Miután sok könyvesboltnak az Amazon webshopja miatt kellett bezárnia kapuit, pofátlan módon létrehozott egy fizikai könyvesboltot Amazon Books néven. Ezzel a lépésével sokak nemtetszését sikerült elnyernie, ráadásul ezen a néven még a 70-es években futott egy másik könyvesbolt is. A cinikus megjegyzések és a trollok haragja mellett vannak objektívebb elemzések is, melyekből sokmindenre rá lehet jönni, mi lehetett az Amazon elképzelése mögött.
"Az Amazon rávett, hogy válj el a feleségedtől, aztán vedd el újra"
Az első reakciók ezzel kapcsolatban leginkább értetlenkedőek voltak. A legtöbben furcsának tartották, hogy mikor manapság már mindenki inkább az online webáruházakat preferálja spórolási szempontokból, pont az egyik legnagyobb online értékesítéssel foglalkozó digitális vállalat nyit offline boltot. Sokan idótának tartották ezt az ötletet, sőt voltak, akik kacsának hitték a hírt.
Trollkodás nagymesterei is bevetették magukat
Egy seattle-i könyves újságíró annyira megharagudott az Amazonra, hogy a Twitteren közzétett egy felhívást, miszerint arra buzdította az embereket, hogy menjenek be az Amazon Booksba, ott nézzenek ki maguknak egy könyvet, majd ott a boltban vegyék meg azt a könyvet egy független online webáruházban. De persze ha ezt nem dokumentálják és osztják meg a közösségi médiában, akkor nincs is értelme az egésznek. A szaknyelvnek erre már külön szava is van, mely a webrooming ellentettje, a showrooming. Ennek előzménye az volt, hogy az Amazon maga is arra buzdította olvasóit, hogy azt a könyvet amit kinéztek az interneten más webáruházakban, azt az ő könyvesboltjukban vegyék meg. Ehhez még egy alkalmazást is létrehoztak.
Az első showrooming |
Mégiscsak van értelme ennek?
Az első napok döbbent megszólalásai után születtek olyan írások, melyek elemzéseikkel próbáltak arra rájönni, mi lehetett az Amazon célja. Az ugyanis tény, hogy akkora könyvadatbázis áll rendelkezésükre, hogy tökéletesen össze tudja rakni azt a választékot, amely a legkeresettebb könyvekből áll, vagy a vásárlók által a legjobbra értékelt. A boltban pedig pontosan ezek találhatók meg. Így jó eséllyel olyanok is vásárolnak ezekből a népszerűség szerint összeválogatott könyvekből, akik csak nézelődni mentek be.
Ráadásul a boltban a könyvek alatt ugyanaz a rövid ismertető és értékelés is megtalálható amelyet a vásárlók az Amazon weboldalán adtak meg rájuk. Tehát lényegében létrehozták online webáruházuk offline megfelelőjét. Az viszont meglepő, hogy a könyveknek nincs kiírva az áruk, amik a többi bolttól eltérően ugyanannyiba kerülnek a webshopban is. Így a vásárlóknak az eladókat kell kérdezniük, akiknek amúgy is csak annyi a feladatuk hogy az érdeklődőket a webshopba irányítsák, főleg ha olyan könyveket keresnek, amelyek a boltban nem találhatók meg.
Akár a Netflix is nyithatna videótékát
Jeff Bezos, az Amazon tulajdonosa úgy látszik nagyon átgondolta a könyvesbolt ötletét, bár ez még nem jelenti azt, hogy az Amazon Books koncepciója sikeres lesz. Egy azonban biztos: ez a lépés "mérföldkő az online kereskedelem és a könyvkereskedelem történetében is". Még úgy is, hogy már nyílt egy könyvesbolt Amazon Bookstore Cooperative néven 1970-ben Minneapolisban, mely az első leszbikus és feminista könyvbolt volt az USÁ-ban.
Forrás: Média 2.0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése