keresés

2016. december 20., kedd

Könyvtárak és a közösségi média

Minden könyvtár számára fontos, hogy megfelelő kapcsolatot tartson az emberekkel, tájékoztatást adjon, híreket közöljön az intézménnyel kapcsolatban, és erre a közösségi média különböző felületei tökéletes eszközök, hisz a megfelelő gyorsaság és interaktivitás adott. Beszélhetünk több példáról is, amikor adott könyvtárak ötletes módokon igyekeznek elérni a közönséget, teljesen új lehetőségekkel és programokkal, de az is fontos kérdés, hogy milyen további módszerekkel lehet jobbá tenni a könyvtárak közösségi médiában foglalt szerepét és hogyan tudnának több embert rávenni a gyakoribb könyvtárlátogatásra.


Az emberek elérése
A New York Public Library állt elő több érdekes és hasznos kísérlettel - megvizsgálják, épp melyik adott közösségi felületen (Facebook, Twitter, YouTube, Tumblr, stb.) tudnak olyan tartalmat előállítani, amely az embereket érdekli és amin keresztül az általuk kiadni kívánt információt a legjobban át tudják adni, s oda publikálnak rendszeresen könyvtári, irodalmi témákban. De a könyvtár számára maga a kiadott, leírt tartalom a legfontosabb, hogy a velük dolgozó bloggerek arról írhassanak, ami igazán érdekli őket könyvtári témákban, s amivel igazán elérhetik az olvasókat, követőket. A könyvtár egy másik érdekes kezdeményezése az, hogy a látogatóknak Google Hangoutson keresztül biztosít kommunikációt különböző alkotókkal, írókkal, rendezőkkel.
Elmondható, hogy ezekkel és még több módszerrel a könyvtár igen nagy olvasottságnak és látogatottságnak is örvend, a statisztikái folyamatosan pozitív irányba változnak, és a könyvtár vezetősége szerint több könyvtárnak kellene hasonló kezdeményezésekbe fognia, hogy az egész könyvtári szféráról pozitívabb kép alakulhasson ki.

Egy másik eset fő célja ugyan nem a minél nagyobb népszerűség volt, de egy könyvtár a saját készítésű videójával mégis igen nagy nézettségre tett szert. A virginiai Central Rappahannock Regional Library számára 2010 egy nehéz időszak volt - a könyvtár pénzügyi gondokkal küzdött, a dolgozókat a lecsökkentett munkaidő mellett nagyon megterhelték. A vezetőség meg szerette volna mutatni, mennyire értékeli a dolgozók munkáját és kitartását, így készítettek egy zenés videóklipet Libraries Will Survive címen, ami az 1978-as I Will Survive című dalt parodizálja ki a könyvtárban dolgozók főszereplésével. A videó, ami több, mint 170 ezres nézettséggel rendelkezik, több közösségi felületen is elég nagy figyelmet biztosított a könyvtár számára, rengeteg pozitív visszajelzést kaptak és a látogatottságuk is nőtt.


Mit tehetünk a könyvtárakért, és mit tehetnek a könyvtárak értünk?
Több kampányt is indítottak már vagy magánemberek, vagy maguk bizonyos könyvtárak mások megsegítésének érdekében - a közösségi média erre is egy kiváló felület, hiszen gyorsan kaphatunk segítséget rengeteg embertől.
Az egyik ilyen említésre méltó kampány #savelibraries néven, illetve hashtaggel terjedt el Twitteren, miután az Egyesült Királyságban rengeteg könyvtárt fenyegetett a bezárás veszélye, itt is pénzügyi okok miatt. A kampány célja az volt, hogy az emberek #savelibraries hashtaggel kiposztolják, miért tartják fontosnak a könyvtárakat, ezzel minél nagyobb figyelmet felhívva rájuk Angliában, és remélhetőleg elkerülve a nehéz időszakot megélő könyvtárak bezárását. A kezdeményezés tényleg nagy figyelmet kapott, egy hét alatt körülbelül 12 ezer bejegyzést posztoltak Twitteren a témában.

Továbbá a könyvtárak se maradnak tétlenül ebből a szempontból - szintén Twitteren #buyalib hashtaggel terjesztettek egy pénzgyűjtési akciót, amit néhány könyvtáros hozott létre abból a célból, hogy Indiában és Afrikában egy nem túl magas összegből létrehozhassanak és fenntarthassanak egy-egy könyvtárat. Az akció sikeresen zárult, több, mint 1500 fontot gyűjtöttek össze, ami bőven elég volt egy könyvtár és egy mozgókönyvtár megvásárlására.


Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése