keresés

2013. december 3., kedd

Jeff Bezos és az Amazon 20 éve

Ha valakitől húsz évvel ezelőtt megkérdezik, mi az Amazon, akkor valószínűleg azt feleli, hogy egy mitológiabeli harcos nő, esetleg azt, hogy egy dél-Amerikai folyam és esőerdő (az Amazonas angol neve, aminek köszönhetően néha rendkívül érdekes cikkek bukkannak fel a keresésekben mondjuk újonnan felfedezett vegetáriánus folyami piranhafajokról és doromboló őserdei majmokról, ha az ember hírek után kutat). Ha valakitől tíz éve megkérdezik ugyanezt, azt feleli, hogy "hú, az nem valami könyvesbolt?" Ha valakitől ma megkérdezik, hogy tudja-e, mi fán terem az Amazon, a nyugati világban nagyjából bárki rá tudja vágni, hogy ambiciózus kereskedelmi óriásról van szó. 

A nagy kérdés tehát az, hogy jutott el a cég az 1994-ben garázspadlón négykézláb görnyedve dobozolt könyvektől mostanra odáig, hogy amellett, hogy a világ legnagyobb kereskedőjévé vált, jelentős tartalomszolgáltató, új tartalmak előállítója, elektronikus készülékek gyártója és terjesztője, trendek diktálója legyen - és emellett még az amerikai tőzsde egyik legstabilabban teljesítő részvényének kibocsátója, és az online üzleti élet sikerességének fokmérője.

A név és ami mögötte van

Sokan tudják, sokan pedig talán nem, hogy az Amazon nem Amazonként kezdte meg a pályafutását: Cadabra Inc. volt a neve az abracadabra kifejezésből, ami az alapító Jeff Bezos agyszüleménye volt, egyike számos névadási ötletének: amikor többen felhívták a figyelmét, hogy a hangzás túlságosan is hasonlatos a cadaver (holttest, tetem) szóra, belátta, hogy érdemes volna váltani, a cadabra.com ma szabad domain. Ám egy másik, szintén kissé baljóslatú nevet a mai napig őriz: ez a relentless.com, amelyet érdemes kicsit közelebbről is megvizsgálni: a relentless szó jelentése 'könyörtelen, meg nem alkuvó, engesztelhetetlen, állandóan visszatérő, engedményeket nem tevő'. Ez az a kulcsszó, amelyhez az Amazon, úgy tűnik, a mai napig ragaszkodik és mottójának tart.

És hogy mi az Amazon név nagy előnye? Több is van neki. Az egyik az, hogy mindenféle felsorolásban az ábécé elején köt ki. A másik, hogy lehetőséget adott egy olyan logó kialakítására, amelyik egy mosolygó szájra hasonlító nyíllal rá tud mutatni arra, hogy itt A-Z-ig minden kapható.

A terjeszkedés irányai

Az első időkben az Amazon, mint a legtöbb vállalkozás, függetlenül attól, hogy végül naggyá lett, vagy még azelőtt tönkrement, hogy szárnyra kaphatott volna, kicsiben kezdődött. Egy garázs, fél tucat lelkes ember és egy nagy online, virtuális könyvkatalógus, amelyből szinte semmit sem tartottak raktárkészleten. Ám már az első hónapokban is az Egyesült Államok mind az ötven államából és a világ negyvenöt országából érkeztek be rendelések, és a folyamat beindult. Jött a pénz, működött az üzleti modell, el kellett költözni a garázsból, raktárakat, irodákat venni, szállítmányozókkal szerződni, hiszen a rendelések száma hamarosan meghaladta azt a mennyiséget, amit még kocsival el lehetett volna vinni a postára minden este. A kezdeti időkről és a növekedés első éveiről beszél az alábbi videóban is Jeff Bezos.


A könyvek után elsőként, majdhogynem törvényszerűen a zene és film jelent meg a kínálatban, hiszen mindkettő rokon területe a könyvnek, elsősorban tartalmat jelent, nem pedig hordozót, és pont ezért rengeteg címet kell tartani belőlük a katalógusban, hogy rentábilis legyen az üzlet. Ám ezeket a termékeket folyamatosan követte mindenféle más: ruházat, sporteszközök, szórakoztatóelektronika és háztartási készülékek, ajándéktárgyak, luxuscikkek, ékszerek, az USA egyes részein élelmiszer is: lényegében az Amazon ma már mindent árul, amit csak legálisan meg lehet vásárolni. Hogy ezen folyamat ideje alatt a kisebb-nagyobb vetélytársak, a valamilyen speciális területekre szakosodott webáruházak közben rendre vagy csődbe mentek, vagy az Amazon tett visszautasíthatatlan ajánlatokat a megvásárlásukra… nos, a háború már csak ilyen.

Mára már régi fejlemény, de újkorában forradalminak számított a Marketplace (piactér) bevezetése is, amikor a holmijaikat eladni kívánó felhasználók a katalógusból választhatták ki, hogy pontosan milyen termékkel is rendelkeznek, így elkerülhetővé váltak az online aukciós oldalakon jellemző pontatlan megnevezésekből adódó félreértések is.

Mára az Amazon szerte a világon számos leányvállalattal rendelkezik: önálló weboldala van Japán, Kína, India, Nagy-Britannia, Kanada, Ausztrália, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Németország, Brazília és Mexikó ellátására, illetve kidolgozás alatt áll a holland, lengyel és svéd program is. (Egyes időről időre felbukkanó pletykák szerint az Amazon Magyarország meghódítására is készül, de erre utaló magatartást a cég még nem tanúsított.)

Az új szolgáltatások és ötletek

Azonban az Amazon jó ideje nem éri már be csupán termékek forgalmazásával. Számos szolgáltatást indított, többek között CreateSpace nevű szegmense magánkiadóként foglalkozik kéziratokkal, kívánság esetén irodalmi szerkesztést és lektorálást is vállal, Cloud szolgáltatást nyújt, mostanában már nem csak saját tartalmai számára, videók streamingjével foglalkozik az Instant Video aloldala, online pénztárcaként tör a PayPal babérjaira, újabban filmek és sorozatok gyártására adta a fejét, az idén őszi évadban két sorozatuk is fut… Minden jel arra mutat, hogy az Amazon szeretne kereskedelmi és szolgáltató nagyhatalom lenni, mindenbe belekóstolni kicsit, a lehető legtöbb lábon állni, a jó ötleteket kivétel nélkül kipróbálni, függetlenül attól, hogy az az ötlet kié: Jeff Bezosé, valamelyik alkalmazottjáé vagy éppen egy vetélytársé, és minden eshetőségre felkészülve bebiztosítani magát.

A kütyügyár és az ebook-forradalom

A nagy robbanás 2007 novemberében történt: akkor állt elő a Kindle. A Kindle mára ismert márkanév, a világ egyik legnépszerűbb e-olvasója. Saját fényforrás nélküli EInk kijelzője napos időben is gond nélkül olvasható és nem fárasztja a szemet; előnyei számosak, jól és hangosan dokumentáltak. De a Kindle nagysága nem is a technikai adottságaiban rejlik, hanem abban, hogy megfizethetővé és népszerűvé tette az e-bookot. A készülék megközelítőleg előállítási áron kerül forgalomba, abból a megfontolásból, hogy a felhasználó majd a tartalom vásárlásával hozza a valódi hasznot, végtére is olvasóból csak egyet, könyvből pedig számosat vásárolhat. Voltaképpen az indulás óta minden más gyártó csak loholni tud az Amazon nyomában, akik igencsak kemény tempót diktálnak. Évente jönnek ki újabb és újabb modellekkel, amelyeket újabb és újabb, rendszerint hasznos funkciókkal bővítenek.

Ebből a kezdeményezésből nőtt ki azóta az Amazon kütyügyára: azóta már gyártják a népszerű Kindle Fire táblagépet, készül a mobiltelefon, és a set top box is, és ki tudja, mi más még, mind ugyanezen az alapon: olcsó gép, hasznot hozó tartalom. Bátran állítható, hogy a fejlesztések egyik legfőbb új iránya ez lett.

Stratégia és üzleti modell

Az Amazon részvényei, annak ellenére népszerűek, hogy a vállalat sokszor akár három negyedévben is veszteséges. Jeff Bezos szerint ennek az az oka, hogy nem szükségképpen a profit a legjobb fokmérője a sikerességnek. Azt állítja, hogy ő a hosszú távú célokra koncentrál, és a hosszú távú anyagi sikernek ára lehet a rövidtávú veszteségesség. A fejlesztések anyagi befektetést igényelnek, és belátható, hogy nem lehet minden ötletből sikeres termék vagy szolgáltatás. A jól kalkulált veszteség semmiképp sem akadálya a piaci jó teljesítménynek. Igaz, egyes hangok szerint minden bevétel fejlesztésekbe forgatása leginkább az adóelkerülésnek remek eszköze, hiszen több országban is a legjelentősebb adókat nem a jövedelem, hanem a nyereségek után kell fizetni. Idén nyáron és ősszel Nagy-Britanniában komoly lejáratóhadjárat is indult az adóelkerülő Amazon ellen, aminek a végeredménye akár a nemzetközi vállalatokra vonatkozó adójogi újraszabályozás is lehet..

A másik fő irányvonalnak a nagyfokú vásárlói elégedettséget és a vevőszolgálat kifogástalan működését tartja. Míg a legtöbb kereskedő úgy vélekedik, hogy ha a vásárló boldogtalan és odébbáll, annyi baj legyen, majd jön helyette másik. Az azonban, aki az egész világot akarja kiszolgálni, nem engedheti meg magának, hogy bárkit is elveszítsen. A koncepció lehetséges, hogy működik, mivel jelenleg nagyjából kétszázmillió regisztrált és rendszeresen vásárló felhasználója van a cégnek. Így aztán amíg a konkurencia egymást figyeli, az Amazon a vásárlóira koncentrál.

Ki ez a Jeff Bezos egyáltalán?

Mr. Bezos egy minden valószínűség szerint összeférhetetlen, megszállott, céltudatos ember, olyasvalaki, akit távolról jó csodálni, de otthonra nem kéne belőle. Mielőtt cégalapításra adta volna a fejét, a Wall Streeten dolgozott, valószínűleg elég komoly tudása van az üzleti élet működéséről. Lelkes propagátora az űrutazásnak, a Blue Origin nevű vállalata azon fáradozik, hogy a civil űrutazást megfizethetővé tegye a hétköznapi ember számára. A közelmúltban vásárolta meg Washinton állam egyik legrégebbi, legnagyobb nevű napilapját, a Washington Postot, jóllehet eredendően eszében sem volt a tömegkommunikációval foglalkozni, de hagyta magát meggyőzni. Egy biztos: Jeff Bezos, mint általában az egyéniségek nem fél formabontó lenni.

Kimondja, amit gondol, és tartja magát az elveihez. Az elvei pedig sokszor határozottan nem esnek egybe azzal, amit általában a business szektorról gondolunk. Például teljesen biztos benne, hogy bármelyik dolgozójának lehetnek jó ötletei, és mindig nyitott az innovációra, bárhonnan jöjjön is az. Másrészt nem hisz a sok multicégnél olyan népszerű nagy meetingekben sem: az olyan ülésekre, mondja, ahol két pizzával nem lehetne minden jelenlevőt jóllakatni, semmi szükség nincs.

Markáns véleménye van mindenről, olyannyira magabiztos, hogy az más csaknem rémisztő, teljesen biztos a dolgában és a döntéseiben és karizmatikus, meggyőző szónok, és rendkívül jól tud interjúkat adni. Ezen felül talán neki van a legkülönösebb és legváratlanabb nevetése, bár ezt talán nehéz volna konkrét bizonyítékokkal alátámasztani.

A tendenciák - a belátható és a spekulálható jövő

Csak az elmúlt hónapokban is számos újdonságba kapott bele az Amazon: mindenféle start-upokat és nagyobb, régebben működő cégeket vásároltak fel, új technológiákat, készülékeket fejlesztenek, és ki tudja, mi minden fő még a titkos laboratóriumokban Seattle-ben. Egyelőre a vállalat növekedése, fejlődése, piaci részesedésének folyamatos hangsúlyosodása megállíthatatlannak tűnik.

És a végén? A végén természetesen az Amazon is össze fog dőlni. Éppen a napokban kérdezte meg Charlie Rose a 60 Minutes című műsorában Bezost, hogy nem tart-e ettől. "Nem én" felelte Bezos nevetve. "Minden cég becsődöl egyszer, tudom, hogy ez elkerülhetetlen. Persze" tette hozzá "nem bánnám, ha ez az Amazon esetében csak a halálom után következne be."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése