Történeti áttekintés
A mobil operációs rendszerek gyökerei 1993-ra vezethetőek vissza, amikor is bemutatták az IBM Simon-t, az első olyan telefont, ami "okos"-nak volt nevezhető. A telefon lelke egy ROM-DOS elnevezésű MS-DOS emulátor, egy beágyazott operációs rendszer volt, amely típus, mint ismeretes, egy adott, speciális cél, feladat ellátására van tervezve. A technika akkori korlátjai, fejletlensége, a felhasználói igények meg-nem-léte, a megfelelő ökoszisztémia - gyors hálózatok, internetböngésző, appok - hiánya végül nem sokáig, alig 2 évig tartotta életben, ráadásul ez idő alatt a felhasználótábora is leginkább a gazdagabb, tehetősebb rétegekből került ki, hiszen borsós, 899 dolláros ára volt, ami mai árviszonyokban körülbelül 1500 dollár, circa fél millió forint lenne. Mindenesetre az akkori szükségleteket, úgy mint a mobil elérhetőség, e-mail és fax-szolgáltatások, gond nélkül teljesítette.
A 90-es évek közepén aztán belépett a Microsoft a piacra egy, már ténylegesen is okosnak nevezhető rendszerrel, a Windows CE-vel, ami nem mellesleg a mai napig is jelen van Windows Embedded Compact néven, IoT dolgok rendszereként. Igazi áttörést azonban csak a 3.0-ás verzióval értek el, amely aztán a Pocket PC 2000 néven elkeresztelt, átalakított mobil OS alapja lett. A redmondi cég rendszere már egy kicsit tágabb, de mindazonáltal még mindig szűk, főleg a techie-k rétegét érte el, azok alkották főleg.
Ha pedig már az ezredfordulóhoz közeledünk, ideje szót ejtenünk a Symbian-ról, amit az első igazi "okos" mobil operációs rendszerként tartanak számon. Nem hiába, hiszen rendkívül nagy alkalmazásválasztékkal és testreszabhatósággal rendelkezett. Az első ilyen rendszerű telefon az Ericsson R380 volt, ami a mobiltelefonok és a PDA-k, avagy a digitális személyi asszisztensek funkcióit gyúrta össze eggyé, egybe 2000-ben. Később főleg a Nokia telefonok operációs rendszerévé vált egészen a Windows rendszerváltás eljöveteléig a Symbian OS annak 2008-as Nokia általi akvizíciója során, és sokáig piacvezető volt, hiszen 2009-ben 46,9%-al vezetett, míg aztán az Android és az iOS pár évre rá végleg eltörölte a föld színéről. Felhasználói tábora a Symbian-nak a CE-hez hasonlóan főleg a tech geek-ek közül került ki.
A következő lépcsőfok 2 évre rá, 2002-ben a már korábban is említett BlackBerry volt. A BlackBerry OS két másik vetélytársával ellentétben az üzleti szférát célozta meg leginkább, és egyben az első, áttörő sikert elérő "céges" mainstream mobil operációs rendszerré is vált egyben, ahogy kielégítette a dolgozó emberek e-mailezés és alkalmankénti webböngészés iránti szükségleteit. A BlackBerry-nél a szoftver és hardver együttesét figyelhettük meg, habár az utóbbi években a Priv irányvonalán haladva próbálkoztak az Android való váltással, ahogy nemrég a saját gyártással is felhagytak, és inkább a szoftverre koncentrálnak. Egy valami viszont örök és elválaszthatatlan marad tőlük, így következő okostelefonukban visszatérve a gyökerekhez, helyet fog kapni egy fizikai billentyűzet is.
Bár főleg a PDA-k lelke volt a Palm OS, mégis érdemes róla pár szót ejteni, hiszen a Palm Inc. is próbálkozott azzal, hogy a smartphone-ok, illetve mobil OS-ek közé bevésse a nevét. Ez azonban nem sikerült többszöri próbálkozásra sem neki, ahogy először az okostelefon-hullám kezdetén a Treo termékvonalukkal tették ezt, ami nem aratott nagy sikert, mivel idejétmúlt volt az OS, aztán második alkalommal annak jogutódján, a Palm webOS-en dolgoztak, és el is rajtoltattak egynéhány mobil-készüléket is ezzel a rendszerrel, amik szintén kudarcot vallottak. Majd 2010-ben, amikor a Hewlett Packard felvásárolta a Palm Inc.-et, a rendszer immár a WebOS nevet kapta, azonban megfelelő elképzelések és stratégia hiányában, illetve a kompetitív verseny során elhullottak. Meglepő viszont, hogy egy kicsit más formában, de túlélte a WebOS az idő megpróbáltatását, és több kézen is átmenve, napjainkra az LG okostévék rendszeré vált.
2007-ben aztán fenekestül felforgatta kis túlzással az egész világot az iPhone, és ezzel együtt az iPhone OS, későbbi nevén iOS megjelenése, majd rá egy évre a Google által - feltehetőleg erre való válaszlépésként történt - felvásárolt Android operációs rendszer, és Android alapú készülékek diadalának kezdete, majd a Windows Phone, és később Windows 10 Mobile mobil operációs rendszerek elterjedése, és ezzel lassan el is érkeztünk a jelenhez, amikor is szinte egyeduralkodóként uralkodik a Google és az Apple az Android-dal és az iOS-szel a piacon, egy apró szeletet hagyva kisebb vetélytársaiknak, mint a Microsoft Windows 10 Mobile-nak és más, még kisebb rendszereknek. De hadd beszéljenek inkább a statisztikák!
Statisztikák (2016. szeptember-november)
A NetMarketShare adatai szerint szeptember hónapban az Android uralta ismét a piacot 69,18%-os részesedéssel, amit az iOS követett 25,02%-al, míg a Windows mobil operációs rendszerének korábbi verziója - nem összekeverendő a jelenlegi Windows 10 Mobile-al -, a Windows Phone mindössze 2,35%-ot tudhat csak magáénak. Érdemes megemlíteni, hogy a Java ME, ami a "butafonok" többségének operációs rendszere is - további más felhasználás mellett -, még mindig bár már valóban elenyésző, de létező szeletet tudhat magáénak (1,43%), ahogy a két "régi motoros", a Symbian (1,11%) és a BlackBerry (0,85%) is. A már említett Windows 10 Mobile is jelen van, de már csak a kördiagram alatti listán a honlapon, ahol annak további elemei még a Samsung, a Bada, az LG, és nem utolsó sorban a Kindle, a Kindle e-könyv olvasók egyik operációs rendszere - a másik a FireOS, ami azonban már nem szerepel a NetMarketShare összesítésében.
November hónapra ez az eloszlás, felosztás nem sokat változott. Annyit talán mindenesetre megemlíthetünk, hogy csökkent 68.67%-ra az Android, és növekedett 25.71%-ra az iOS részesedése, ami alapján azonban messzemenő következtetésekre aligha juthatunk, így erre valószínűleg majd egy elkövetkezendő szemle során kaphatunk választ.
Nézzük inkább, a "három nagy" közül az iOS és az Android hogy áll most! A Windows 10 Mobile jelenleg eléggé stagnáló állapotban van, ezért arra külön nem térünk ki, habár a közeljövőben már lehetséges, hogy szebben fog tündökölni a sokat pletykált, cikk-sorozatunk során is megemlített Surface Phone-nak, vagy épp a Continuum szolgáltatásnak köszönhetően, "ami lehetővé teszi, hogy külső képernyővel és billentyűzettel teljesértékű PC-ként használjuk a mobilt."
iOS 10
Szeptember 13-án megjelent az iOS 10. Idén nyáron, a júniusi WWDC keretén belül ismerhettük meg először az Apple mobil operációs rendszerének legújabb verzióját, idén ősszel pedig az új mobiltelefonok és okosóra - illetve az ahhoz tartozó watchOS 3 operációs rendszer - bemutatása után nem sokkal, alig egy héttel ki is adták az új verziót, amihez azóta több apróbb javítás is kijött, a jelenlegi legfrissebb verzió pedig a 10.2-es kiadás így. Az iOS 10 legfontosabb változásai, újításai közé tartoznak a megújult Üzenetek alkalmazás, az Apple saját üzenetküldő szolgáltatásának kiegészítése különféle, elsősorban esztétikai, szórakoztatási célokat szolgáló effektekkel, animációkkal, matricákkal, láthatatlan tintával, kiegészítő játékokkal, és játékos, olykor hasznos kiegészítőkkel, ahogy többek között mostantól már a fejlesztők számára is rendelkezésre állnak Siri, a személyi asszisztens funkciói saját alkalmazásaikban, ahogy a Térképek alkalmazást is megnyitották a számukra, így különböző bővítményeket készíthetnek hozzá. A Fotók alkalmazásban a Memories (Emlékek) funkció nevéből eredően dátum és helyszín alapján állít össze fotóalbumokat az emlékeinket összegyűjtve, a keresés pedig kifinomultabb lett, mivel a fényképeink között immáron a rajtuk lévő személyek vagy dolgok alapján is kereshetünk. Az új Otthon appal okosotthonunkat vezérelhetjük, az Apple Music pedig teljes ráncfelvarráson ment át, a felhasználók visszejelzései alapján. Ezen felül pedig még rengeteg kisebb, további újítás is helyett kapott az új rendszerben, amiről itt olvasható egy 29 pontos összeállítás.
Android 7
Alig másfél hete, december 5-én megjelent az Android "Nougat" elnevezésű mobil operációs rendszer 7.1.1-es verziója, a 7.0-ás verzió után, ami a nyár folyamán, augusztus 22-én vált elérhetővé egyes eszközökre. Milyen újdonságokat, változtatásokat hoz vajon a hetes verzió a felhasználóknak a korábbi, 6-os verzióhoz képest?
Az új verzió elhozta a régóta várt, a konkurencia, így például az Apple által már az eggyel ezelőtti, iOS 9 számú verzióban felbukkant osztott képernyős támogatást, aminek köszönhetően immár két alkalmazást is futtathatunk egymás mellett szimultán, telefonokon és táblagépeken is. Az értesítési sávot is fejlesztették,
utólérve ezzel a külső gyártók által alkalmazott megoldásokat, mivel
innentől már a "szűz" Androidokban is fellelhetőek lesznek az egyes kapcsológombok a különféle funkciók számára, úgy mint a WiFi, Bluetooth ki, -bekapcsolása, zseblámpafunkció, vagy épp a hangerő állítása, illetve lehúzva ezt elérhetőek a gyors beállítások, ami szintén kisebb kozmetikázáson, bővítésen esett át. A Beállításokban megváltozott a menü, és okosabb is lett, mivel egyrészt javaslatokat tesz például hiányzó biztonsági intézkedések beállítására, úgy mint az ujjlenyomat-védelem,
vagy egyes testreszabási opciókra, mint mondjuk a saját háttérkép
beállítása, hogy egyedibbé tegyük készülékünket, másrészt az egyszerű ikonok mögé rejtés helyett a legfontosabb információk már az adott menüpontba való lépés előtt olvashatóak lesznek, így például láthatjuk azt, hogy mekkora adatforgalmat használtunk el, milyen WiFi-hálózathoz csatlakozunk, vagy hogy például hány alkalmazás van a készülékre telepítve, a memória mennyire van lefoglalva, és így tovább. Ha pedig már az adatforgalomról esett szó, említést érdemel a "Data Saver" funkció, aminek segítségével akár alkalmazásonként is beállíthatjuk az előtérben, ill. háttérben való használat során, hogy mekkora adatforgalmat generálhat, használhat fel, ezzel akár az akkumulátoridőt is kímélve, ráadásul ez a korlátlan előfizetéssel nem rendelkező felhasználók számára is rendkívül hasznos funkció lesz így. Ezen felül a "System UI Tuner" menüpontban a "Night Mode" segítségével akár előre meghatározott időpontokban éjszakai üzemmódba állíthatjuk a telefont, táblagépet, aminek értelmében a készülék először is a megszokott fekete szöveg, fehér háttér kombináció helyett fehér szöveggel, fekete háttérrel, és lecsökentett fényerővel fog operálni, ezzel kímélve az ember szemét. Még az értesítési sávra pár szóra visszatérve, mostantól a képernyő egészét betölti, megkönnyítve az olvasást, és tisztább élményt is nyújt, és az egyes értesítések ezentúl sokkal interaktívabbá válnak, avagy már magára az értesítésre kattintva reagálhatunk például egy beérkezett SMS-, Messenger-üzenetre, ahogy az értesítési doboz átalakul egy beviteli mezővé, alul pedig felbukkan a billentyűzet. Az "okosságok" további sorát bővíti a 6.0-ás, Marshmallow verzióben bemutatott, és most továbbfejlesztett "Doze" funkció is, amelynek az lényege, hogy használaton kívül fokozatosan lelövi, "alvóba teszi" az egyes nem használatos alkalmazásokat, míg a fontosabbakat természetesen aktívan hagyva, szintén az akkumulátoridőt kímélve, ahogy már korábban lett említve. Ugorva egyet, a "FreeForm" mód segítségével egy, az asztali élményhez hasonló "asztal-élményt" hozhatunk létre, avagy a klasszikus "Start-Asztal-Ikon-Ablakok" üzemmódba rakhatjuk a készüléket, értelemszerűen a táblagépeken. "Életbevágóbb" azonban megemlíteni a zárképernyőn megjelent "Emergency Info" feliratú piros gombot, amivel ha veszélybe kerülünk, a rajtunk segítő személynek nyújthatunk egyes egészségügyi információkat, úgy mint az egyes allergiák, vércsoport és más egyebek, de akár egy elveszett telefon megtalálása esetén is segíthet ez a funkció, így például egy telefonszámot is hagyhatunk a megtalálónak, amin értesíteni tud minket, vagy a hozzátartozóinkat, az előre meghatározott telefonszámon, telefonszámokon. Tovább haladva, a Windows-ból ismert Alt+Tab feature Androidos megoldásának segítségével könnyen válthatunk az egyes alkalmazások között, elég csak a "Legutóbbi alkalmazások" gombra érintenünk. A továbbiakban, immáron csak említés szintjén, felemlíthetjük még az új mappaikon-dizájnt, a háttérkép változtatathatóságát külön-külön az üdvözlőképernyőre és a záróképernyőre leosztva, az új verziótól némileg független "Instant alkalmazásokat", amelyek telepítés nélkül elérhetőek, és egészen a 4.3-as, Jelly Bean verzióig visszafelé kompatibilisek (backward compatibility) lesznek, a "Kép-a-képben" üzemmódot, aminek segítségével a csatlakoztatott Android-alapú multimédiás-, tévékészülékeken filmnézés közben például Facebookozhatunk, a kibővült Emoji-támogatást, a munkát mostantól meg nem zavaró frissítési-módszert, a "Seamless Updates"-t, aminek értelmében a következő újraindítás alkalmával lesznek alkalmazva azok, amiket ráadásul automatikussá is tehetünk, és a háttérben futnak le, a "Smart Storage"-t, ami felkutatja a régen használt, megnyitott alkalmazásokat vagy épp fotókat, és felajánlja azok törlését helymegtakarítás céljából, vagy végül említhetnénk az újonnan újra divatba jött GIF-animációk közvetlen elérhetőségét a beépített billentyűzeten.
Ezek, és még megannyi más, megszámlálhatatlan mennyiségű kisebb-nagyobb újítás, hibajavítás található az Android legújabb, 7.0 és 7.1 verziószámú kiadásában, amiről <<ITT>> olvasható egy 26 pontos, rendkívül részletes, folyamatosan bővülő összeállítás.
Alkalmazásboltok
Hiába okos egy telefon, ha nincsenek rajta alkalmazások, vagy hiába a táblagép érintőképernyője, ha nem lehet kihasználni megfelelően az eszköz képességeit. Kétség kívül legfontosabb darabkái, építőelemei egy mobil operációs rendszernek az úgynevezett okostelefon-alkalmazások, avagy sokkal univerzálisabb nevükön az appok, melyeket az egyes, rendszerint más egyéb, multimédiás lehetőségeket - zenéket, filmeket, sorozatokat, (hangos)könyveket - is kínáló boltokban lehet beszerezni.
Google Play
Az Android rendszerű eszközök, úgy mint Androidos okostelefonok, táblagépek és a Google TV online boltja talán az egyik legismertebb, és talán legtöbbet használt az App Store-ral együtt, legalábbis, ha az operációs rendszer használati statisztikáit nézzük, akkor mindenképp. A Google Play amellett, hogy ezen eszközök alkalmazásboltjaként szolgál, egyben egy digitális tartalomszolgáltatás is, mivel zenék, filmek, sorozatok, könyvek szerezhetőek be a weben, a készülékeken vagy a Google TV-n keresztül a boltban. A statisztikákat gyűjtő német Statista oldal nyilvánosan és ingyenesen elérhető, legaktuálisabb, idén júniusi statisztikái szerint a Playen közel 2,2 millió alkalmazás elérhető, ezzel szoros küzdelemben bár, de vezetve a mezőnyt. A letöltések száma 65 milliárdra rúg az idén májusi adatok szerint, ami egyszerűen egy felfoghatatlanul elképesztő szám.
App Store
Az Apple iOS rendszerű eszközeire, úgy mint a különböző iPhone-ok, iPad-ek és az iPod touch az App Store-on keresztül szerezhetőek be alkalmazások. A Google Play-től eltérően az App Store, mint ahogy a neve is mutatja, kimondottan csak egy alkalmazásbolt, ám egy nagyobb egész, az iTunes Store része. Itt kiemelendő, hogy ennek köszönhetően, hogy az iTunes Store része, a macOS és Windows rendszerekre is elérhető iTunes alkalmazással a számítógépünkön is kezelhetjük, és szinkronizálhatjuk azzal oda-vissza készülékünk és gépünk szinte "minden" tartalmát. A Statista idén júniusi adatai szerint az App Store-ban közel 2 millió alkalmazás beszerezhető, a letöltések száma itt pedig 140 milliárdra rúg az idén szeptemberi adatok szerint. Vajon lehet ezt még fokozni?
Microsoft Áruház
Nem, a Microsoft-nál már nem lehet ezt fokozni, habár egy másik szempontból mégiscsak nyerő helyzetben van a Windows Áruház, ami ismét egy másik, immár harmadik féle megvalósítást alkalmaz, egy másféle ökoszisztéma hírnöke. A Microsoft Áruházban ugyanis nem csak a Windows 10 Mobile rendszerű mobil készülékeinkre érhetőek el alkalmazások, hanem asztali 8, 8.1 vagy 10-es verziószámú Windowsra, illetve 2012, 2012 R2, és 2016-os verziószámú, Windows Server hálózati kiszolgáló operációs rendszerekre is. Ezek után már csak hab a tortán, hogy a legújabb Xbox, az Xbox One játékkonzol játékai és multimédiás tartalmai is a Microsoft Áruházban foglalnak helyet, aminek értelmében mind a 4 platformra készült alkalmazások elérhetőek egy helyen. Ami miatt, illetve amiben viszont alulteljesít ez az alkalmazásbolt, az a számok. Jelenleg 669 ezer alkalmazás foglal helyet a Microsoft Áruházban, ami felettébb kevés és lehangoló a mezőny másik két versenyzőjéhez képest.
Alkalmazások
Most, hogy megismertük az egyes alkalmazásboltokat, tekintsünk is végig ezek aktuális kínálatán, a legfrissebb top-statisztikákon, a Google Play-en és az App Store-on át. A Microsoft Áruház felsorolásunkból ezúttal kimarad, a statisztikák hiányos mivolta, és a már ismertett tények miatt.
A Google Play-en az App Annie december 10-i adatai szerint az Egyesült Államokban a top 5 ingyenes alkalmazás a közismert Messenger csevegőalkalmazás, a Facebook mobil appja, a kép- és videóüzenetküldő SnapChat, a képfilter-paradicsom Instagram és a Hill Climb Racing 2 terepjárós játék volt. Mondhatnánk azt is, hogy semmi meglepő, a szokásos köröket járták le, ahogy az éppen aktuális sláger játékot is megismerhetjük. Alig különbözik a felhozatal kis hazánkban, Magyarországon, ahol szintén a Messenger-Facebook páros vezet, őket követi a Viber, majd ismét a Hill Climb Racing 2, a sort pedig a Rádió 1 appja zárja, hogy valami autentikusabb, magyaros is legyen a listában. Ha egy kicsit keletebbre tekintünk, Japánra, máris egy kicsit másabb a helyzet, ahol az egyes, javarészt RPG játékok (Soul Chronicle, A lot of stories, Fortune Tellers Academy) vannak nagy arányban második, harmadik és negyedik helyen, egy Line, a Viber vetélytársának tekinthető csevegőalkalmazással megspékelve, míg a Coca-Cola Coke ON appja a "nambaa wan", avagy a top 1, amire most így közbevetőleg pár szóra ki is térnénk, hogy ismét láthassuk, mindig a japánok kapják a legjobb dolgokat.
A Coke ON app segítségével az okostelefonokkal rendelkező felhasználók felkereshetik és kapcsolatba léphetnek az egyes Coca-Cola automatákkal, ami még nem is lenne akkora "nagy szám", azonban az idén áprilisban indult akció keretén belül minden egyes vásárlás után kapunk 1 digitális bélyeget, ami leginkább a hazai pontgyűjtős kártyák pontjaihoz hasonlíthatóak. 15 bélyeg után a vásárló kap egy jegyet, amit aztán beválthat egy ingyen italra egyetlen mozdulattal.
A fizetős alkalmazások sorában Amerikában javarészt játékok vezetnek, úgy mint a közismert sandbox játék, a Minecraft: Pocket Edition változata, az iskolai terrort szatírikus módon feldolgozó Bully: Anniversary Edition kiadása, majd negyedik helyen a majmokkal való lufipukkasztós játék ötödik része, a Bloons TD 5, majd ötödik helyen egy, a Tinder társkereső alkalmazást középkori környezetben kifigurázó, rendkívül ötletes és kreatív játék, a Reigns áll, amelyben egyetlen balra-jobbra húzással egy következő keresztesháborút is kirobbanhatunk akár. A sok játék között a harmadik helyen pedig egy parallax hátteret generáló alkalmazás, a 3D Parallax Background áll. Idehaza a fizetős listát az XPERIA™ - PlayStation® Theme vezeti, ami PlayStation-ös felületet kölcsönöz az elsősorban Xperia okostelefonoknak, melyet aztán játékok követnek: a Need for Speed™ autóversenyzős széria Most Wanted része, majd a Hitman széria Sniper mobil spin-offja, ami a legújabb Hitman játék mobil távcsöves-lövöldözős verziója, mely után negyedik helyen ismét a Minecraft áll, a sort pedig végül a Hitman GO, a Hitman egy váltott-körös puzzle játéka zárja. Japánban most a sort nyitja a Minecraft, amit a Kaien Pixel Bokujou farmmenedzsment-szimulátor követ. Sorban utána harmadik helyen a Madoka Magica japán animációs, avagy anime franchise egy kiegészítő játéka áll, amit szintén egy képregény, avagy manga és anime-sorozat, a Basilisk: Kouga Ninpou Chou játéka követ, a sort pedig a KORG Kaossilator frázis szintetizátor mobil megvalósítása zárja.
Az App Store-ban iPhone-ra és iPad-re más és más adatok mutatkoznak, így ezeket a továbbiakban külön-külön tárgyaljuk.
Az iPhone top ingyenes listáján december 10-én az Államokban a Hill Climb Racing 2 játék ismét az első számú versenyző, amelyet a saját avatarral való emojikat előállítani képes Bitmoji alkalmazás követ, aztán következik egy-egy SnapChat, majd Messenger alkalmazás, és végül a YouTube mobil appja az ötödik. A magyar földeken a terepet itt is a terepjárók foglalják el először, amit aztán a Messenger-Facebook-YouTube-Viber négyes követ. Japánban ismét megmutatkoznak a helyi sajátosságok, és a listát egy focis játék, a Jikkyou Powerful Soccer nyitja, amit a már említett Coke ON, majd egy szerepjáték, a STAR OCEAN -anamnesis- követ. A továbbiakban az elérhetőségében, és állami mivoltában talán legjobban a magyar M1-hez hasonlítható NHK televíziós csatorna szilveszter napján vetített élő zenei műsorát, a Kouhakut követhetjük nyomon, és tudhatunk meg róla információkat, az NHK Kouhaku app segítségével, végezetül pedig az idehaza is eléggé ismert Yu-Gi-Oh! kártyajáték Yu-Gi-Oh! Duel Links mobil játéka az ötödik.
A fizetős alkalmazások terén, első helyen Amerikában itt a Heads Up! kitalálósdi társasjáték Ellen DeGeneres humorista, színésznő, műsorvezető által életre hívott mobil reinkarnációja áll, amit a már kihagyhatatlan Minecraft követ. Harmadik helyen a Toca Hair Salon 3 sokatmondó címe áll, amit aztán negyedikként és ötödikként a Bully és a Reigns zár. Magyarország látszólag Minecraft lázban ég az iPhone készülékeken, mivel az első helyet ismét az vezeti, amit a Monument Valley követ. A Monument Valley "egy M. C. Escher ihlette világban játszódó logikai-puzzle játék, melyben kalandunk során furcsa épületeket és pályákat kell manipulálnak ahhoz, hogy a néma Ida hercegnő elérje célját, valamint megmeneküljön a gonosz Varjúemberektől". Ez után következő, harmadik helyet elfoglaló címünket feltehetőleg senkinek sem kell bemutatnunk, mivel a Grand Theft Auto szériát mind a fiatalabb, mind az öregebb generáció is nagy valószínűséggel jól ismerheti, és mobil GTA-kalandunk során most San Andreas-ban játszadozhatunk a Grand Theft Auto: San Andreas című játékkal. Negyedikként a Plague Inc. követi a GTA-t a sorban, amiben világméretű fertőzéseket szimulálhatunk le a stratégia-szimulátor játék menete során, míg ötödikként a magyarok is felvágnak fodrásznak a Toca Hair Salon-nal. A japánoknál a fizetős alkalmazásoknál első helyen egy ad-blocker (reklámblokkoló) alkalmazás áll, amit a pixelharcosok Minecraftja, majd egy vintázsfotó-készítő alkalmazás, a Photograph+ követ, aztán megtudhatjuk, hogy mostanában a japánok rendkívül franciás hangulatban vannak, mivel az Analog Paris alkalmazás rendkívül keresett, aminek segítségével a francia fővárost, Párizst idéző színvilágba bújtathatjuk a fotóinkat, és hogy ők is ráfüggtek a Hitman-szériára a Hitman Sniperrel.
Áttérve az iPad készülékekre, az ingyenes alkalmazások listáján az USA-ban vezet a Hill Climb Racing 2, amit utána a YouTube mobil appja, majd ismét újabb nevek, név szerint a Netflix VoD szolgáltatás appja, majd a "Godzillával lerombolom a várost" típusú játékokat gyarapító Smash City, és végül a Snake, avagy Kígyó című retró game legújabb "bőr-lehúzása", a slither.io követ. Magyar viszonylatban hasonló a felhozatal, az első hely a HCR 2-é, aztán a mobilos Total War-ként is emlegetett, Clash of Clans játékmenetű, látványos grafikájú Dawn of Titans, és a Frantic Ball bowlingjáték a következő, míg az ötödik a YouTube.
A fizetős alkalmazásoknál Amerikában és Japánban a Minecraft a "number one", idehaza csak ötödik, amit előbbi országban a hajszalonos játék, a "nyúlánk fizikával" rendelkező Gang Stupid Beasts verekedős, Toca Life: Stable lónevelős játék követ, és Geometry Dash ritmusjáték zár. A felkelő nap országában második helyen egy vágólap-kezelő alkalmazás, a Clipbox for iPad áll, amit "A csodálatos Pókember 2." című film mobil játéka, aztán a logikai-kalandjáték, a Samorost 3 követ, majd a Toca játékcsalád Toca Kitchen 2 szinte szó szerinti, virtuális karaktereket etető alkalmazása zárja a sort. Magyarországon a hajszalonos játék nyitja végül ezt, amit az Invisible, Inc. körökre osztott taktikai, bújkálós, "A Mancs őrjárat" gyerekmese mobil játéka, aztán az Amaziograph, amivel a mozaikokat és a szimmetriát ismerhetjük meg a művészetben alkalmazás követ, és végül a Minecraft zárja a sort.
Előrejelzés
2017 sorsfordító év lesz a Nokia számára, és talán a mobiltelefonok piacán is a régi név visszatérésével. Már csak azért is, mert a BlackBerry-hez hasonlóan már ismert terepen próbálkoznak meg ők is, hiszen androidos okostelefonok és táblagépek várhatóak a finnektől. Sok mindent egyelőre még nem lehet tudni a részletekről, azonban annyit biztosra vehetünk a rendelkezésre állő időkeretet figyelembevéve, hogy legalábbis első körben nem nagy valószínűséggel számíthatunk nagy durranásra, ahogy viszonylag rövid alatt kell összeállítaniuk egy egyedi Android ROM-ot. Mindenesetre bízzunk a legjobbakban, és kívánjunk sok sikert a Nokiának ebben a harcban! Ha más nem, a butatelefonok császárai biztos ők maradnak, mivel még mindig hatalmas kereslet mutatkozik ezekre a készülékekre!
December 13-án bemutatkozott az első, már a HMD gondviselése alatt készülő Nokia butafon, a Nokia 150, illetve annak dual simes változata, a Nokia 150 Dual SIM, amely párost jövőre, az első negyedév folyamán kezdik el forgalmazni, ezzel megadva az első löketet a Nokia márka felélesztésének. A telefont a Series 30+ szoftverplatform, avagy alkalmazás UI - amely bár lényegében annak tekinthető, mégsem teljes értékű mobil operációs rendszer - hajtja, és 2,4 inches QVGA kijelzővel, T9 billentyűzettel, LED-vakus VGA kamerával, micro USB és Bluetooth 3.0 csatlakoztathatósággal, 32 GB-ig való microSDHC kártya bővíthetőséggel és 31 napnyi készenléti, 22 órányi beszélgetési, 40 órányi zenehallgatási, illetve 56 órányi rádióhallgatásnyi idővel rendelkezik. A készülék (adók nélkül) 26 dollárba, avagy a jelenlegi árak szerint hozzávetőlegesen 7700 forintba fog kerülni.
Végszó
Nehéz megmondani, milyen jövő vár a mobil operációs rendszerekre, azonban annyi biztos, hogy egyre és egyre inkább közelebb kerülnek egymáshoz az asztali és mobil operációs rendszerek, azon rendszerű eszközök, IoT-dolgok, és habár eléggé maradandónak tűnik a jelenlegi "szenthármasság", a Google-Apple-Microsoft közötti rivalizálás, legalábbis a mobil OS-ek terén, ez a folytonosan változó világ bármit hozhat számunkra. De vajon mit? Ez hamarosan kiderül. Meglehet, akár a Watch_Dogs videójátékokban életre keltett, a Big Data-t célzott, a játékbeli, magát az egységes - asztali, mobil, IoT/beágyazott -, városi operációs rendszert létrehozó, Blume cég által viszont korrupt módon felhasználó ctOS (ejtsd: szitióesz), avagy a Központi Operációs Rendszer világa is eljön egyszer, örömünkre, bánatunkra, vagy megrettenésünkre. Vagy lehet, hogy "az oroszok már a spájzban vannak"?
Források:
Smartphone OS: A 22-Year History - informationweek.com, Andrew Froehlich, 2015. 03. 16.
Before IPhone and Android Came Simon, the First Smartphone - bloomberg.com, Ira Sager, 2012. 06. 29.
Phones: Ericsson R380 World - pcmag.com, Bruce Brown, 2001. 04. 24.
The 10 Best Symbian Phones Ever - pcmag.com, Sascha Segan, 2013. 01. 24.
Végleg Androidra vált a BlackBerry? - android.hu, [s.n.], 2016. 01.09.
Kipróbáltuk: LG webOS 2.0 - geeks.hu, Higyed Gábor, 2015. 05. 08.
NetMarketShare
Megjelent az iOS 10! - imagazin.hu, Red, 2016. 09. 13.
Android 7.1 Nougat vs Android 6.0 Marshmallow: What’s New - gottabemobile.com, Cory Gunther, 2016. 11. 02.
Statista
App Annie
Rio Uchida is Way Too Excited for the "Coke ON" Campaign - crunchyroll.com, Paul Chapman, 2016. 04. 10.
Most először ingyenes a Monument Valley! - imagazin.hu, Red, 2015. 12. 02.
Jövőre érkeznek az androidos Nokiák - hwsw.hu, Hlács Ferenc, 2016. 12. 05.
Tízezer forintba sem kerülnek: itt vannak az új Nokia-telefonok - hvg.hu, Balogh Csaba, 2016. 12. 13.
Bemutatkozott a Nokia 150 alapmobil - pcworld.hu, Wiezner István, 2016. 12. 13.
Watch Dogs 2 - gamestar.hu, [s.n.], [s.a.]
Ez nem a Watch Dogs 2 marketingkampánya: tényleg hackerek támadták meg San Franciscót - gamestar.hu, Kaci, 2016. 11. 28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése