Nemrég az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége készített egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a zeneipar történetében most először szeptemberben a streamingelt zene több bevételt termelt, mint a fizikai adathordozók és a digitális letöltések együttesen. A diagramon is láthatjuk, hogy 2014-ben még a fizikai hanghordozókból származó bevétel volt a több, habár a növekvő tendenciát már eddig is észlelhettük:
Az arányok tehát megfordultak. A legnagyobb változás az elmúlt hat hónapban következett be, amikor a streamingelt zene több, mint egy milliárd dolláros bevételt termelt, ami a teljes zenei költések egyharmadát jelenti. Ez a zeneipar teljes átalakulásához vezethet, amihez aztán a kiadóknak és zenészeknek is alkalmazkodniuk kell.
A zenestreaming szolgáltatások népszerűségüket leginkább annak köszönhetik, hogy olcsón (néhány dollár vagy euró havidíj ellenében) minőségi zenét szolgáltatnak, és egy kattintással vagy gombnyomással, számítógépről, okostelefonról vagy tabletről is egyszerűen elérhetőek. Az embereknek pedig pont ez kell: egyszerű és kényelmes használat potom összegért.
A szolgáltatásokat két részre oszthatjuk. Az egyik típus zenei műfajtól függetlenül, vegyesen közvetít zenét, a másik viszont kifejezetten egy specifikus stílusra koncentrál, és csak abban szolgáltat zeneszámokat.
A Spotify népszerűségének köszönheti, hogy november közepétől már a legismertebb közösségi oldalon, a Facebook-on is megvetette a lábát. Eddig ugyanis a Facebook-on nem lehetett hallgatni streamingelt zenét, csak "nézni", tehát a felhasználó csak a lejátszási listáit tudta megosztani, amiken fel voltak sorolva kedvenc zeneszámai, de belehallgatni a többiek nem tudtak, csak a zeneszámok adatlapjait megtekinteni. A hatalmas újdonság most az, hogy a Spotify használói ezentúl már a Facebook-on is meg tudják osztani kedvenc számaikat, és harminc másodperc erejéig ismerőseik bele is tudnak hallgatni azokba, ezen kívül kommentálni, és lájkolni is tudják őket. Sőt, ha az ismerős szintén használja az adott szolgáltatást, akkor a saját lejátszási listájába is bele tudja helyezni a számot. Ezzel az újítással a Spotify talán még jobban el fog terjedni világon.
A Spotify után népszerű a vegyes műfajú zenéket szolgáltatók körében az Apple új zenestreaming szolgáltatása, az Apple Music, amely 2015. júniusában indult, de máris több, mint 15 millió felhasználóval büszkélkedik. Ez a szám persze még korántsem annyi, mint a Spotify esetében, de mivel egy új szolgáltatásról van szó, idővel biztos, hogy egyre több ember fog csatlakozni felhasználói táborába. Különlegessége, hogy 3 hónapig ingyenesen ki lehet próbálni, de ha lejár ez az időszak, csak 10 dolláros havidíj fejében lehet használni tovább. Az Apple Music is a jövőben ugyanúgy együttműködik a facebook-kal, mint a Spotify, amiről már korábban írtam.
A Google, mint az egyik legbefolyásosabb informatikai cég sem maradhat le a streaming szolgáltatások terén. Szolgáltatása, a Google Play Music streameli az áruházban lévő tartalmakat, de egyes albumokat meg is lehet vásárolni, így örökre az enyémek maradnak. Ezen kívül a szolgáltatásba 20 000 saját zeneszámot is fel lehet tölteni, amiket aztán innen lehet hallgatni.
Az Amerikai Egyesül Államokban népszerű streaming szolgáltatás a Rhapsody, amelyet szintén 10 dolláros havidíjért lehet igénybe venni. Szintén itt és Ausztráliában lehet használni a Pandora nevezetű szolgáltatást, de ez csak Androiddal és iOS-el kompatibilis. Népszerű még a Rdio, ami 85 országban elérhető és trial verzióban ingyenes. Ezen kívül a francia Deezer, amit 180 ország lakossága tud kipróbálni.
Kevésbé népszerű streaming szolgáltatások
A nagy cégek sikeres zenestreaming szolgáltatásain felbuzdulva egyéb vállalatok, sőt zenészek is létrehoztak saját streaming szolgáltatásokat. Egy feltörekvő kezdeményezés az amerikai rapper, Jay-Z szolgáltatása, a Tidal, amely prémium és hifi minőségben közvetít zenéket. Magyarországon is elérhető, a prémium csomag 1500 forintos, a hifi csomag pedig 3500 forintos havidíjjal. Jelenleg kb. 35000 felhasználója van, ami csekély szám, de Jay-Z mindent elkövet annak érdekében, hogy népszerűsítse a szolgáltatást. Az LG is nemrég jelentette meg zenestreaming szolgáltatását, amelyet csúcskategóriás készülékekre tervezett, ezért kizárólag hifi minőségben sugároz zenét. Külön érdekesség és egy elég váratlan hír, hogy októberben egy élelmiszer lánc, az Aldi is beszállt a zenei bizniszbe, és létrehozta saját streaming szolgáltatását, az Aldi Life Musik-ot. Jelenleg még csak Németországban elérhető, de nem kizárt, hogy a jövőben más országokba is eljut.
Láthattuk, hogy a streaming szolgáltatások köre megállíthatatlanul egyre csak bővül, és ez a jelenség teljesen átalakítja a zeneipart. A zenészek természetesen különböző véleménnyel fogadják a változásokat.
A streaming elleni harc jeles képviselői mellett azonban olyan zenészekről is tudósíthatunk, akik kifejezetten támogatják a zenestreaming terjedését és együttműködnek vele. Ed Sheeran például pont a zenestreamingnek köszönheti, hogy híres énekes vált belőle. Thinking Out Loud című dalát már több, mint 500 milliószor hallgatták meg a Spotify-on, ezzel egy új rekordot állított fel a zenetörténelemben, amit szinte ő maga sem hitt el. A streaming szolgáltatók tehát egy zenész karrierjét is építhetik, hiszen a zeneszámok itt globális szinten könnyebben tudnak terjedni, mint a CD eladásokkal és az mp3 letöltésekkel.
Tudunk arra is példát mondani, hogy egy zenész a Spotify statisztikák alapján jelölte ki turnéútvonalát. Hunter Hayes, a fiatal amerikai countryénekes a Spotify segítségével mérte fel rajongói táborát azáltal, hogy a világ mely pontjain hallgatták a legtöbbször slágereit. 21 helyszínből álló turnéját tehát azzal a várossal kezdte, ahol a legtöbben hallgatták a Spotify szerint, és a következő állomások pedig a listán szereplő városok voltak csökkenő sorrendben. Ezenfelül azok a rajongók, akik a legtöbbször hallgatták őt az alkalmazáson egyéb jutalmakban is részesültek, például előbb bemehettek a koncertre és személyesen is megismerkedhettek az előadóval. Az az illető pedig, aki a statisztikák alapján a legtöbbször hallgatta Hayes-t, ingyenes Spotify előfizetést kapott 1 évre.
Láthattuk, hogy a zenészek körében is megindult a streaming médiával való együttműködés. A felhasználói tendenciák alapján még az is esélyes, hogy a nagy hírnévvel bíró énekesnők is idővel fel fogják ismerni a streamingben rejlő lehetőségeket és támogatni fogják azt, hiszen minden statisztika és kimutatás azt mutatja, hogy a zenestreamingé a jövő.
Források:
Index- Fizetség a dalok után
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése