keresés

2015. december 17., csütörtök

Fényképezés és fotómegosztás hatása a közösségi weben és a média átalakulásában

"Ha a fényképezőgép szublimált fegyver, akkor a fényképezés szublimált gyilkosság" - vallja Susan Sontag amerikai író és filmrendezőnő. A 20. század meghatározó egyénisége A fényképezésről című könyvében, hat esszé során fejtette ki gondolatait a fényképek erejével kapcsolatban. Sontag elsősorban kulturális jelenségként vizsgálta a fényképezést. Manapság, a virtuális világ fénykorában már beláthatjuk: valóban megéri mélyebben foglalkozni a témával.


Miért fényképezünk?


Milyen belső indíték ösztönözhet bennünket a pillanatok megörökítésére, fizikai formában való tárolására és mutogatására? Miért vált a mindennapjaink részévé e tevékenység? 

Nos, ha választ szeretnénk kapni ezekre a kérdésekre, akkor az emberiség legalapvetőbb ösztöneihez és igényeihez kell visszanyúlnunk. Elsősorban a saját sikerélményeinket szeretnénk megörökíteni, hogy azokhoz bármikor újra "hozzá tudjunk férni" és átéljük az akkori örömünket. Jó érzés a büszkeségeinkkel villogni, legyen az egy versenyen aratott győzelem, diplomaosztó, sikeres nyaralás vagy akár gyermekünk születése. Ezekben a pillanatokban úgy érezhetjük, hogy elértünk valamit és természetes reakció, hogy legszívesebben lefagyasztanánk az időt. A fénykép készítésével képletesen ezt tehetjük, az a pillanat onnantól örök életre kel

Másrészről ugyanolyan művészi értéke lehet egy fényképnek, mint egy festménynek vagy szobornak. Egy művészi kép láttán különböző érzések kavaroghatnak bennünk. Inspirál, elgondolkodtat, gyönyörködtet vagy éppen elrémít. Ugyanakkor mindenképpen a vizuális ingereinket elégíti ki, ami egyre fontosabb szerephez jut a 21. században. De vajon átestünk a ló túloldalára? Az okostelefonok és digitális fényképezőgépek megjelenésével nagyot fordult a világ. Manapság gyakorlatilag másodpercek alatt meg tudjuk osztani élményeinket a világhálón. 


Web celebék


Tíz évvel ezelőtt sem volt már meglepő, hogy milyen elképesztő végletekben tud formát ölteni a sztárkultusz. Nem újdonság, hogy ezek a szinte hősként istenített és ünnepelt emberek, akarva-akaratlanul, de képesek befolyásolni az egyszerű köznépet. Az utóbbi pár években azonban új formája jelent meg a sztárrá válásnak: bloggerek, videobloggerek és eleinte egyszerű képmegosztók sokasága emelkedik ki a tömegből. A közösségi hálón lehetősége van mindenkinek (gyakorlatilag a világ bármely pontjáról) követni a tevékenységüket. Az egyik legnagyobb platform erre a fiatalok körében ismert és kedvelt Instagram nevű képmegosztó applikáció. 

Instagram



A fényképek és rövid videók megosztásán alapuló alkalmazást, eredetileg csak iPhone, iPad és iPod Touch készülékekről lehetett elérni, de mára már Android készülékekről is használható. A regisztráció ingyenes, feltétel nélkül lehet használni. Új platform a képmegosztásra, új reklámfelület. A nagy márkák ugyanis nagyszerűen ki tudják használni a sok követővel megáldott felhasználók népszerűségét. A statisztikák szerint többnyire fiatal lányok használják az alkalmazást így többnyire ők a célközönség, de bárki megtalálhatja a neki tetsző tartalmat. (Egyébként az idei év 10 legnépszerűbb Insta képét közzétették itt.)

Az Instagramon lelt hírnévre a fiatal ausztrál lány, Essena O'neill is. Több mint félmillió csodálója volt, menő márkák keresték fel, hogy képein tüntesse fel termékeiket, szóval élte a tinik álmát. Csak annyi dolga volt, hogy a képeken mindig mosolyogjon, pózoljon és olyan pozitív energiát sugározzon, ami még több követőt csábít maga mellé. A lány azonban besokallt az Instagram  általa képmutatónak vélt világától, a felületességtől és a kamu boldogság mutogatásától. Úgy vallja, hogy míg az internetes karrierje építgetésén fáradozott elfelejtett a jelenben élni és örülni annak amije volt. Szerinte a közösségi háló megszállottá tesz, olyan fiatalokat generál, akik folyton máshoz hasonlítják magukat és így sosem lelnek boldogságra. Elmondása szerint hatalmas munka van a mögött, hogy ezek a képek úgy tűnjenek megerőltetés nélkül készültek, mintha az élet valódi pillanatai lennének. Ő is a visszacsatolás és elismerés megszállottja lett, de elmondása szerint ennek már vége. Egy utolsó búcsú videó feltöltése után, amin elmeséli élményeit törölte magát a közösségi hálóról és arra buzdította követőit, hogy ha úgy érzik nagy rajtuk a beilleszkedési nyomás, akkor tegyenek hasonlóképpen. 

(a videót Essena egyik rajongója töltötte fel újra)

A lány története után a magyar média is sokat foglalkozott az Instagramos celebség kérdésével. A Tv2 reggeli műsora a Mokka egy fiatal (15 éves!) magyar lányt interjúvolt meg, aki hazai körben ismert képmegosztó. Bevallom, nekem kicsit utána kellett járnom ki is az a Jakab Rachel, mert korábban nem ismertem. Kis utánajárással ilyen és hasonló képeket találtam a lány profilján:


Az interjú során kiderül, hogy a kislányt sokszor bántották, csúfolták osztálytársai ezért érezte úgy, hogy a közösségi hálón elért "sikerei" és követőinek száma sokat jelentenek számára. Gondolkozott rajta, hogy új profilokat indít, de véglegesen nem szeretné törölni magát az internetről. A videóban a közösségi élet színezéséről is szó esik.



Végezetül egy idézet a cikk elején említett Susan Sontagtól:

A világ fényképen megörökített darabkái megtévesztően részletesek és élesek e képek mégis pusztán a világ látszatát nyújtják, és a mindenütt jelenvalóság hamis érzetét keltik. A fénykép révén szerezhető tudás látszattudás, a fényképezés látszat-birtokbavétel. Az igény, hogy fényképekkel alátámasztott valósághoz és fényképekkel felfokozott élményekhez jussunk, a fogyasztói magatartás esztétikai megnyilvánulása, a képi kábítószer élvezete viszont a tudatrombolás egyik hatékony formája.

Minden veszve?

Természetesen nem! Bár világunk csúf felületessége sajnos tényleg számtalanszor megmutatkozik a weben, tudatos használattal épp annyi előnye lehet a közösségi háló használatának és fényképek készítésének, mint hátránya. Ne felejtsük el, hogy a kép készítés nem csak a szelfizés fogalmát rejti önmagában.

Informálódás


Pont azért, mert bárki könnyen hozzáférhet és megoszthatja a számára fontos vagy érdekesnek vélt dolgokat, könnyen informálódunk. Többször bizonyították, hogy egy kép többet mondhat minden szónál. Gondoljunk csak arra, hogy ha háborús területekről látunk képeket, mennyivel hamarabb átérezzük a helyzet súlyát, mintha csak szóban hallanánk róla. Sokkal valósabbnak érezzük ismerőseink örömét, ha látjuk is nem csak halljuk. 

Közösségi élmények

Olyan kapcsolatokra tehetünk szert, amelyek hasznosak lehetnek számunkra, viszont a mindennapokban nem lenne lehetőségünk rá, mert például más városban vagy országban lakunk. 

Egyéb képmegosztó oldalak, alkalmazások

A legismertebb képmegosztó alkalmazás tehát az Instagram, de nem mehetünk el szótlanul a Flickr, We Heart It, Pinterest vagy éppen a Tumblr és Facebook mellett sem, mi utóbbiak nem is kifejezetten a képmegosztásra specializálódtak, mégis szerves részük.

Felhasznált források: 

http://csakegyvelemeny.blog.hu/2012/03/03/modern_magia_miert_fenykepezunk_1
http://www.today.com/popculture/instagram-shares-10-most-liked-photos-2015-t59096
http://index.hu/mindekozben/poszt/2015/12/15/mindent_elmond_az_internetrol_mi_van_az_instagram_tiz_legnepszerubb_fotojan/
http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/lelek/5441/kozossegi_oldalak
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0005_30_informacia_es_tarsadalom_scorm_04/4317_a_fnykpezs_hatsa_s_kvetkezmnyei.html
http://444.hu/2015/11/03/600-ezer-kovetoje-van-de-otthagyja-az-instagramot-mert-elege-van-a-kozossegi-media-hazugsagabol

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése