A félév során különböző mémekkel és más, neten történő emberi tevékenységekről írtam, leginkább a trollkodásról. Összefoglaló.
Mémek itt, ott és amott
Hajlamosak lehetünk úgy gondolni a mémekre, mint amik csak Amerikában, vagy esetenként itthon teremnek. Való igaz, ezeket az oldalakat nézegetjük leginkább, ezt osztják az ismerősök meg a szomszéd Gizi néni. De csak azért, mert a hírük nem ér el minket, még vannak külföldi mémek. Van élet a 9gag-en és Tibi atyán túl, és nem is annyira más, mint amiken mi nevetünk. A humor univerzális nyelv, még ha nem is egy kultúrkörből származunk, azért tudunk nevetni egymás poénjain. Fogalma szerint a mém egy neten terjedő, felkapott tartalom, mely hirtelen válik népszerűvé. A világ egy tágas hely, és ahol van internet, ott vannak netes mémek is, így ez alól nem képeznek kivételt az alább említett országok sem.
Oroszország
Az orosz népművészet oly csodás dolgokat adott az emberiségnek, mint a megmagyarázhatatlan randioldalas képek, vagy a hol vicces, hol egészen ijesztő autós dashcam videók. Az ezekre jellemző érthetetlenség és agresszió sugárzik a PhotoExtreme-ből is, melynek lényege, hogy bizonyos előre megírt, bizarr forgatókönyveket kell eljátszani, majd lefényképezni. Az emeleti ablakból lógó alsónadrágos szeretőt lelőni készülő férj és a mellékelt képen játszódó jelenetek a kedvenceim.
Franciaország
Ugyan a franciákkal több közös van bennünk, mint a lista többi tagjával, valljuk be, a Charlie Hebdo-t leszámítva nem sokat tudunk a francia humorról. Ebben segíthet a következő két mém. Közös bennük, hogy egy-egy figurát illesztenek be más-más környezetbe. Az első szereplője nem más, mint francia ex-elnök Nicolas Sarkozy. Miután ambiciózus módon betagelte magát egy képen, amin épp a berlini falat bontja két fiatal, le is bukott. Rossz dátumot adott meg, továbbá a média azt is kiderítette, hogy csak a fal lebontása után egy héttel járt arra Sarkozy. Ezek után a francia photosopmesterknek hála előkerültek az elnök más történelmi pillanatai, mint például bátor kiállása a Tienanmen téri tankokkal szemben, vagy ahogy hősiesen partra száll Normandiában.
Egy másik, eddig névtelen francia hős, a lapátos paraszt képe nemrég bejárta a netet. Az AFP hírügynökség fotósa lőtte az eredetit, melyen a terményüket védő, pintyeket csapdázó földművesek csapnak össze madárvédőkkel. A lapátos feltűnik a Gyalog Galoppban, rúdugrás közben, homokozik és még jedivé is photosoppolták.
Kenya
Rosszul kiejtett angol szavakból született mémünk nekünk is van, de olyan epikus hősünk nincs, mint Kenyának. A Piszkos Harry egyik mondata, a make my day (a film kontextusában jelentése: próbáld csak meg) helytelen kiejtéséből születő makmende eleinte egy menő utcai becenév volt, de később már bárkit így hívtak, aki valami afrikai Clint Eastwoodnak képzelte magát, majd elkezdtek Makmendéről, mint karakterről tényeket kitalálni, ezzel Chuck Norris-i magasságokba emelve. A mémnek egy zenekar adott arcot, amikor a klipjükben megjelent hús-vér alakban Makmende, ezek után pedig az ő képével jelentek meg a Makmende mémek.
Amikor a mém bedühödik
az ikonikussá vált póz |
2000 júliusában, a német Fuckparade nevű undeground techno fesztiválon kitűnt a tömegből egy izmos, félmeztelen alak. Matthias Fritsch művész meg is örökítette a táncoló figurát térdkamerájával, majd 2006-ban felkerült a Youtube-ra, viszont csak 2007-ben kapta fel az internet népe. Fritsch 2013-ban elkezdett gyűjteni egy dokumentumfilm forgatására, mely nemrég jelent meg, bár nem egészen olyan formában, ahogy várnánk. A film érdekes kérdéseket vet fel az internet, a mémek és a jog tekintetében. Mennyire korlátozható egy mém terjesztése? Elavultak-e a személyi jogok védelméről szóló törvények a kortárs netkultúra kontextusában? Létezik-e a feledésbe merülés joga, esetleg létre kell hozni?
Ha esetleg bárki azt várta volna a filmtől, hogy szórakoztató lesz és megismerhetjük a technovikinget egy izgalmas interjú keretein belül, az nagyot csalódott. 2009-ben ugyanis megtörtént a filmet először felvevő Fritsch által áhított kapcsolatfelvétel és megkereste a viking. Igen ám, de nem éppen barátságos szándékai voltak. Ügyvédeket fogadott és beperelte a fiatal művészt a személyiségi jogainak megsértéséért, továbbá követelte, hogy tüntessék el a videókat az internetről. Az ilyesmi nem igazán szokott működni, sőt, a Strerisand-effektus elég gyakran életbe lépett már, pl. Beyoncé híres eltorzult grimasza esetében.
az internet népe nem felejt |
Ezúttal viszont nem névtelen megosztók tömegeivel állt szemben a felperes, hanem egy konkrét videókészítővel, így jogi útra terelhette ügyét, bár az eredmény senkinek sem túl kedvező: Fritsch nem oszthat meg vagy terjeszthet semmi olyan tartalmat, amiben azonosítható a felperes, továbbá bárki másnak is tilos az eredeti felvételhez komolyabb módosítás nélkül nyúlni, akár 6 év börtön, vagy 250 ezer eurós bírság lehet a "jutalma". A művészibb, elvontabb feldolgozások, képregények és egyebek viszont nem korlátozhatóak. Ezen felül a viking megkapta az összes bevételt, amit Fritsch a videóból szerzett (mindössze 10 ezer euró, ezzel a Technoviking a legkevesebbet profitáló, de igencsak népszerű mémek egyike lett). Fritsch szerint érezhetően a pénzszerzés volt a felperes célja, de ebben a bírók nem támogatták és megtagadták több vádpontját is, melyekkel korlátozni vagy lehúzni akarta a filmest. A filmet úgy kellett elkészítenie tehát, hogy magát a főszereplőt explicit módon nem ábrázolhatta, így a Fritsch által összeállított terjedelmes feldolgozás-archívumból (egy egyedülálló és kiterjedt gyűjteménye a Technoviking minden eddigi inkarnációjának) válogatva váltják egymást jelenetek különböző szakértőkkel készített interjúkból és Technoviking képek, zenei feldolgozások és az eredeti videó újrajátszásai (reenactment). A filmet egyébként crowdfundingból készítette el, kampányát az indiegogo-n indította.
egy megengedett ábrázolásmód |
Összességében egy a témájában releváns, bár meglehetősen száraz film lett, melyen keresztül betekintést nyerhetünk egy sor művész és kultúrával, szociológiával és művészettel foglalkozó szakértő véleményébe és abba a konzervatív felfogásmódba, amely megálljt próbál parancsolni a 21. század művészeinek szabad tartalomfelhasználásának.
Ezeket nem kéne etetni
A trolloknak 2 főbb módszere van az interneten: provokatív: feltűnő, érzelmek felkorbácsolására alkalmas üzenettel próbálja felhívni magára a figyelmet, és reaktív: nem provokál, hanem keres magának egy megfelelő célpontot, és őt támadja szavai, érvei kiforgatásával vagy személyeskedéssel. De nem csak fórumokon lehet trollkodni. Ha az online elkövethető trollkodásra -és itt persze felugrik a kérdés, hogy a "való világban" elkövetett tréfálkozások, átverések nevezhetőek-e trollkodásnak - koncentrálunk, akkor a már említett szervezetben elkövetett trollkodás alatt gondolhatunk a Lizard Squad hacker csoportra a DDoS támadásaikkal, vagy éppen olyan alantas egyletekre, mint a Goon Squad nevű World of Warcraft klán, akik a játékon belül más játékosok zaklatásával, játékélményük ellehetetlenítésével múlatják idejük. (mondjuk ez vicces volt és senkit sem zavart)
Nemes céllal is lehet
Na de mi van akkor, ha egy egész vállalat kezd el trollkodni? A Cards Against Humanity, egy ötletes, de erősen felnőtteknek szóló kártyajáték alkotói Black Friday alkalmából idén a nagy semmit árulták 5 dollárért. Így nem kell futárra várni vagy megbánni a vételt és még csak a helyhiány miatt sem kell aggódnunk. A bevételt állítólag (egy ráadás trollkodással) mind megtartják maguknak, de valószínűleg, mint az előző években történt ilyen akcióikkal, jótékony célokra fordítják. Tavaly bullshitet árultak dobozban. Igen, pontosan azt. Egy texasi ranchról hozatták az "árut". Az azt megelőző évben kicsit tompább volt a poén: minden termékük árát megemelték, de láss csodát, megnőtt a forgalom, amit eljótékonykodtak. A semmi-vásárt egyébként 71 ezer dollár bevétellel (21 millió forint) zárták.
Ez is egy nemes cél
Újabb fejezethez érkezett az Anonymus hackercsoport és az Iszlám Állam kiberháborúja. Ugyan eddig is tevékenyen harcoltak az ISIS propagandagépezete ellen az álarcosok, de most egy szervezett trolltámadásra invitálják az internetet, hogy a terrorszervezet kemény harcos imázsát porig rombolják, és a valósághoz közelebb álló bohócok gittegyleteként leleplezzék őket.
Mivel leginkább a rossz körülmények között élők, a városi életből kiábrándultak és az elnyomottak kilátástalanságát kihasználva toboroznak tagokat, így egy erős és kemény szervezet látszatát kell kelteniük. A kaland és dicsőség ígéretével vonzzák a fiatalokat, és ezt tervezi porrá zúzni egy grandiózus akcióval az Anonymus. Összehangolt trollkodásra szólítanak mindenkit december 11-én, amit kikiáltottak ISIS Trolling Day-nek. Ezen a napon remélhetőleg elárasztja a netet egy rakás vicc, mém és photosop alkotás, ami nevetségessé teszi a terroristákat, odacsapva a propagandagépezetüknek, mivel a social media az egyik legfőbb toborzóeszközük. Ha itt vereséget szenvednek, talán kevesebben dőlnek be a macsó hős élettel csábítóknak. Külön pofon, hogy a #Daesh illetve #Daeshbags hashtagekkel szeretnék felfuttatni a lejáratást, ugyanis a Daesh nevet gyűlöli az ISIS. Eredetileg az Iszlám Állam arab rövidítése, de több negatív jelentése is van, ha kicsit máshogy írják, pl. daes (eltipró) vagy dahes (viszályt szító). A hashtageket másképp is ellenük akarják fordítani: olyan tageket használnak, mint amiket az ISIS tagjai, de lejárató tartalmakkal posztolva.
"Megmutatjuk nekik, hogy kik ők valójában, hogy nem egy egy vallást és nem egy istent képviselnek, csak agymosók, akik a fiataltól az öregig terjesztik a propagandájukat a nyugat ellen, miközben a valóságban növelik a távolságot az országok közt és sokaknak rossz hírnevét keltik." - áll az Anonymus hivatalos közleményében.
Még nevetni is lehet rajta
Az enyhébb hangvételű trollkodás még vicces is lehet, álljon itt két példa, hogy mi születhet a gúnyos utánzásból.
Mi a közös Taylor Swift, Steve Jobs, Paulo Coelho és Leonardo da Vinci életében? A válasz pofonegyszerű: mindannyian magyarok! Szaniszló Ferenc a Világpanoráma című műsorában hosszú monológokban leplezi le a háttérhatalmat, gyíkembereket és egyéb konteókról beszél úgy, mintha ezek mindennapi tények lennének. Dancsó Péter, youtube filmkritikus/tinibálvány is parodizálta már a műsort, de az ál-Szaniszló facebook oldal új magasságokba repítette a tréfát. Eleinte nem posztolt semmi újat, csak a Szaniszlótól várható képek és szövegek kerültek ki az oldalra, majd elkezdett hírességekhez lehetetlennek hangzó magyar eredettörténeteket kitalálni. A fogadtatás aztán vegyes volt, sokan kapásból elhitték a csodás meséket és kérdés nélkül megosztották, de voltak bőven, akik értették a tréfát. A profil valódi gazdája az Indexnek azt nyilatkozta, hogy "Eredetileg az egész úgy indult, hogy már a tököm kivolt attól a sok baromságtól, amit ez a fickó darál a TV-ben, az ismerőseim meg Facebookon állandóan osztogatták, meg igazat adtak a paranoiás gondolatainak. Elegem volt a sok ősmagyar-sumér-szkíta áltudósból is, akik folyton bizonygatják az igazukat, közben semmilyen bizonyítékot nem tudnak felmutatni, csak mindenbe a magyarságot vizionálják".
A tengerentúlon is tarol mostanában egy hasonló fricska site, a Socality Barbie, avagy másik nevén Hipster Barbie. "Barbie pózolós szelfiket csinál magáról. Barbie művészi fotókat csinál a kávésbögréjéről. Barbie egzotikus helyszíneken fotózza magát. Mindig a megfelelő filtert használja, a frizurája mindig tökéletes, és úgy szórja a hashtagaket, mint Assisi Szent Ferenc mások pénzét a szegényeknek." Ezek a hashtagek a #socality és #liveauthentic, melyekből az utóbbi igencsak ironikus, ugyanis az úgynevezett autentikus élet nagyjából minden ilyen fiatalnál ugyanúgy néz ki, emellett pedig, az alkotó szerint, elég sekélyes élet ez. "Persze, értem, jó ránézni. De mégis annyira hazug. Valójában senki nem él így. És annyira túlzásba vittem, hogy az már unalmas" - elemezte alkotásának sikerét az oregoni nő.
Ha egy mondatban összegeznem kéne eddigi tapasztalataim, azt mondanám, hogy az interneten szinte bármit megtehetünk és bárkik lehetünk, viszont az egyénen múlik, hogy ebből mit hoz ki. Lehetsz online népművész, tumblr celeb, vagy másokat irritáló troll. Rajtad múlik.
Források:
Külföldi mémek
Lapátos mémparaszt
Anonymus vs ISIS: 444, 444, 444, Softpedia, Lifezette, Lifezette
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése