Az első típus nehéz indulása
Nagyjából tíz éve dolgoznak a Google fejlesztői a kiterjesztett valósággal és az okosszemüvegekkel. A prototípus 2013-ban jelent meg, amikor is 1.500 dollárért több ezer "Google Explorer" próbálhatta ki a kisebb kamerával felszerelt Google Glass-t. A cél egy olyan szemüveg kifejlesztése volt, ami - miközben viselője zavartalanul éli az életét- menet közben hasznos információkat jelenít meg a kivetítőjén. A fogadtatása ellentmondásos volt és nem csak az ár miatt. Különösen a kamerával kapcsolatban jelentek meg korán a kritikus hangok és felvetették azt a kérdést, hogy mi lesz a szemüveget hordók körüli emberek privát szférához való jogával. Ugyancsak felmerült a szemüveg használata során begyűjtött adatok és azok sorsának kérdése is, amivel kapcsolatban mind az Egyesült Államokban, mind az Európai Unióban felszólaltak aggodalmas hangok. Nincs még megnyugtató válasz az okosszemüvegek és az arcfelismerő szoftverek használatával kapcsolatban, valamint egyéb problémák is felmerültek a szemüvegek használata során, mint például a járművezetés közbeni használat lehetséges zavaró hatása.
Techrajongóktól a kétkezi munkásokig - ki a célközönség?
2017-ben a Glass helyébe a "Glass Enterprise Edition" lépett, amit az előző típussal ellentétben elsősorban munkahelyi használatra szántak, és jelentősen olcsóbban kínálták. A lépés nem előzmények nélküli, hiszen például a Boeing már az eredeti okosszemüveget is előszeretettel használta a repülőgépeik rendkívül összetett vezetékrendszerének összeállításához. Ezt a verziót olyan munkafolyamatokhoz tervezték, mint például azok, amiknél egyszerre van szükség az információkhoz való vizuális hozzájutásra és két szabad kézre is. A most nyugdíjazott verzió, az "Enterprise Edition 2" 2019-ben jelent meg, fejlesztéseivel tovább alkalmazkodva a nagyvállalati szféra igényeihez: vízálló, porálló, és az ipari igényekhez mérten strapabíró lett.
A jövő és a konkurencia
Az okosszemüvegek fejlesztése a Google-nál új irányba indult el és jelenleg a cél egy olyan verzió, ami kamerával, valamint mikrofonnal felszerelve képes egy beszélgetés valós időben történő fordítására. 2022. augusztusában indult az éles tesztelés, ahol különösen a lehetséges zavaró környezeti hatásokra kíváncsiak. Tanulva a Google Glass aggodalmas fogadtatásából leszögezték, hogy korlátozott funkciókkal dolgoznak, így nem lehet majd vele sem fénykép-, sem videófelvételt készíteni, és törekednek az adatok használat utáni mihamarabbi törlésére. Jelenleg erről sokkal többet azonban nem lehet tudni.
Más cégek is foglalkoznak a kiterjesztett valósággal és az okosszemüvegekkel, mint például a Microsoft, ahol magyarázkodni kényszerültek a HoloLens hadseregnek készített típusa miatt, de a Meta is készít közös okosszemüveget a Ray-Ban-nel, valamint az Apple, és a Snapchat is beszállt a versenybe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése