A YouTube az évek alatt számtalan slágert, mémet adott a világnak, sokaknak 15 perces hírnevet hozott, másoknak életreszóló lehetőséget. Ma már meghatározó közösségi felület, egyaránt használják a márkák, a filmesek, a zenészek és az amatőr sikervadászok is.
Története
A YouTube videó-megosztót 3 fiatal és ambiciózus amerikai Chad Hurley, Steve Chen, és Jawed Karim hozta létre, akik eredetileg a világ vezető online fizetéssel foglalkozó cégénél, a PayPal-nál dolgoztak. Maga az ötlet 2005 elején született –a fejlesztő tagok között merült fel a gondolat, mivel meg akartak osztani egymással egy videót, de erre nem volt hasonló lehetőség -, és a www.youtube.com domain 2005. február 14.-én már regisztrálásra került. Bár maga a szolgáltatás már elindult, a világ első YouTube videóját csak több mint két hónappal később, április 23-án töltötték fel.
A Google 2006 novemberében felvásárolta a YouTube-ot 1,65 milliárd dollárért. Sokan keveselték ezt az összeget, mivel a dolgot kritikus szemmel nézők számára felmerült, hogy ez az összeg irreálisan alacsony a várható későbbi reklámbevételek arányát tekintve.
A YouTube-ot tekintik a web 2.0 valódi megvalósulásának. Ez nem jelent mást, minthogy a végfelhasználók által létrehozott saját tartalmakat – a YouTube esetében videókat – megosszák a világgal. Ehhez csak egy gyors és ingyenes regisztráció szükséges, melynek egyetlen előfeltétele a betöltött 18. életév. A YouTube által nyújtott szolgáltatásra való nagy igényt mi sem bizonyítja jobban, hogy 2006. júniusában, azaz nagyjából másfél évvel az oldal beindítása után naponta már nem kevesebb, mint 65,000 videót töltöttek fel naponta világszerte!
A YouTube-ra feltöltött videókhoz megjegyzéseket illetve kommentárokat lehet írni, azokra külön-külön reagálni, továbbá a videó értékelése is lehetséges. Ezen funkciók használatához úgyszintén szükséges a regisztráció a YouTube-ra.
Technikai háttér
A Google először egy kis csellel lehetővé tette a videók jobb minőségben való megtekintését (ez nagyobb sávszélességet igényel). Az "& f m t=6" sztring URL-hez való hozzáadásával 448×336 pixelre nőtt a felbontás a szokványos 320×240-ről, míg a "& f m t=18" hozzáadásával 480×360 felbontású, mp4 formátumú verziót kapott a néző. Egy Mozilla Firefoxhoz készült kiterjesztéssel is növelhető volt a videók felbontása.
Később a lejátszó ablak 16:9-es képarányúra változott és a HD minőségre való váltás kényelmesen a lejátszó ablakból is elérhető.
Jelentős problémát jelent viszont az illegális tartalmak feltöltése. Ezek alatt a YouTube esetében leginkább jogvédett videókat értünk, legyen az egy zeneklip vagy filmrészlet. Az ilyen eseteket a moderátorok felügyelik, és szükség szerint eltávolítják a videókat. Amennyiben a jogsértés ténye magának a gyártónak tűnik fel, úgy az természetesen felveheti a kapcsolatot a YouTube-al és kezdeményezheti a tartalom eltávolítását.
Az egyre könnyebben és olcsóbban hozzáférhető videórögzítő berendezések által lehetővé válik szinte észrevétlenül videók felvétele. Gyakran előfordul, hogy ez által valakinek sérülnek a személyiségi jogai. A YouTube sok ilyet tartalmaz, mivel az esetek többségében a videón szereplő személy vagy személyek erről nem tudnak.
Elérhető az élő közvetítés minden YouTube-felhasználó számára, akinek megerősített fiókja van. A sportesemények, hírek és videojátékok közvetítése mellett a felhasználók saját Hangoutjaikat (a Google Talkot felváltó videócsevegő) is streamelhetik. Eddig ezt a szolgáltatást csak a Google+-ból lehetett elérni.
A használat megkönnyítéséhez a YouTube összerakott egy tájékoztatót is, a Creator Playbookot. Az élő közvetítés szabályzatának változásai közelebb viszik a YouTube-ot a terület nagy riválisaihoz, a Ustreamhez és a Twitch.tv-hez.
Mocskos anyagiak
A YouTube ma a világ legnagyobb videómegosztója és az internet legnagyobb forgalmú oldalainak egyike. Nem meglepő hát, ha a legfőbb bevételi forrás az emberek által látogatott oldalakon elhelyezkedő reklámokból származnak.
A hirdetők idén 5,6 milliárd dollárt hagynak a Google videómegosztójánál, melyből értelemszerűen egyre jobban járnak a videók készítői is. Így a YouTube szerzi meg a világ teljes online reklámbevételének 1,7 százalékát. A cég a reklámbevétel jelentős részét visszaosztja ugyan az oldalra feltett videók készítőinek, illetve szerződéses partnereinek, de még így is komoly, 1,96 milliárd dolláros nyereséget tudhat magáénak ebben az évben.
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése