keresés

2013. december 9., hétfő

Online vásárlás és web-pénz

Manapság szinte bármit meg lehet vásárolni az interneten. Nem csak azokra a termékekre kell gondolni, amikért így nem kell lemenni a boltba; olyan dolgokat is meg lehet kapni, amik saját országunkban soha vagy éppen sehol máshol a világon sem kerültek forgalomba. Mára odáig fejlődött ez az üzletág, hogy sok boltnak nincs is saját üzlethelyisége és csak interneten lehet tőlük vásárolni. Sőt, mára szinte minden fejlett országnak kialakult a saját "Internetes vásárlás napja".
Persze ehhez az újfajta vásárlási módhoz menetrendszerűen alakultak ki az újfajta fizetési lehetőségek is; az ötletek sorának pedig koránt sincs még vége. Jelenleg is rengeteg módszer áll kidolgozás vagy tesztelés alatt. Ezek pedig megfigyelhető, hogy idővel egyre egyszerűbbek lesznek: némely fejlesztésnél már nemhogy készpénzre, de még bankkártyára sincs szükség.



A következőkben részletesebb kifejtésre kerülnek az online vásárlás és a web-pénz különböző, érdekesebb témakörei.

Az online vásárlás előnyei


Habár sokan ódzkodnak az internetes vásárlástól, a vevők száma és a neten elköltött pénz folyamatos növekedése minduntalan azt bizonyítja, hogy azért mégiscsak egyre nagyobb rá az igény és egyre többen élnek a lehetőséggel.

  • Az első és talán legfontosabb, amit meg kell említeni az az otthonról történő vásárlás: vagyis nem kell elmenni az üzletbe, ami könnyen lehet, hogy a vásárlónak már kellemetlen távolságra helyezkedik otthonától. 
  • Ezzel szorosan összefügg az átvétel módja: a terméket nemhogy nem kell személyesen megvenni, hanem azt futárral küldik a vevőhöz.
  • Szintén fontos megemlíteni, hogy az online megvett termék lényegesen olcsóbb szokott lenni a boltban, személyesen megvehetőnél (akár állandó 20%-os akció).
  • Érdemes szót ejteni a termékek állapotáról: mivel ezeket az árukat a megrendelésig raktárban tárolják, lényegesen jobb állapotban vannak, mint azok, amiket kiraknak a polcra és bárki kárt tehet bennük.
  • Végül de nem utolsó sorban: sok webáruházban sokkal nagyobb a kínálat, mint egy-egy boltban, hiszen nem csak egy üzletet takar, hanem az egész üzletlánccal közös készletük van feltüntetve.

Az online vásárlás hátrányai


Fontos beszélni a hátrányokról is, hiszen természetesen az élet nem fenékig tejfel, az online vásárlásnak is vannak hibái. Bár az is igaz, hogy ezek sokszor inkább csak az ezt a fajta vásárlási módot nem ismerők félelmei.

  • A legtöbbet kritizált része az áruval történő személyes kontaktus hiánya: nagyon sok ember szereti kézbe venni a terméket, mielőtt végleg a megvétele mellett döntene.
  • Érdekes kérdés még a bizalmatlanság is, főleg a szállítás miatt: tartanak tőle, hogy a vásárolt termék megsérül a szállítás közben.
  • Továbbá félnek attól, hogy visszaélnek személyes adataikkal és nem merik megadni a számlaszámukat sem.

Sajnos a félelmek nem alaptalanok, hiszen sokan próbálkoznak a gyanútlan vevők és felhasználók átverésével.

1. A tolvajok és az ügyeskedők


Nagyon óvatosnak kell lenniük azoknak, akik az interneten vásárolnak és intézik pénzügyeiket. Sok olyan vírus létezik, amelyik úgy próbálja elorozni a felhasználók pénzét, hogy úgy tesz, mintha a bank lenne és elkéri a személyes adatokat, jelszavakat. Azoknak, akiket ilyen módon károsítottak meg, 41%-a soha nem látja többet a pénzét. A fő mottó, amit mindig, minden körülmények között be kell tartani, az a TUDATOS VÁSÁRLÁS.

2. Webáruházak és csalók


Egyre több bolt készít magának webáruházat, ami érthető is a növekvő vásárlási tendenciákat látva. Érdekes viszont, hogy rengeteg olyan webáruház is van, amelyiknek már nincs saját üzlethelyisége. Így olcsóbbak a termékek is, mint a helyben vásárolhatóak, hiszen nem kell fenntartaniuk külön bolthelyiséget.
Figyelni kell azonban, mert sok látszat-webáruház is létezik, amiknél ugyanúgy meg lehet rendelni terméket és fizetni is kell érte, viszont a megrendelt termék nem is létezik, a kamu-áruház készítőjét pedig nagyon nehéz lenyomozni.
Persze ezen a területen is hamar megjelentek a csalók, akik könnyű pénzszerzés reményében vállalják, hogy webáruházat készítenek egy-egy boltnak. Ezek az emberek sokszor jó pénzért silány munkát végeznek. Ami még ennél is arcpirítóbb, amikor az elkészült webáruház használatához nem biztosítanak hozzáférést a megrendelőnek; a webshop kezelését fizetés ellenében vállalják.

Internetes vásárlás napok


A webáruházak népszerűségét tovább emelve sok országnak már van saját "Internetes vásárlás napja". Egyes nemzeteknek több is. Egyre többen és egyre többet költenek ezeken a napokon. Idén például a ezen a napon az amerikai "Black Friday"-en 2000 online bolt 400 millió vásárlója csaknem 3 milliárd dollárt (665 milliárd forint) költöttek. Pár nappal később a "Cyber Monday" nevű karácsonyi vásárlás kezdetét jelző napon a webáruházak majdnem 2,5 milliárd dollárt (550 milliárd forint) kerestek.
Mindez azonban eltörpül a november 11-én tartott kínai internetes vásárlási nap mellett, melyen a vásárlók egyetlen boltban, 24 óra leforgása alatt 1265 milliárd forintnak megfelelő összeget költöttek.

Legális és illegális termékek a neten


Az interneten a hagyományos webáruházak termékei mellett olyan, rendszerint aukciós oldalakon megjelenő termékek is találhatóak, melyekről nem gondolná az ember, hogy ő is szerezhet belőle. Ilyenek voltak a nemrég sok árverési oldalra felkerülő olimpiai fáklyák is, melyekből legutóbb egyet 700 ezer forint értékben vásároltak meg.
Sokkal ijesztőbb a helyzet az illegálisan árult termékekkel. A dráguló dohányáruk miatt sokan az interneten árulnak vágott dohányt, ami szinte mindenhol tilos. Léteznek még lenyomozhatatlan internetes bűnbarlangok is, ahol a fegyverektől a drogokig mindent lehet kapni.

PayPal és email fizetés


Az online vásárlás fellendülésével gyorsan megjelentek az újfajta online fizetési módok. Az egyik legjobban bevált a PayPal, de már ennek is tesztelik a továbbfejlesztett változatát. A Beacon névre keresztelt készüléket a boltban kell elhelyezni, a hozzá tartozó alkalmazást pedig a vásárló telefonjára kell feltelepíteni. Ha a wifi be van kapcsolva a vásárló telefonján, a Beacon jelzi, ha mellé ér, kiírja az adatait, megjeleníti a fényképét és fizetendő összeget. Így az eladó is be tudja azonosítani. Ezután már elég csak rábólintani a fizetésre és az már meg is történt.
Egy másik érdekes fejlesztés, amit az Egyesült Államokban már bevezettek, teljesen újraértelmezi a pénzes boríték fogalmát. A pénzt ugyanis e-mail útján lehet átutalni a másik félnek; ez az egyik leggyorsabb utalási módszer.

Magyarország helyzete az online vásárlás terén


Magyarországon is terjed az internetes vásárlás trendje, annyira, hogy egyes internetes kereskedelemmel foglalkozó cégek itt is megkezdték működésüket. Ilyen például az eMag is, mely Kelet-Közép-Európa legnagyobb kereskedelmi vállalkozása. Több mint 10000 terméket kínál 13 árukategóriában.
Másik fontos tendencia, hogy néhány magyar cég már kacérkodik a külföldi terjeszkedés gondolatával. Más cégek már meg is kezdték határon túli működésüket. A magyar tulajdonú Cellum például Indiában indította el mobilfizetési rendszerét, amit telefonkártyák feltöltésére, csekkek befizetésére, online vásárlásra, mobilparkolásra és telefonok közötti pénzutalásra lehet használni.

És a jövő?


Érdekes, hogy több, egymástól független kutatás is azt állítja: a kiskereskedelmi egységek jó része a következő pár éven belül meg fog szűnni.

  • Holland tudósok írták, hogy 2020-ra a kiskereskedelmek 17-20%-a megszűnik.
  • Egy Angliára vonatkozó kutatás szerint Wales és Észak-Anglia boltjaira már nem is lesz szükség.
  • A Forbes magazin ennél is tovább ment és kijelentette, hogy az Egyesült Államokban a plázák 15 százaléka 5 éven belül bezár.

Nagyon nehéz bármi biztosat mondani arról, hogy az online vásárlás és a web-pénz milyen hatással lesz világunkra. Az biztos, hogy a vásárlási szokásokat már most jelentősen megváltoztatta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése