keresés

2013. december 10., kedd

Átalakulás a médiapiacon: A streaming és a zeneipar küzdelme.

A streaming, mint a médiaipar válasza a képlékeny vásárlói szokások változására, a folyamatosan bővülő mobilkommunikációs eszközök terjedésére, jelenleg az egyik legdinamikusabban fejlődő, és legtöbb lehetőséget rejtő szegmens a területen. Az alábbiakban, leginkább a téma zeneipari vonatkozásairól szeretnék néhány szót ejteni, lássuk ki mekkora szeletet kap a tortából.

A streamingé a jövő
Ha megfigyeljük az felhasználó online jelenlétének változásait néhány évre visszamenőleg, egy lassú, de biztos decentralizálódásnak lehetünk tanúi. A júzer már nem vágyik a (médiára jellemző) hivatalos, központilag előállított információra, helyette böngészve kíván szemezgetni a számára szükséges információhalmazból, saját tartalmat hoz létre. Ugyanez figyelhető meg a zenei streaming szolgáltatások körében is, ahogy a  felhasználó playlisteket készíthet, szabadon válogathat a szolgáltató adatbázisából, és nem kötik a hagyományos korlátok. Ehhez a magatartásváltozáshoz hozzájárul, a közelmúltban tapasztalható robbanásszerű sávszélesség-bővülés, melyek közösen remek táptalajt nyújtanak az audio és audiovizuális tartalmak, és az ezekre épülő szolgáltatások térhódításának. Ezek a legkönnyebben becsatornázható anyagok a weben, és ezek piaca jelenti az új  versenyszférai szegmenst a médiaipar számára.
A streaming persze nem csak a szórakoztató médiában válhat a jövőt meghatározó tényezővé, a vállalati szférában is számos lehetőséget rejt. Online konferenciák a világ bármely pontján, tréningek, előadások, és megannyi egyéb terület, ahol a live stream kulcsfontosságú szerepkört tölthet be, vagy teszi azt már most is.

A varázslat
A streaming valójában az interneten keresztül, tömörített formában, kódolt adatcsomagok adatfolyamként történő továbbítását, dekódolását, és valós idejű lejátszását jelenti. Az ilyen módon történő továbbítás előnye, hogy a multimédiás anyag azonnal lejátszható, megfelelő sávszélesség mellett akadásmentesen, és mivel nem kerülünk a fájl birtokába, a streaming eszköz energiaforrásait is kíméli. Az így működő szolgáltatások segítségével több milliós online adatbázisokhoz férhetünk hozzá bárhol, bármikor.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a jövőt, a multimédiás, online audio és videotartalmak felfutása jellemzi majd, így a streaming, mint információ-ittas világunk alternatívája a kommunikáció és a szórakoztatómédia, felhasználói igényekhez való technológiai felzárkóztatására, egyre nagyobb piacot képez.

A streaming és a zeneipar viszonya.
Bár a szolgáltatók egyre szélesebb területen képviseltetik magukat, a legnagyobb csatákat még mindig az egyik legprominensebb hadszíntéren, a zenei fronton vívják az iparág résztvevői. A folyamatos parázs viták leginkább az előadók alacsony jogdíjaiból adódó elégedettlenség eredményei, bár ez a kérdés magát a művészvilágot is megosztja. Míg egyesek továbbra is szép összegeket vágnak zsebre, még a filléres részesedés mellett is, mások ebből csak morzsákat látnak, ezért keményen fellépnek a zeneipar kizsákmányoló hozzáállása ellen. Mindennapossá vált a kiadók és a szolgáltatók közti állandó jogi adok-kapok, amelyből legkevésbé a művész profitál. A háború legnagyobb áldozatai, persze nem a többszörös platinások, hanem mint mindig a kis halak, jelen esetben a még kevésbé ismert előadók, akik gyakorlatilag ingyen bocsátják áruba portékájukat.

Ugyanakkor, amennyiben a számadatokat vesszük figyelembe, nem cukrozzuk be az ördögöt, ha azt állítjuk egyértelmű és jelentős növekedést idézett elő a streaming szolgáltatók tevékenysége a zeneipiacon.  Bár számos eddigi vásárló tért át a fizikai hordozók megvásárlásáról az olcsóbb digitális letöltésekre és a streamingre, az illegális letöltések mennyiségének megcsappanása, és a szolgáltatás által bevonzott új ügyfelek számának robbanásszerű növekedése,  messze túlszárnyalja az előbbi kiesést. Az előző éves adatokhoz képest a bevételek globálisan átlagosan 9 százalékkal nőttek (Svédországban ez az érték 14%-ra rúg), amely egy elég szép szám, a zeneipar eddigi éves szinten romló perfomanszához képest. Mondhatjuk, hogy a zeneipar metaforikus passió-útjának, immáron hivatalosan vége. Kialakulóban van a globális.digitális kultúra, Európa és Kelet-Ázsia egyre inkább fölzárkózik az Észak-Amerikai piachoz,  a szolgáltatások területi lefedettsége terén  pedig lassan elmosódnak a határok.  
A zenei on-demand szolgáltatók piaca tipikus esete annak a tortának,  amiből mindenki szeretne egy szeletet, de lesznek akik nem laknak jól. Hatalmas a verseny a szolgáltatók között, és nem kevés erőfeszítés (és persze anyagi ráfordítás) egy ilyen kompetitív területen helytállni, olyan versenytársak mellett mint az iTunes, a Spotify, vagy éppen a Google Music, és ez még csak a jéghegy csúcsa.


Felhasznált források:
HWSW
HVG
MI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése