1. Egészséges egyensúly
A virtuális és a valós világban töltött
idő közötti különbséget és egyensúlyt fontos, már fiatalon megtanítani a gyerekeknek. Nem szabad,
hogy az okostelefonok automatikus megoldások legyenek a hisztire,
unalomelűzésre vagy teljesen átvegyék az irányítást és az ezekkel töltött idő akár
túl nyúljon az egészséges határon. A helyzet idővel változhat, más korosztályokra
más szigorítások lehetnek érvényesek, amelyeket újra felül is lehet értékelni. Kiemeleten
fontos, hogy a családok együtt töltött idejét ne „mérgezze meg” az, hogy
mindenki a telefonjával van elfoglalva.
2. Jó példa a szülőktől
Sajnos
manapság a munka és mondhatni az élet velejárója, hogy folyamatosan elolvassuk
az e-maileket, üzeneteket. A gyerekek pedig utánozzák, amit a szüléiktől látnak,
ezért fontos következetesen eljárni. Olyan tanácsok segíthetnek, mint egy limit
beállítása amikor az elektronikai eszközeinkkel foglalkozunk és a családdal,
gyerekekkel töltött időben figyeljünk oda rá, hogy azok ne vonják el a
figyelmünket. Azzal is jó példát állíthatunk, ahogy a közösségi médiát
használjuk vagy hogy betartjuk a szabályokat, például nem telefonálunk vagy üzenünk
vezetés közben.
3. A technika családi ügy
A szabályok meghozatalakor az egész családra legyenek hatással
a korlátozások, ne érződjön úgy, hogy mások a követelmények – mégha ez
szülő-gyerek, idősebb-fiatalabb testvérek esetén így is van. Előnyös, ha
aszülők figyelemmel kísérik mivel játszanak, mit néznek a gyerekeik az interneten
és esetleg csatlakozzanak egy-egy játékhoz, film vagy sorozatnézéshez. Az ilyen
alkalmak segíthetnek tudatosítani a gyerekekben az internethasználat veszélyeit
és előnyeit. Idővel aztán egyre nagyobb szabadságot kaphatnak, ha a szülők úgy
érzik megértették és alkalmazzák a tanácsokat.
Hatás különböző korosztályokra
Különböző
nehézségekkel nézhetnek szembe a különböző korosztályok tagjai, ezért egyénenként
is nagy odafigyelést igényelnek. Óvodás korig a technika és az internet használata
általában a szülőkkel közös tevékenység, de már ekkor fontos a szabályok
lefektetése például a gyakoriságról vagy arról, mikor nem illik, nem szabad a
használatuk (például az étkezőasztalnál). A 6–12 éves korosztály már komolyabb
figyelmet igényel, hiszen ilyenkor jelenik meg az első igény egy saját okoseszközre,
ami nagy felelősséggel jár. Sok szülő használ ebben a korban úgynevezett "parental control" funkciókat, hogy korlátozza és nyomon
kövesse a gyermeke online életét. Fontos már ekkor felhívni a figyelmet az
internetes zaklatás veszélyeire (bár hivatalosan ez a korosztály még nem
rendelkezhetne közösségi média fiókkal, de üzenetek formájában sajnos így is előfordul).
A tizenévesek már nem
veszik jó néven és bizalmatlanságnak tekintik a szüleik ellenőrzéseit, ezért
fontos szabályok felállítása és a bizalom érzékeltetése. A szabályok
mindenképpen segíthetnek a függőség megelőzésében is. Ebben a korban már
megmutatkozik, ha valakinek indíttatása van és érdeklődik a technikai területek
(pl.: programozás) iránt, ezeket az ambíciókat már el lehet kezdeni
kiterjeszteni gyakorlással vagy tanfolyamokkal is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése