A
Tesco áruházlánc bejelentette, hogy Nagy-Britanniában a benzinkútjai
pénztáraihoz arcleolvasó berendezéseket készül telepíteni. Ezek a készülékek
olyan szkennerek, amelyek a vevők szemét pásztázva megállapítják nemüket és korukat, de az egyes
személyeket nem ismerik fel. Ezzel az új technikával azt szeretnék elérni, hogy
mindig az éppen jelenlévőknek szóló, testre szabott reklámokat tudjanak mutatni.
A készülék azt is rögzíti, hogy melyik napszakban érdemes egy adott terméket
hirdetni. A technikát a brit Amscreen állította elő, és OptimEyes-rendszer névre hallgat.
A
technológiai fejlesztést tekintve egy innovatív rendszerről van szó, amely
viszont komoly személyiségi jogi aggályokat vet fel. A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet szerint kérdés, hogy pusztán üzleti okokból kívánjuk-e növelni a megfigyelés mértékét, illetve arra figyelmeztet, hogy a technikát nem mindig így fogják használni, a szkennerek továbbfejleszthetők, és hosszabb távon személyek azonosításáról, tömeges megfigyelésről lehet szó.
Továbbá kérdéses, hogy csupán nem és kor alapján lehet-e a sorban állóknak valóban személyre szabott hirdetést mutatni.
Továbbá kérdéses, hogy csupán nem és kor alapján lehet-e a sorban állóknak valóban személyre szabott hirdetést mutatni.
A
bevezetendő eljárás pont olyan, mint Steven Spielberg 2002-es sci-fijében, a
Különvéleményben, amiben Tom Cruise olyan hirdetések előtt sétál, amik egyenesen őt szólítják meg.
A
fenti hír kapcsán megjegyezhető, a magyar boltokban is találkozhatunk hasonló,
a vásárlói szokásokat vizsgáló megoldásokkal. Ilyenek például a klubkártyák, hűségkártyák, melyekkel a fogyasztók szokásait vizsgélják, egy személyre szabott ajánlat küldése érdekében.
A technológiai cégek az üzletláncokkal együttműködve egyébként számos hasznos, a vásárlást könnyítő, gyorsító megoldást fejlesztettek ki. Ilyenek például a QR-kódos vásárlás, a speciális árukínáló terminálok, a digitális polccímkék, vagy a termékfelismerő mérleg.
A technológiai cégek az üzletláncokkal együttműködve egyébként számos hasznos, a vásárlást könnyítő, gyorsító megoldást fejlesztettek ki. Ilyenek például a QR-kódos vásárlás, a speciális árukínáló terminálok, a digitális polccímkék, vagy a termékfelismerő mérleg.
Források:
cink.hu
mirror.co.uk
penzcentrum.hu
telegraph.co.uk
theguardian.com
thesocietypages.org
videó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése