keresés

2016. december 18., vasárnap

A hálózatiság társadalmi hatásai

A 21. század rengeteg újítást, technológiai fejlődést, modern vívmányokat és számtalan lehetőséget adhat számunkra. Az élethosszig tartó tanulás egészen új értelmet nyer, ha körülnézünk és megpróbáljuk befogadni a rengeteg információt amely körül vesz bennünket. Minden társadalmi rétegnek, minden korosztálynak, más más előnyökkel és hátrányokkal kell szembe néznie. Emellett a gyors fejlődés nem szabad, hogy elfeledtesse velünk, nem minden a technológia, nem minden a gyors információ befogadása és feldolgozása. Ki kell tudnunk szűrni a számunkra megfelelő,  értelmezhető és használható információkat, melyek tényleges és hiteles információkat tartalmaznak. A nagyszülők, a szülők és a gyerekek is veszélynek vannak kitéve, ha nem figyelünk oda megfelelően, Hasznosítsuk és fogadjuk be az új vívmányokat, tanulási módszereket, de ne feledjük a klasszikusokat. Nem minden a videojáték, nem minden a számítógép, keressük az egyensúlyt. Egy rengetegszer ismételt és már már unalomig hajtogatott tanács talán pont az amire szükségünk van néha napján, hogy ne feledjük azt ami fontos. 

Digitális fejlődés. Előny vagy hátrány?

A digitalizáció és a modernizáció kettős hatást gyakorolnak társadalmunkra. Az emberi kapcsolatok, a gyermekek közötti kapcsolattartás, a tanulás és a szabadidő eltöltése mind változásokon mennek keresztül. a digitális fejlődés újabbnál újabb felfedezéseket tesz lehetővé. Ezek a  felfedezések folyamatosan változó és bővülő információ készletet tárnak elénk. A kérdés az, hogy vajon előnye származik e a társadalomnak attól, hogy minduntalan bővülő tudáskészlettel rendelkezünk, esetlegesen csak nő a különböző generációk közötti elhatárolódás. Vajon az x, az y és a z generáció megérti még egymást?


Gyerekek és modernizáció



A gyermeknevelés már anélkül is széleskörű figyelmet igényelt, mielőtt a hálózatiság ilyen szinten elterjedt volna, A televízió  hatását is rengetegen kutatták, figyelték és elemezték a gyermekek fejlődésére orientálódva. Elemezték előnyeit hátrányait. Megállapították és kimutatták, hogy azok a gyerekek akiknek a szobájában televízió van, sokkal gyengébbe eredményt tudnak elérni a matematikában, rosszabbak az olvasási eredményeik és gyengébb a  felfogóképességük is. A gyerekek még nem tudják megérteni hogy ami a Tv-ben, filmekben lejátszódik nem valóságos, nem tudják, hogy ezeket az  eseményeket csak el játsszák. Emellett azt sem tudják még megérteni hogy a tér és idő a valóságtól eltér. Ám az, hogy nem értik a történteket nem azt jelenti, hogy nem próbálják meg feldolgozni a  látottakat, hallottakat. Automatikusan reagálnak rá és megpróbálják értelmezni. Ez az értelmezés azonban többféle is lehet, vannak akik agresszívan reagálhatnak, vannak akik az érzelmi káoszt nem tudják feldolgozni és álmukban térnek vissza az ijesztőbb képek, de ezek a felgyülemlett érzelmek és kételyek viselkedészavarhoz vezethetnek.
Gondoljunk bele, ha egy - a hálózatisághoz és internethez képest- egyszerűbb eszköz ilyen fajta befolyással van a gyermekek fejlődésére, milyen lehet ha túl korán találkoznak a számítógépekkel és az internettel.


Természetesen mindennek van előnye és hátránya is. Ha jó időben, és mértékkel használjuk, a hálózatiság adottságai akár hasznossá is válhat.
A rengeteg információ és adatbázis sok olyan információt tud szolgáltatni,a mihez lehet nem tudnának hozzáférni a gyerekek. A könyvtárak mellett kiegészítő adatbázisnak tekinthető az internet. De a könyvtár megbízható forrás, míg az interneten tudnunk kell szelektálni, és a hiteles forrásokat felismerni, hasznosítani.

Élethosszig tartó hálózatos tevékenység


Manapság egyre nagyobb szerepe van a  modern technológiának a tanulásban, a gyerekek tanításában. A modern táblák, interaktív tanítási módszerek, elektronikus eszközökkel történő információ csere egy teljesen más tanulási folyamatot eredményez, mint az klasszikus kézzel írás és tankönyvekből való tanulás. Természetesen előnyökkel és hátrányokkal is számolnunk kell. Vajon mi a jobb a klasszikus értelemben vett tanítási módszerek vagy a modernizálódott interaktív módszerek? Ami biztos jelenleg végbemenő folyamatokban a tanári feladatok és a diákok tanuláshoz való hozzáállása is változásokon mennek keresztül.

Mimio pad- interaktív digitális "palatábla"


A tanításban egyre nagyobb szerepet kapnak az elektronikus eszközök, emellett már a diákok is olyan saját fejlesztésű tartalmakat jelenítenek meg mint a blogok a közösségi oldalak és más fórumok. A tankönyvek mellet, vagy épp a tankönyvek utódjaként megjelennek az online és mobil tanulási folyamatok. Megjelenik az interaktív osztályterem.
Megalkottak és használatba is helyeztek egy új tanulási környezetet. Ennek alapja egy interaktív multi- touch asztal. Ez a  megoldás amiatt lett kifejlesztve, hogy a gyerekek minél inkább részesei legyenek a tanulási folyamatoknak, minél inkább részesei legyenek az óra menetének alakításában. Emellett fejleszti a kreativitásukat a probléma megoldó képességüket, és nem utolsó sorban megtanít a közösség élményét is. Így a táblánál egyszerre több gyerek is dolgozhat külön külön, vagy akár egy nagy feladaton is.
A Mimio interaktív rendszerhez csatlakozott Mimio Pad-al interaktív órákat lehet tartani a diákok együttműködésével a terem bármelyik pontjából. Ez az eszköz 10 méteres körzetben működőképes, és az egyéni tanulást is lehetővé teszi, nem zavar más diákokat a tanulás során.


Tanulási technikák a virtuális osztálytermekben


A hagyományos oktatási formák megkövetelik a tanárok jelenlétét, a virtuális osztálytermek ezzel szemben teljesen más módszereket alkalmaznak.


A modern tanulók kompetenciájukban és még inkább motivációjukban nagyon eltérnek az elődeiktől. A technológia fejlődése növelte a szakadékot  a tanulói elvárások és az oktatók között. Ebben a környezetben már különösen nehéz lehet fenntartania a tanulók figyelmét. A virtuális osztályterem használata nagyon hasonlít a hagyományos osztálytermekéhez, fő kapcsolati pont hogy a tanár itt is egy táblát használ amin a gyerekek követhetik a tananyagot, de a virtuális tantermek esetében ezek már "okos" táblák ahol diagramokon, képek és egyéb illusztratív eszközökkel tovább fenntarthatóvá válik a gyerekek figyelme. Színesebbé, jobban befogadóbbá és interaktívabbá válhat az óra menete. 

Modern&Hagyományos


Sokszor hallani, hogy "Bezzeg az én időmben", mind ismerjük már ezt a mondatot, és mind jó sokszor fültanúi voltunk. Nos ami a legfurcsább, épp hogy kezdünk felnőni, már mi is használunk hasonló mondatokat, úgy hogy talán észre sem vesszük. A modernizálódó társadalom kihat az élet minden területére. A gyerekek nevelésére, fejlődésére és nem utolsó sorban a fejlődéshez elengedhetetlen játékokra is. Gondoljunk csak vissza mivel játszottunk 10-15 évvel ezelőtt, és ma mivel játszanak a gyerekek.
Régen minden más volt. Ez tény. Emlékezzünk, hogy ugyan sokkal kevesebb játékkal játszhattak a 20-30 évvel ezelőtti gyerekek, mint a mai gyerekek, de ez vajon rossz? Abban kell keresünk a játékok értékét, hogy mennyiségileg, hogyan fejlődtek, vagy inkább arra kellene koncentrálnunk, hogy ezek a játékok mennyire szolgálják a gyerekek fejlődését?
A mai gyerekek sokkal kevesebb időt töltenek a hagyományos játékokkal, melyek fejlesztenék őket, hiszen a közösségi média minden pillanatban behálózza az életüket.  Pedig elengedhetetlen lenne, hogy játszanak, fejlesszék a kreativitásukat, erősítsék a logikai képességeiket. Minél jobban fejlesztik játékos körülmények között magukat a gyerekek, annál jobban tudnak majd teljesíteni nagyobb korukban. Kitartóbbak lesznek, jobban átlátják a helyzeteket.

Előnyök és hátrányok


régi játékok egyszerűbbek voltak, elengedhetetlen volt a képzelet és a fantázia használata. Egy egy játékot sok sok szerepben lehetett használni, fejlesztve ezzel önmagukat. 
A mi játékok ezzel szemben kész sémákat, már kidolgozott karaktereket, helyszíneket, történeteket állítanak a gyerekek elé, csökkentve ezzel a játékos gondolkodtatás lehetőségét.

Tisztában kell lenünk azokkal a tényekkel, melyek azt az állítást igazolják, hogy a modern játékok nem jelentenek elég kihívást a gyerekek szellemi fejlődésének, emellett azzal is tisztában kell lennünk, hogy ezek a játékok nem rosszak, egyszerűen tudni kell hol a határ, és hogyan kezeljük ezeket a helyzeteket. Tudnunk kell hogy a modern játékok, addiktiv hatást és akár függőséget is alakíthatnak ki  a régi egyszerűbb játékokkal ellentétben. Ezzel szemben olyan pozitív hatásokat is elérhetünk velük, mint például a gyors reakcióidő kialakulása, a logikai kapcsolatok felismerése vagy akár az információfeldolgozás gyorsasága. 

Nem lehet tenni a világ fejlődése ellen, de nem is kell görcsösen elleneznünk, elég ha megtanuljuk kezelni, és megfelelő időben és helyzetben megtanuljuk használni ezt a digitális térnyerést. A szülők tanárok, oktatók feladata, hogy megtanítsák a gyerekeket mit mikor és hogyan kell és lehet megfelelően használni.

A modern szülő videó játékkal tanítja a gyermekeit?


Az idegen nyelv tanulása is különböző folyamatok révén érheti el a legmegfelelőbb hatást. Van hogy kicsit kreatívabban kell hozzálátnunk! 
Az eredeti nyelvű, szinkron nélküli filmek, videók is tudnak fejleszteni a gyerekek tanulási képességein.Természetesen nem mindegy milyen módon!
Ehhez fejlesztette ki a sajátos módszerét Dragomán György író fordító, aki a saját fiait " fantasy" játékokkal ösztökélte tanulásra. Ez olyannyira sikeres lett, hogy fiai mára már maguktól fordítanak könyveket.
Ami fontos, nem az a lényeg, hogy lerakom a gyerekeket a tv és a gép elé, had csinálja csak úgy. Fontos a pedagógiai véna és az oktatási ismeretek élsajátítása, hogy eredményes módszert alkalmazhassunk. 

A megfelelően előkészített környezethez néhány tanács, melyet Dragomán György is alkalmazott:

- Olyan játékokat válasszunk, amiben sokat a beszéd, párbeszéd. Emellett sokkal jobb, ha meg lehet állítani a játékot, és  a képernyőn megmaradt szöveget így - leginkább az elején- van idejük elolvasni a gyerekeknek. 
- Játszanak a szülők is élvezettel! A gyerekek annál inkább jó kedvvel vonják be magukat a játékba, minél inkább látják a szülőkön is, hogy jó játszani.
- Amikor a játékban eljutnak a párbeszédeikig  a szülők olvassák fel, később amikor már a gyerekek előrébb tartanak maguk is megpróbálják majd a felolvasást, gyakorolják a kiejtést. 
- Szótározzuk ki  a szavakat, nem kell túlterhelni a gyerekeket, 15-20 szó. A legközelebbi játéknál ismételjük át az előzőekben tanultakat. 

Ezek alapján tehát beismerhetjük, hogy a videojátékok is hasznosak lehetnek, de figyeljünk arra mit és hogyan játszanak a gyerekek! És ami nagyon fontos, vegyenek részt a szülők is ebben a folyamatban!

Microsoft Educator Exchange Konferencia Budapesten


A 2016-os Microsoft Educator Exchange konferencia Budapesten került megrendezésre. A konferencia keretein belül a 21. századi oktatáshoz tartozó legfontosabb tervezeteket és ötleteket vizsgálták meg. Amik nem mások, mint: a kreativitás, a projektmunka, az együtt működés és a problémamegoldás, az IKT eszközök használatával. Ez a rendezvény, jelenleg a világ egyik legjelentősebb oktatási rendezvény.

Az idén március 8. és 10. között Budapesten megrendezésre kerülő Microsoft Educator Exchange konferencia, a Microsoft legnagyobb oktatási rendezvénye. A konferencián több mint 300 oktató vett részt, körülbelül 100 országból, hogy megmutathassák, hogyan alkalmazzák a modern technológiát az oktatás területén. A magyar delegáltak az MIE program ( Microsoft Innovative Educator) keretében vettek részt. Olyan "innovatív pedagógusok", akik bebizonyították, hogy szakértő módon tudják alkalmazni a különböző digitális újításokat az osztálytermekben is.

Nádori Gergely


Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium oktatója, Nádori Gergely tartotta az egyik kiemelt előadást.

"A 21. században már változnak az elvárások, felértékelődik a projektmunka, az együtt működés, és a problémamegoldás és az IKT eszközök alkotó használata"
" Az IKT eszközök, kombinálva a felhőtechnológiával, abban segítenek, hogy az oktatás egyre közelebb lépjen ehhez. A tárgyi tudás megszerzése is fontos,de csak egy eleme az egyre összetettebb tudás koncepciójának, a lényeg a tudás megszerzésének és megteremtésének képessége lesz, amihez az egyik legfontosabb, hogy a megfelelő kérdéseket képesek legyünk feltenni."
-Nyilatkozta Nádori Gergely

OneNote Class 


Az úgy nevezett Learning Matrketplace vagyis a Tanulás bazár volt az egyik legjobban várt programja, amelyen a pedagógusok egymástól tanulva szereztek ismereteket a  legmodernebb és legújabb pedagógiai módszerekről, és a nemzetközi tapasztalatokról is.
OneNot Class Notbook  legújabb fejlesztései is kiemelt érdeklődést kaptak a konferencián. Annak érdekében, hogy a tanárok és a diákok életét is megkönnyítse és segítse, az elmúlt hónapokban a OneNot és a Microsoft Innovatív Pedagógus Program résztevői együtt működtek. Ezt az új kiegészítőt, amit létrehoztak már több mint 400 ezer tanár töltötte le és már 3,5 millió diák használja világszerte. Ez a szoftver kiváltja a spirálfüzeteket az iskolában, szabad kézzel is lehet jegyzetelni és akár videó és hang anyagokat is hozzá lehet fűzni a jegyzetekhez. Ezeket a munkákat akár aktiv időben is meg lehet osztani a tanárokkal is. Ezzel időt spórolva.

Magyarországi helyzet


Szentkúti Gabriella a Microsoft ügyvezető igazgatója így vélekedik.
"Egy ország gazdaságának versenyképessége azon múlik,mennyire versenyképes az ott élő diákok tudása. Ez pedig elképzelhetetlen a  megfelelő szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül."A Microsoft célja: " A Microsoft szeretné megmutatni, hogyan segítenek ebben a legújabb eszközök, szoftverek és alkalmazások, melyek elérhetőek itthon is. Az Office365 ingyenesen elérhető az összes magyar diák számára, tanárok számára és ingyenesen letölthető 5 számítógépre, laptopra és további 5 mobileszközre is. Ezzel a  felajánlásokkal biztosítjuk a tanárok számára mindazokat az alkalmazásokat, amelyek a legfontosabbak a digitális tanuláshoz és tanításhoz, a dokumentummegosztáshoz, a házi feladatokhoz, előadások készítéséhez. A Windows továbbra is a vezető operációs rendszer a közoktatásban."

Innovatív Pedagógus Program


Magyarországon az Innovatív Pedagógus Program biztosít felületet, azoknak a pedagógusoknak akik szeretnének lépést tartani a legújabb oktatási módszerekkel. A Microsoft Magyarország támogatásával, ez év március 19-én indult el egy oktatási konferencia sorozat, melynek első állomása Hatvanban volt. Ezen a konferencián a OneNot Class Notbook működésével lehetett megismerkedni, e mellett a Skype oktatásban való használatával is foglalkoztak, így a vendégelőadók fogadása megoldhatóvá válik, bármilyen messze is van éppen az az oktató, kutató akit meg szeretnénk ismertetni a gyerekekkel.

Innovatív Iskolai Programok- A fejlődés útján?


16 oktatási intézmény részvételével, köztük a Herman Ottó Általános Iskolával is együtt működve indult meg a Microsoft Innovatív Iskolai Programja, melyben a fejlett technológia mellet a tanárok és igazgatók képzése is megindul. A Microsoft program célja, hogy 3 éven belül körülbelül 50 résztvevő intézménnyel folytatódjon a fejlesztés.  A program a résztvevők számára 3 éves komplex kapacitásfejlesztésii programot kínál. Az oktatók a Microsoft dedikált munkatársaival együtt igyekezhetnek fejleszteni a hazai oktatást. 

A Microsoft az ingyenes office 356 hozzáféréssel, gyakorlati képzésekkel, személyre szabott mentori szerepvállalással,a  legmodernebb felhő alapú technológiával, komplett iskolai kommunikáció építésével  és a hazai és külföldi tapasztalatok bevonásával segíti az iskolák fejlesztéseit. 
A program keretében természetesen az oktatók továbbképzései is fontos szerepet kaptak így évente, olyan tréningeken vesznek részt, melyekben többek között a vízióalkotásban, a szervezeti és kapacitásfejlesztésben, a stratégia megtervezésében, az iskola jövőképének meghatározásában. Emellett a digitális fejlődésre is előkészítik őket.

A program alappillérei


" A 21. századi oktatás négy alappillére a kritikai gondolkodás és probléma megoldás, a kommunikáció, az együtt  működés, a kreativitás és az innováció. Olyan 21. századi témákra, mint pl. az üzleti és vállalkozói műveltség, illetve az informatikai készségek fejlesztésére építve alakítjuk ki a tanítási és tanulási folyamatainkat, szorosan együtt működve a Microsofttal."
- Tószegi Attila

Miben segít a program?


A jövőkép megtervezésében: 

Stratégiaépítő tréningek és webináriumok az intézmények adottságainak, igényeinek és lehetőségeinek figyelembevételével.

Kapacitásfejlesztésben:

Pedagógiai és technológiai fejlesztések megosztásával, melyek segítik a 21. századi fejlesztések beépítését a tanárok tevékenységeibe.   

Szakértőkkel való együttműködésben, kapcsolatfejlesztésben:

Az online és személyes találkozókon, a hazai és külföldi pedagógusok egymással is megoszthatják tapasztalataikat véleményüket. 

Mérésben:

Mérési és értékelési eszközökhöz való hozzáférés. 

Újfajta tanulási környezetek, közösségi terek megtervezésében és kialakításában:

A 21. századi tanulási és tanítási formákat szem előtt tartva.


Mindent összevetve


Egy összegző és az elejétől a jelenlegi helyzetig tartó kutatás megmutatja, hogy mi minden változott az elmúlt években, évtizedekben a társadalmunkban, a gondolkodásunkban, a nevelésünkben.  A hálózatiság az internet elterjedése, a modernizálódás és a fejlesztések rövid időn belül hosszú utat tettek meg, és ez közel sem a vége. A jelenlegi állás pillanatról pillanatra változhat, hozhat újabb és újabb eredményeket. Onnantól kezdve, hogy létrejött a televízió egészen a legújabb innovatív kutatási és tanulási módszerekig megpróbáltam összegezni egy két fontosabb lépést. Egy hatalmas témakör az, melyben a hálózatiság társadalmi hatásairól vizsgálódhatunk, és a jövőben ez még több és érdekesebb eredményt hozhat.  Amit nem szabad elfelejtenünk, még mindig, az a legelső megállapítás óta nem változott. Haladunk a korral, új ismereteket szerezhetünk meg, de ezzel egyensúlyban a klasszikus és régi módszereket is meg kell tartanunk. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése