„A technika eszköz. Egy gép. Amely nem ad semmit, és nem vesz el semmit. Az ember az, aki a technikával rombol vagy épít.”
A. J. Christian
Dolgozatomban a Facebook és a hasonló közösségi oldalak
virtuális terét mutatom be. Mindemellett a felhasználók közti kommunikáció jellemzőit, a hálózaton
tanúsított viselkedést, és természetesen, ha virtuális kommunikációról van szó,
akkor a marketing (webmarketing) kérdése mellett sem mehetünk el szó nélkül. A
cikkeimben alapvetően az alábbi virtuális „játszótereket” és felhasználóikat
jellemzem: Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Snapchat, Google +.
A fiatalok és a közösségi média színtere
Az emberek többsége úgy vélekedik, hogy a mai fiatalok nagy
része habozás nélkül oszt meg mindennemű információt magáról az interneten, nem
törődve a magánszféra védelmével. A Pew Internet felmérése megcáfolja a
tinikről alkotott ezen véleményt. A Pew Internet egy projekt keretein belül
12-17 éves amerikai fiatalok körében végzett felmérést az internet- és
mobilhasználati szokásokkal kapcsolatban, ezenkívül a privát szféra
biztonságához való hozzáállást is megvizsgálták. A kutatás eredményei azt
mutatták, hogy a tinik 82 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal vagy tablettel,
és 58 százalékuk már biztosan töltött le minimum egy applikációt. A
felhasználók több mint a fele állította, hogy azért nem töltött le bizonyos
mobil applikációkat, mert ahhoz személyes információkat meg kellett volna adni.
A 14-17 évesek körében az arány 56 százalék, a fiatalabbaknál 49
százalék. Ugyanakkor a fiatalok jó része távolította el vagy kapcsolta ki
a helykövetés alkalmazást, félve az illetéktelen felhasználóktól.
Túl sok időt vesz el a Facebook?
A Facebook közelmúltban készített jelentése szerint, egyre
kevesebb tizenéves tölti az idejét az oldalon. A Bisuness Insider tinédzsereket
kérdezett meg az „érdektelenség” okáról.
A válasz nyilvánvaló volt: egyrészt túl sok szülő van már fenn
a Facebookon, és a srácok nem kívánnak együtt „lógni” az anyjukkal vagy
apjukkal, és ez bizony ragadós példa. Egy fiatal pedig arról számolt be, hogy
még azelőtt rendelkezett Facebook profillal, mielőtt mobilt kapott volna. A
számítógépen természetesen a Facebook a legjobb választás, ellenben a
mobiltelefon sokkal több lehetőséget és menőbb oldalakat kínál a számukra.
Meglepő vélemény, de a kamaszok nagy része úgy látja, hogy a
„Facebook túl sok időt vesz el, írni és olvasni kell, pedig a szavak kevésbé
fontosabbak, mint a képek és a videók” – magyarázták a fiatalok.
A Vine és Instagram a legnépszerűbbek, mert gyorsan végig tudják
görgetni a tartalmat, amikor unatkoznak. A Facebookot általában a személyesebb
kapcsolattartásra használják, de erre is találtak már
gyorsabb módszereket, mint például az iPaden futó Kik alkalmazást,
amely egyszerű és sok lehetőséget biztosít.
Papa, mama, gyerekek a közösségi oldalakon
Írásaimban többször is tárgyaltam a fiatalok és a szülők
virtuális téren kialakított kapcsolatát.
A tinik körében divatos mobiltelefon applikációkon, illetve „helykövető”
alkalmazásokon már egyre kevesebben vannak jelen, illetve sokuk deaktiválják
magukat, s erre meg is van az okuk, hiszen sok alkalmazásra és oldalra a szülők
is regisztráltak és rendszeresen használják a helykövető alkalmazásokat is. Ezért
a fiatalok inkább meg se kísérlik ezeknek az applikációknak a letöltését, mivel
nem akarják, hogy szüleik lássák, hogy hol vannak.
A fiatalok másik
problémája pedig a „szülők garázdálkodása a Facebookon”.
Kezdetben a Facebook egyetemisták számára működött, de ma
már világméretű közösségi oldal lett, sőt, a szülők is megjelentek rajta.
Az Education Database Online szerint a
szülők nagy része csak azért regisztrál, hogy figyelhesse csemetéjét.Amerikában az édesanyák több mint 70 % százaléka már aktívan tevékenykedik a
Facebookon, és ez nem csak az USA-ban jellemző.
De emellett ugyanúgy, mint mások, a szülők is szórakozásra,
kapcsolataik ápolására is használják a közösségi oldalt. Érdekes adat, miszerint
a szülők közel 43%-a naponta ránéz a gyermeke oldalára. Ugyanakkor a fő kérdés,
vajon a gyerek mit gondol minderről? A fiatalok vegyes érzelemmel fogadják a
szülők jelenlétét a Facebookon. Ahogy a gyerekek cseperednek, egyre kínosabb
lesz a szülői jelenlét, és sorra tiltják le „felmenőiket”. Az igazság,
hogy a tiniket nagyon is zavarja a szülői aktivitás, csak a családi béke
megőrzése érdekében nem törlik szüleiket ismerőseik közül.
Nem azzal van a gond, hogy anya és apa fenn vannak a közösségi oldalon, hanem
azzal, amit és ahogy tesznek. Például a kínos hozzászólásokkal, ellenőrző
kérdések folyamatos küldözgetésével, így a fiatalok kétszer is meggondolják,
mit posztolnak ki.
A társadalom és a közösségi média
Manapság az emberek túl sokat mutatnak magukból a közösségi
média felületein. A Facebook és a többi közösségi oldal korlátlan figyelmet és
persze elegendő teret nyújt a számunkra, cserébe csak a személyes adatainkat
kell megadni, amit elvileg teljes anonimitásban kezelnek. Elvileg.
Mi tagadás, a mai kor "társadalmi forradalma" elég ijesztő.
Mindannak ellenére, hogy tisztában vagyunk a ténnyel, hogy a Facebook és a
Google felhasználja az adatainkat, (amiből azért rendesen profitál is)
mindennap látogatjuk ezeket az oldalakat. Rendben van az, hogy egy halott
ember személyes adatait használják fel? Nem.
Tudunk, vagy egyáltalán bármikor tudunk majd valamit is
tenni ez ellen az (utópisztikus) elképzelés ellen?
Sok online cikket olvashatunk arról az amerikai fiatalról, akit
letartóztattak egy balul elsült Facebook komment miatt. A fiatal Justin Carter
és barátai egy játékról veszekedtek a hálón, amikor "viccből" egy
iskolai lövöldözéssel kapcsolatos hozzászólást sütött el. Az egyik kommentelő neki
szegezte a következő kijelentést: "őrült vagy, valami nem stimmel a
fejedben". Erre a fiú azt válaszolta, hogy: "ó igen, tényleg nem
stimmel valami a fejemben, megyek is lövöldözni egy gyerekekkel teli iskolában
és megeszem még dobogó szívüket".
A reakciók túlnyomó részt a lol és jk (joke) kifejezések
voltak. Ám egy kanadai asszony igen csak komolyan vette a fiú szavait. A Google
segítségével azonnal rákeresett a címére és kiderítette, hogy hol lakik, majd
értesítette az illetékes rendőrséget. Justint terrorista akció előkészítésével vádolják,
amiért akár nyolc évet is kaphat. A rendőrök átnézték a fiú házát, azonban
semmit sem találtak, a szülők pedig azzal védekeztek, hogy fiúk nem nézett
tévét és nem olvasott újságot, így a fiú nem volt tisztában azzal, hogy
szavainak milyen súlya van.
Vallás és a
Facebook
A macedón ortodox egyház a jövőben megtiltja papjainak a
Facebook használatát, a „helytelen megnyilvánulások” megakadályozása
érdekében. Az elhatározásról az Ausztráliában és Új–Zélandon is jogkörrel
rendelkező macedón ortodox egyház szinódusának vezetője, Petar
püspök számolt be. Az egyházi vezető szerint: „Sok egyházi személy, pap és
néhány püspök is rendelkezik felhasználói fiókkal a Facebookon, amelyen sok
esetben helytelen párbeszédek és visszaélések folynak. Arról még nem döntöttek,
miként büntetik a tilalom megszegőit.” A Nova Makedonija című lap szerint az
egyházi korlátozásokra főként azok miatt az egyházi személyek miatt van szükség,
akik a közösségi oldalakon az utóbbi időkben Macedónia politikai helyzetét
kritizálták. A határozat nézeteltéréshez vezetett az egyház idősebb, közösségi
oldalt nem használó és fiatalabb, a Facebookot rendszeresen használók között.
Lakosságunk 64 százalékát nem izgatja, nem zavarja a
felbukkanó hirdetések, a többiek szerint viszont kifejezetten sok van. A Like-
láz viszont tovább él kis hazánkban is, a felhasználók 34 százaléka ötvennél is
több oldalt kedvelt már .
Facebook és a
magyar adatok
Az AvaliCom kommunikáció
ügynökség 2013- as kérdőíves kutatása szerint a magyarok nagy része
meglenne Facebook nélkül, mégis a közösségi oldal 4,7 millió felhasználó
90 százaléka szinte napi szinten, többségük naponta sűrűbb időközönként is
megnézi az oldalt.
A megkérdezettek alapján a magyarok 45 százaléka egyre több
időt tölt el a közösségi oldalon. 64 százaléka nő a 18 és 60 –as korosztályon
belül. Kiderült , hogy a munkahelyeknek csak a 8 százaléka tett bármilyen
lépést is a Facebook korlátozására. A felmérésben résztvevőknek csupán csak az
5 százalékának volt valamilyen problémája az oldal aktivítása miatt a
munkahelyén.
A megkérdezettek 88 százaléka naponta, akár többször
fellép a Facebookra, s 40 százalékuk átlagosan egy óránál több időt is
eltölt az említett oldalon. A résztvevőknek csupán csak a 8 százalékát
idegesíti az oldal , és 15 százaléka már nem tudna a Facebook nélkül élni. Bár…
55 százalék úgy érzi, hogy el tudná képzelni az életet az oldal nélkül és
meglepő…de csak 3,6 százalék vallotta magát függőnek.
(Web)Marketing
A Facebook egymilliárd dollárért vásárolta meg az Instagramot, majd ezt követően a világ leghíresebb közösségi oldalától
igazolt Emily White bejelentette, hogy hirdetéseket tesznek a
szolgáltatásokba is. Jelenleg is az a feladatuk, hogy megoldják a hirdetések integrálását
az Instagramba úgy, hogy az közben ne veszítse el a megszokott minőségét.
Januárban a felhasználók „lázadása” miatt kellett korlátoznia
a cégnek a reklámtevékenységet, és ekkor az Instagram elveszítette a napi
felhasználóinak több mint a felét. Ennek oka a decemberben bejelentett hír,
miszerint a cég a felhasználók képeinél fenntartja a jogot a reklám és a
hirdetés közzétételére. Később persze pontosítottak, hogy ez nem jelenti a
felhasználói szerződés megváltoztatását, így a hanyatlás csak átmeneti
volt.
2010-ben indult új szolgáltatásoknak már több, mint 150
millió felhasználója van, ebből 128 millió azután kezdte el használni az
alkalmazást, hogy a Facebook megvette, és így lassan kezdik megközelíteni a hét
éves Twitter kétszázmilliós felhasználóinak a számát.
Mennyit like-oltunk?
A Socialbakers felmérése
alapján 2009 óta jelentősen növekedett a Facebook lájkolók száma. A Socialbakers
több országot bevonva vizsgálta, hogy hány oldalt lájkolnak az átlagos Facebook
felhasználók világszerte. 2009-ben átlagosan 4,5 oldal jutott egy
felhasználóra, mára viszont 40-re emelkedett ez a szám. Az USA-ban pedig
átlagosan 70 oldalt lájkolnak. A Facebook kezdeti időszakában a posztolási
szokások is mások voltak, mint mostanság. Akkor még az oldalak körülbelül
havonta posztoltak, most ez a szám havi 36 alkalomra emelkedett.
A Facebook legutóbbi pénzügyi tájékoztatóján a cég újabb
adatokat fedett fel felhasználóik szokásaival kapcsolatban. Megdöbbentő
fejlődést tapasztalhatunk a mobil platform területén.
A számok alapján nagyon úgy tűnik, hogy a Facebook mobilos
felülete meghaladja elődje, az „asztali web” teljesítményét, így az eredeti
platform háttérbe szorul az aktív felhasználók és a hirdetési bevételek arányát
tekintve. A Facebook alapító atyja arról
számolt be, hogy ma már a napi felhasználók java része valamilyen
mobileszközről éri el a közösségi oldalt, illetve a hirdetési bevétel 49
százaléka származik már a „mobilos reklámokból ” .
A növekedést többnyire az app telepítésre ösztönző bannereknek
és egyéb mobilos aktivitásokra csábító reklámoknak lehet tulajdonítani.
Mostanra a mobilon eltöltött teljes idő 20 százalékát teszi ki a Facebook és
Instagram használata. A comScore kutatásai
szerint a Facebook/ Instagram használatára (az USA –ban) az emberek több időt
fordítanak, mint a YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Pandora és
Yahoo böngészésére összesen.
A Facebook a
kedvenc hírcímlap
A Mashable-ön megjelent Pew kutatások szerint, az amerikaiak
harmada a Facebookról szerzik be a napi híreket. Igaz többségük nem ezért megy
fel a közösségi oldalra, mégis ha már ott van belekattintgat a hírtartalmakba
is. Ezt a jelenséget ismerjük egy ideje.
Manapság a Facebook az elmúlt évek
hírolvasási szokásait is befolyásolta.
Ezeknek számos oka lehet, egyrészt a „médiaszájtok”
címlapjai nem feltétlen azt az információt, információ mennyiséget adják az
embereknek amire kíváncsiak lennének, és ténylegesen érdekelné őket. Másrészt
olyan tematikában tálalják az olvasóknak a híreket, amelyek egyáltalán nem
biztos, hogy lefedi a valóságot. Itthon még jobb a helyzet. Az Index képes volt
olyan média címlapként fennmaradni, melyet a magyar internetezők, minden áldott
nap megtekintenek. Az említett oldalon még a mai napig van annyi és olyan
tartalom, hogy megérje rákattintani.
A Facebook népszerű „újságcímlappá” válásának oka az
elképesztően sikeres like gomb. A médiacégek a nagyobb forgalom reményében be
is fűzték oldalaikba.
Sajnos ma már ott tartunk, hogy egy médiavállalkozás nem
lehet sikeres a Facebook jelenléte nélkül. Ez pedig bizony nagyon negatív
hatással van a mlédiacégek hirdetési és márkaépítési lehetőségükre.
Egy 2010-es cikk szerint: egyesek a következő generáció
levelező rendszerének tartják a Titant, ami magába foglalja a
Facebookon belüli chatet, levelezéseket, de még az sms- ket is. Az üzenetek
egyetlen inboxba érkeznek, így a felhasználók hozzájuthatnak
egy @facebook.com- os címhez, amivel a közösségi oldalon belül is
küldhetnek illetve kaphatnak üzeneteket.
Amerikában már nagy táborral rendelkezik az új levelezési rendszer. A Facebook
csoport számításai szerint a bevezetés folyamatos, és néhány hónap múlva
félmilliárd tag küldhet illetve fogadhat leveleket a Facebook-on. A Facebook
alkotója szerint – "A Titan nem egy „email killer”, ez egy
olyan levelezőrendszer, amely magába foglalja az emailt is. Nem számítunk rá,
hogy bárki is teljesen feladná a Yahoot vagy a Gmailt a Facebook miatt. A
Facebookos email címek és a levelezőrendszer bevezetése milliókat csábíthat el
a "konkurenciától", azaz a Yahoo mailtől, a Gmailtől és a Windows live-tól
is.
A Snapchat
A napokban utasította vissza a Facebook hárommilliárd
dolláros felvásárlási ajánlatát a Snapchat, majd a
Google négymilliárd dollárt is felajánlott érte, de mind hiába, egyelőre nem
eladó. A Snapchat fejlesztői minden alkalmat kihasználnak arra, hogy
népszerűsítsék az alkalmazásukat, és a nagyok „közé” emeljék magukat. Az
applikáció képviselője szerint már naponta 400 millió "snapet"
töltenek fel a szolgáltatásban, míg a Facebookra „csak” 300 millió képet. Nem
igazságos a két szolgáltatást összehasonlítani, a Snapchatre feltöltött
tartalom nagy része videó, bár a jelenlegi statisztikák szerint
hamar utolérheti a Facebookot is. Lényegében a Snapchat-en
olyan üzeneteket, illetve videóüzeneteket küldhetünk, amelyek a megtekintés
után törlődnek. Maga az alkalmazás leginkább a pucérfotók (videók)
küldözgetésével debütált.
A felhasználók és a befektetők is egyaránt odavannak az új
alkalmazásért.
A Snapchat a
Stanford egyetem hallgatóinak a szüleménye, és 2011–ben látott napvilágot iOS
–en. Az applilkáció lényege, hogy képeket és videókat rögzíthetünk, amelyeket
szöveggel, ikonokkal vagy rajzokkal egészíthetünk ki, és az általunk
meghatározott célközönségnek küldhetjük el, ám még azelőtt, hogy elküldjük,
megadhatjuk, hogy hány másodpercig lehessen megtekinteni a videót, mielőtt
megsemmisíti önmagát. Így eltűnik a készülékről, de még a szolgáltatás
tárhelyéről is.
Ez az új alkalmazás teljesen szemben áll a közösségi média
eddigi lényegével, illetve mondanivalójával. A Snapchat „a pillanatot
élteti”, míg a like-ok, megosztások szemben állnak az elkészített rövid
élettartamú screenshottokkal. Valószínűleg ezért lett olyan népszerű.
2012 májusában még csak 25 üzenetet küldtek el rajta
másodpercenként, novemberre azonban az elküldött fotók száma 1 milliárdra nőtt,
és már november végére Androidra is telepíthető lett az app.
„A Snapchat még mindig egy apró, 5 fős cég, élén a két
alapítóval, Evan Spiegellel és Bobby Murphy-vel. De egyik startup sem kezdi
hatalmas csapattal a pályafutását, az Instagramot is két ember vitte sikerre,
no meg a felhasználók. „
Zuckerberg is felfigyelt a Snapchatre, és decemberben ki is
hozták a tökéletes mását, a Facebook Poke appot, ami azonban rövid
életet élt és hirtelen tűnt el.
Megjelent a
Facebook automata
„Az önimádat és a nosztalgia a Facebook népszerűségének két
motorja, és ez az alkalmazás szerencsésen ötvözi a kettőt.”
Egy jó ideje újabb „szenzációs” őrület terjed a weben, egy
olyan alkalmazás, amely a felhasználó bejegyzései alapján, véletlenszerűen
generál egy posztot.
What would I say? (Mit mondanék?) programot a Princeton
Egyetem hallgatói alkották meg, Az egyetem hackertalálkozóján az egyikük
nyilatkozata szerint: „annyi kávét és Red Bullt ittak, hogy nem tudtak mit
kezdeni az energiájukkal.”
A programozók nem terveztek a nyilvánosság elé tárni a
megírt szoftvert, csak a barátaikat akarták szórakoztatni.A tájékozató szerint, adataink miatt nem kell aggódni, a
program csak felhasználói oldalon fut.
Viszont meg kell jegyezni, mint a legtöbb alkalmazásnál, itt is
engedélyezni kell az adatlaphoz, a posztokhoz való hozzáférést.
A program alapját egy „Markov” bot alkotja, mely a korábbi
hozzászólások alapján generálja az új szövegeket. Így olyan mondatok,
mondatokhoz hasonló „ szerkezetek” születnek, melyek vicces, értelmetlen vagy
meglepő hűséggel adja vissza a felhasználó stílusát.
Jó szórakozást!
… A technika eszköz. Egy gép. Amely nem ad semmit, és nem vesz el semmit.
Végezetül következzék a téma kifejtése a saját
szemszögemből. Mindig is voltak és lesznek olyan kommunikációs eszközök,
amelyeket egyesek elítélnek, mások pedig nélkülözhetetlennek tartanak. Ha csak
belegondolunk az informatika, a technológia fejlődésébe, jusson eszünkbe, hogy
minden egyes találmány megjelenésekor az emberek kételkedve álltak hozzá. Akár
Guttenberg könyvnyomtatásához, akár a telegráf megjelenéséhez. „Semmi sem vész el, csak átalakul ”.
Képzeljük el, hogy milyen fejlődéseken és átalakuláson ment (megy) keresztül a
kommunikáció az indián törzsek füstjeleitől kezdve Bell telefonkészülékén át
egészen a mai kor virtuális tereiig.
Az általam választott cikkek és az idézet erősen összekapcsolódik,
mivel úgy gondolom, hogy a közösségi oldalak jelenléte a mindennapi életünkben
egyszerre bizonyul áldásos és áldatlan dolognak. Az ember az egyetlen, aki ezeknek
a kommunikációs eszközöknek jó illetve rossz tulajdonságokat tulajdoníthat. Számos Facebook melletti érvet illetve
ellenérvet sorakoztathatnék fel, de ezt inkább a kedves olvasóra bízom.
A fiatalok és a
közösségi média színtere
Papa, mama, gyerekek a közösségi
oldalakon
(Web)Marketing
Virtuális háborúk a közösségi média
piacán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése