"Ha a fényképezőgép szublimált fegyver, akkor a fényképezés szublimált gyilkosság" - vallja Susan Sontag amerikai író és filmrendezőnő. A 20. század meghatározó egyénisége A fényképezésről című
könyvében, hat esszé során fejtette ki gondolatait a fényképek erejével
kapcsolatban. Sontag elsősorban kulturális jelenségként vizsgálta a
fényképezést. Manapság, a virtuális világ fénykorában már beláthatjuk:
valóban megéri mélyebben foglalkozni a témával.
Miért fényképezünk?
Milyen
belső indíték ösztönözhet bennünket a pillanatok megörökítésére,
fizikai formában való tárolására és mutogatására? Miért vált a
mindennapjaink részévé e tevékenység?
Nos,
ha választ szeretnénk kapni ezekre a kérdésekre, akkor az emberiség
legalapvetőbb ösztöneihez és igényeihez kell visszanyúlnunk. Elsősorban a
saját sikerélményeinket szeretnénk megörökíteni, hogy azokhoz bármikor
újra "hozzá tudjunk férni" és átéljük az akkori örömünket. Jó érzés a
büszkeségeinkkel villogni, legyen az egy versenyen aratott győzelem,
diplomaosztó, sikeres nyaralás vagy akár gyermekünk születése. Ezekben a
pillanatokban úgy érezhetjük, hogy elértünk valamit és természetes
reakció, hogy legszívesebben lefagyasztanánk az időt. A fénykép
készítésével képletesen ezt tehetjük, az a pillanat onnantól örök életre
kel.
Másrészről
ugyanolyan művészi értéke lehet egy fényképnek, mint egy festménynek
vagy szobornak. Egy művészi kép láttán különböző érzések kavaroghatnak
bennünk. Inspirál, elgondolkodtat, gyönyörködtet vagy éppen elrémít.
Ugyanakkor mindenképpen a vizuális ingereinket elégíti ki, ami egyre
fontosabb szerephez jut a 21. században. De vajon átestünk a ló
túloldalára? Az okostelefonok és digitális fényképezőgépek
megjelenésével nagyot fordult a világ. Manapság gyakorlatilag
másodpercek alatt meg tudjuk osztani élményeinket a világhálón.
Web celebék
Tíz
évvel ezelőtt sem volt már meglepő, hogy milyen elképesztő végletekben
tud formát ölteni a sztárkultusz. Nem újdonság, hogy ezek a szinte
hősként istenített és ünnepelt emberek, akarva-akaratlanul, de képesek
befolyásolni az egyszerű köznépet. Az utóbbi pár években azonban új
formája jelent meg a sztárrá válásnak: bloggerek, videobloggerek és
eleinte egyszerű képmegosztók sokasága emelkedik ki a tömegből. A
közösségi hálón lehetősége van mindenkinek (gyakorlatilag a világ
bármely pontjáról) követni a tevékenységüket. Az egyik legnagyobb
platform erre a fiatalok körében ismert és kedvelt Instagram nevű képmegosztó applikáció.
A
fényképek és rövid videók megosztásán alapuló alkalmazást, eredetileg
csak iPhone, iPad és iPod Touch készülékekről lehetett elérni, de mára
már Android készülékekről is használható. A regisztráció ingyenes,
feltétel nélkül lehet használni. Új platform a képmegosztásra, új
reklámfelület. A nagy márkák ugyanis nagyszerűen ki tudják használni a
sok követővel megáldott felhasználók népszerűségét. A statisztikák
szerint többnyire fiatal lányok használják az alkalmazást így többnyire
ők a célközönség, de bárki megtalálhatja a neki tetsző tartalmat. (Egyébként az idei év 10 legnépszerűbb Insta képét közzétették itt.)
Az
Instagramon lelt hírnévre a fiatal ausztrál lány, Essena O'neill is.
Több mint félmillió csodálója volt, menő márkák keresték fel, hogy
képein tüntesse fel termékeiket, szóval élte a tinik álmát. Csak annyi
dolga volt, hogy a képeken mindig mosolyogjon, pózoljon és olyan pozitív
energiát sugározzon, ami még több követőt csábít maga mellé. A lány
azonban besokallt az Instagram általa képmutatónak vélt világától, a
felületességtől és a kamu boldogság mutogatásától. Úgy vallja, hogy míg
az internetes karrierje építgetésén fáradozott elfelejtett a jelenben
élni és örülni annak amije volt. Szerinte a közösségi háló megszállottá
tesz, olyan fiatalokat generál, akik folyton máshoz hasonlítják magukat
és így sosem lelnek boldogságra. Elmondása szerint hatalmas munka van a
mögött, hogy ezek a képek úgy tűnjenek megerőltetés nélkül készültek,
mintha az élet valódi pillanatai lennének. Ő is a visszacsatolás és
elismerés megszállottja lett, de elmondása szerint ennek már vége. Egy
utolsó búcsú videó feltöltése után, amin elmeséli élményeit törölte
magát a közösségi hálóról és arra buzdította követőit, hogy ha úgy érzik
nagy rajtuk a beilleszkedési nyomás, akkor tegyenek hasonlóképpen.
A
lány története után a magyar média is sokat foglalkozott az Instagramos
celebség kérdésével. A Tv2 reggeli műsora a Mokka egy fiatal (15 éves!)
magyar lányt interjúvolt meg, aki hazai körben ismert képmegosztó.
Bevallom, nekem kicsit utána kellett járnom ki is az a Jakab Rachel,
mert korábban nem ismertem. Kis utánajárással ilyen és hasonló képeket
találtam a lány profilján:
Az
interjú során kiderül, hogy a kislányt sokszor bántották, csúfolták
osztálytársai ezért érezte úgy, hogy a közösségi hálón elért "sikerei"
és követőinek száma sokat jelentenek számára. Gondolkozott rajta, hogy
új profilokat indít, de véglegesen nem szeretné törölni magát az
internetről. A videóban a közösségi élet színezéséről is szó esik.
Végezetül egy idézet a cikk elején említett Susan Sontagtól:
„
Minden veszve?
Természetesen
nem! Bár világunk csúf felületessége sajnos tényleg számtalanszor
megmutatkozik a weben, tudatos használattal épp annyi előnye lehet a
közösségi háló használatának és fényképek készítésének, mint hátránya. Ne felejtsük el, hogy a kép készítés nem csak a szelfizés fogalmát rejti önmagában.
Informálódás
Pont azért, mert bárki könnyen hozzáférhet és megoszthatja a számára fontos vagy érdekesnek vélt dolgokat, könnyen informálódunk. Többször bizonyították, hogy egy kép többet mondhat minden szónál. Gondoljunk csak arra, hogy ha háborús területekről látunk képeket, mennyivel hamarabb átérezzük a helyzet súlyát, mintha csak szóban hallanánk róla. Sokkal valósabbnak érezzük ismerőseink örömét, ha látjuk is nem csak halljuk.
Közösségi élmények
Olyan kapcsolatokra tehetünk szert, amelyek hasznosak lehetnek számunkra, viszont a mindennapokban nem lenne lehetőségünk rá, mert például más városban vagy országban lakunk.Egyéb képmegosztó oldalak, alkalmazások
A legismertebb képmegosztó alkalmazás tehát az Instagram, de nem mehetünk el szótlanul a Flickr, We Heart It, Pinterest vagy éppen a Tumblr és Facebook mellett sem, mi utóbbiak nem is kifejezetten a képmegosztásra specializálódtak, mégis szerves részük.Felhasznált források:
http://csakegyvelemeny.blog.
http://www.today.com/
http://index.hu/mindekozben/
http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/lelek/5441/kozossegi_oldalak
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0005_30_informacia_es_tarsadalom_scorm_04/4317_a_fnykpezs_hatsa_s_kvetkezmnyei.html
http://444.hu/2015/11/03/600-ezer-kovetoje-van-de-otthagyja-az-instagramot-mert-elege-van-a-kozossegi-media-hazugsagabol
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése