keresés

2015. november 22., vasárnap

Zenészek a streaming ellen és mellett


A zeneipar és a streaming média kapcsolatára az elmúlt időszak hírei alapján azt lehet mondani, hogy nem túl kiegyensúlyozott. Számos példát láthattunk arra, hogy a kiadók és a zenészek fellázadtak a streaming szolgáltatók ellen. A leghíresebb példa erre Taylor Swift esete volt, aki letiltotta a Spotify-ról új albumát, az 1989-et, mert a szolgáltató alig fizetett utána szerzői jogdíjat. Swiften kívül Beyoncé sem engedte, hogy albumát a Spotify-on is el lehessen érni. 


A két világhírű énekesnő mellett most egy harmadik is beszállt a zenestreaming elleni harcba. Adele legújabb albuma, a 25 tegnapelőtt jelent meg hivatalosan, és a művésznő azt nyilatkozta a The New York Times című napilapnak, hogy egy ideig biztosan nem lesz elérhető a Spotify-on és az Apple Music-on. Adele úgy gondolkozik, hogy előbb a CD eladásokból szeretne profitálni, amit a streaming szolgáltatókra való felkerülés csak hátráltatna. Véleményem szerint egy ilyen lépést azonban csak az olyan közismert zenészek tudnak megtenni, mint például Adele, akinek Hello című számát 1 hónap alatt már több, mint 450 milliószor tekintettek meg a YouTube-on. Egy kevésbé ismert művész vagy garázs zenekar hírnevén csak rombolna, ha zeneszámaik nem kerülnének fel a népszerű streaming szolgáltatásokra.


Zenészek a streaming mellett

Az fent említett énekesnők, vagyis a streaming elleni harc jeles képviselői mellett azonban olyan zenészekről is tudósíthatunk, akik kifejezetten támogatják a zenestreaming terjedését és együttműködnek vele. Ed Sheeran például pont a zenestreamingnek köszönheti, hogy híres énekes vált belőle. Thinking Out Loud című dalát már több, mint 500 milliószor hallgatták meg a Spotify-on, ezzel egy új rekordot állított fel a zenetörténelemben, amit szinte ő maga sem hitt el. A streaming szolgáltatók tehát egy zenész karrierjét is építhetik, hiszen a zeneszámok itt globális szinten könnyebben tudnak terjedni, mint a CD eladásokkal és az mp3 letöltésekkel.

Tudunk arra is példát mondani, hogy egy zenész a Spotify statisztikák alapján jelölte ki turnéútvonalát. Hunter Hayes, a fiatal amerikai countryénekes a Spotify segítségével mérte fel rajongói táborát azáltal, hogy a világ mely pontjain hallgatták a legtöbbször slágereit. 21 helyszínből álló turnéját tehát azzal a várossal kezdte, ahol a legtöbben hallgatták a Spotify szerint, és a következő állomások pedig a listán szereplő városok voltak csökkenő sorrendben. Ezenfelül azok a rajongók, akik a legtöbbször hallgatták őt az alkalmazáson egyéb jutalmakban is részesültek, például előbb bemehettek a koncertre és személyesen is megismerkedhettek az előadóval. Az az illető pedig, aki a statisztikák alapján a legtöbbször hallgatta Hayes-t, ingyenes Spotify előfizetést kapott 1 évre.

Láthattuk tehát, hogy a zenészek körében is megindult a streaming médiával való együttműködés. Bízom abban, hogy a nagy hírnévvel és befolyással rendelkező énekesek is idővel nyitottabbak lesznek a modern technológia, a streaming felé, hiszen így a konfliktusok is elkerülhetőek lesznek a jövőben, és a zeneipar pedig tovább tud majd fejlődni.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése