igény a kapcsolódó ismeretekkel rendelkező szakemberek iránt világszerte. A felhőmérnökök olyan szakemberek, akik jól ismerik a legnépszerűbb cloud szolgáltatásokat (AWS, Microsoft Azure, Google Cloud), és ezek felhasználásával fejlesztik az alkalmazásokat. A programozás, kódolás továbbra is nélkülözhetetlen és lényeges szakma lesz. A programnyelvek naprakész ismerete szinte bármely területen sikerrel kamatoztatható. A jelenlegi globális társadalmi trendek ismeretében elképzelhető további jövőbeli foglalkozások: 3D ezermester, digitális temetkezési vállalkozó, személyes adatbiztonsági tanácsadó, mém-ügynök, log-file nyomozó, mentorógus, táncfényjátékos, 3D bútortervező, online személyi tréner, személyi arcász, etikus hacker, okos otthon programozó és automatizálási mérnök, adatturkász, családi génkészlet specialista, online párválasztási tanácsadó, személyiség menedzser, 3D szerv tervező, bio-informatikus, űrasztrológus, globális klímatervező, VR-játékkarakter tervező, internetes népművész, klímakutató, virtuális valóságtervező, e-commerce menedzser, energiagazdálkodási szakmérnök, kriptovaluta-tanácsadó, drónforgalom-irányító, űr-idegenvezető, digitálisdetox-terapeuta, szemétdizájner, memóriasebész, hulladékmentesítő mérnök, robottervező, MI-etikus, robotika tanácsadó, rendszerkeltető, meteoenergetika (energiatermelés), összpontosítási tanácsadó, 3D nyomtatás, egészségügyi mentor.
Egyes szakmák a jövőben meg fognak szűnni, mert az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia el fogják tudni végezni az emberek helyett bizonyos munkákat. szakmák, amelyek nagy valószínűséggel megszűnnek idővel és gépiesítve lesznek: hitelügyintéző, utazási ügynök, könyvtáros, könyvelő, pénztáros, pincér, varrónő, postai alkalmazott, játékvezető, bíró, bankpénztáros, modell, telemarketinges, irodista, adatrögzítő, adminisztrátor, olajipari dolgozó, virágárus, textilipari és egyéb könnyűipari dolgozó, irodai gépek kezelői, elektronikai termék összeszerelő, operátor, futár, nyomdai, logisztikai dolgozó, technikus, mezőgazdasági dolgozó, gyorséttermi szakács, dohányföldön, kakaó ültetvényeken, újságos standokban dolgozó, utcai árus, üzletvezető, taxisofőr.


Összegezve


A jövő kiszámíthatatlan, megjósolhatatlan, nem lehet előre tudni, hogy milyen változásokat rejt. A technológia rohamtempóban fejlődik, és ezt figyelembe véve biztosan kijelenthető, hogy hatalmas átalakuláson fog még átmenni a világ. A könyvek, az oktatás és szakmák jövője is kifürkészhetetlen jelenleg, de már lehet következtetéseket levonni. Sok minden lehet, hogy még sci-fi számunkra, de ugyanígy voltak az előttünk élő emberek is, akik teljesen elképzelhetetlennek és irreálisnak tartották volna a mai világot, ezért fontos nyitottaknak lennünk és gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz, és fontos észben tartanunk, hogy ,,Semmi sem állandó, csak a változás maga."

Forrrások:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése