Pár évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az olcsó bóvlikról ismert Kína a mobiltelefon-gyártás egyik nagyhatalma lesz, pedig most már ez a valóság. A minőségi alkatrészekkel dolgozó cégek minden eddiginél sikeresebbek. Termékeik igen népszerűek, hiszen jó az ár-érték arányuk, megfizethető áron kínálnak prémium kategóriás okostelefonokat, amelyek minden igényt kielégítenek. Az egyik legsikeresebb vállalat mind közül a Huawei, amely idén már a koreai óriás, Samsungot is megelőzte és az Apple trónfosztására készül. Tekintsük át, hogy miként alakult át a mobilpiac az elmúlt évek során, fókuszban a kínai gyártók termékeivel.
A kezdetek
A 2010-es évek előtt a Nokia volt az abszolút piacvezető. A piaci részesedése 30% körül állt és nagyon úgy tűnt, hogy senki sem tudja megállítani a finneket. Aztán 2007-ben történt valami: megjelent az Apple iPhone-ja, amelynek első generációja még elég sok hiányosságot tartalmazott, ennek ellénre a jó marketing és a felhasználóbarát kezelőfelület hatására hatalmas sikert aratott és nagyjából fél év alatt fenekestül felforgatta az akkor mobiltelefon piacot. A Nokia nem tudott lépést tartani a változásokkal, amelyek az iPhone hatására végbementek, így szépen lassan elvesztette előnyét nem csak az Apple, hanem a többi gyártóval szemben is. Szépen lassan kezdtek megjelenni azok az ázsiai gyártók, amelyek jó minőségű telefonokat kínáltak olcsón. A hazai piacot szépen lassan ellepték az olcsó készülékek, így a keleti piacról kiszorult a Nokia. A 2011-es év végén már érezni lehetett a kínaiak hatását. A Huawei és a Lenovo már ekkor is a kínai eladási listákon a TOP10-ben szerepeltek. 2012-ben aztán megjelent a Xiaomi, a Meizu, amelyek szintén borzasztó gyorsan voltak képesek nagy előrelépésre. Két évvel később már négy kínai cég szerepelt az első 10-ben az eladási statisztikákban. Az anyaországban a hazai cégek nagyjából 400 millió okostelefont adtak el évente, ami szintén elősegítette ezen a vállalatok növekedését. 2015-re odaáig jutottak a kínaik, hogy az összes eladott készülékből 539 milliót ők adtak el világszinten, ezzel összesítve 40% piaci részesedéssel rendelkeztek.
A siker titka
Mint láthattuk Ázsia legnagyobb országának gyártói örületes iramban szaporodtak, növekedtek és érték utol a piacvezető márkákat. Hogyan voltak képesek ekkora előnyre szert tenni ilyen rövid idő alatt? Az előny elsősorban abból is következik, hogy az ázsiai felvevőpiac hatalmas, elég csak Kínára vagy Indiára gondolni, ahol több tíz, sőt pár száz millió készüléket is el lehet adni egy évben. További előny, hogy a kisebb gyártók inkább a hazai vásárlókat célozzák meg és kiskereskedői hálózatokon keresztül értékesíték termékeiket. Természetesen a nagy cégek, mint a Huawei, online áruházzal is rendelkeznek, illetve világszerte terjeszkedni kezdtek és viszonteladókon keresztül értékesítik telefonjaikat. Egy következő faktor, hogy az olcsó gyártók a telefonokba beszerelt alkatrészeket készen, folyamatosan, kis tételekben vásárolják fel, így növelve a gazdaságosságot, valamint biztosítva az alacsony árat. Itt van persze kivétel, például a Huawei saját processzort gyárt, a Kirint, amely eleinte különcködésnek tűnt a cég részéról, viszont mostanra kialakult az a reputáció, amely miatt az emberek megbíznak benne. Ha tovább nézzük a szempontokat, akkor szembetűnő az a tényező, hogy a kínai telefonok megjelenése és technikai felszereltsége prémium érzetet nyújt, megfizethető áron. Igényes anyaghasználattal elérték azt, hogy készülékeik a középkategóriában nyújtsák azt, amelyet korábban csak kevesen engedhettek meg magunak. Fontos tényező még, hogy ezek a vállalatok dinamikusan képesek alkalmazkodni a piac által diktált változásokhoz és ezeket okosan ki tudják használni.
Az újdonság varázsa
Az idei év második felének egy legjelentősebb telekommunikációs kiállítása az IFA (Internationale Funkausstellung Berlin) volt. A rendezvényen bemutatásra kerültek az év végi legfontosabb újdonságok, amelyek meghatározták a harmadik negyedév mutatóit, illetve befolyásolják a negyedik negyedév eladásait.
A kínai piacevezető Huawei két olyan készüléket is bemutatott, amelyek inkább a hölgyek igényei felé fordultak. A Nova és a Nova Plus a középkategória felső részét célozzák meg. A Novát tartják inkább nők számára ideálisnak, hiszen viszonylag kicsi a mérete, így egy kisebb kezű ember is könnyen tudja egy ujjal kezelni a telefont, valamint selfi képességei is kiemelkedőek, amelyet egy 8 megapixeles előlapi kamera biztosít. További előnye, hogy a 3020 mAh-s akkumulátornak köszönhetően akár 2 napot is kibír egy töltéssel. A küllemet tekintve egy elég szép telefonról van szó, anyaghasználatában és megjelenésében is minőséget tükröz.
A másik nagy gyártó, a Lenovo is kitett magáért. Több kategóriában is mutattak be készülékeket, amelyek közül a A Plus belépő szintű, a P2 és a K6 középkategóriás, valamint megjelent a Moto Z is, utóbbi egy moduláris telefon, amely a MotoMods modulokkal bővíthető. A Moto Z egyik kifejezett előnye, hogy vékony még az androidos telefonok között is. Ez a készülék képes a Google Daydream elnevezésű, VR applikáció kezelésére. Nagyon sokféle modul közül lehet választani, akad plusz akkumulátor, de akár projektort is választhatunk. A Hasselblad True Zoom mod 10-szeres zoomot biztosít, míg a SoundBoost a JBL által gyártott hangszóró.
A Lenovo ezen kívül piacra dobott három laptopot is, a Miix 510-et, a Yoga 910-et és a Yoga Book-ot, amelyek közül utóbbi a legérdekesebb. A Yoga Book nem rendelkezik valódi, fizikai billentyűzettel, helyette egy érintőfelületet kapunk, amelyen virtuális billentyűket jeleníthetünk meg. További előny, hogy az érintőfelület kiválóan alkalmas rajzolásra, valamint lehetőségünk van úgy jegyzetket készíteni, hogy papírlapot helyezünk az érintőfelületre, amire írunk, majd azt a laptopon megjeleníthetjük, sokszorozhatjuk és megoszthatjuk másokkal. A legjobb ebben a funkcióban, hogy sem különleges papírt, sem különleges tollat nem igényel.
Azok a bizonyos mutatók
Az IFA után jelentek meg a harmadik negyedéves jelentések a mobilpiac alakulásáról. Ezekből a statisztikákból szépen kirajzolódik, hogy a kínaiak még inkább növekedtek, és a Huawei már meg is előzte a Samsungot, amihez segítséget nyújtott a Note 7 körüli botrány is. A Huawei immáron 200 millió dolláros nyereséget tudhatott magáénak, amivel a legsikeresebb Androidos gyártóként zárta a negyedévet. Az eladott termékek számát tekintve azonban a Samsungot senki sem tudta legyűrni, 72,5 millió készüléket adtak el. Bár alapvetően a piac bővülése leállt, még így is 363 millió okostelefont voltak képesek eladni a gyártók a június-szeptember közötti időszakban. A második negyedévehez képes ez a szám 5,3%-os növekedést jelent, ami elég jó teljesítmény. Az IDC elemzése szerint a kínaik szépen növelik értékesítéseiket, A Huawei például már 9.6%-os piaci részesedéssel rendelkezik, ezzel második az Apple után. A szintén kínai Oppo meglepő módon és nagyságban növelte forgalmát az előző év azonos időszakához képest. A sikeres növekedés a cég agresszív ázsiai terjeszkedése és hatékony marketingje segítette elő. A rangsor ötödik helyén a Vivo áll, amely csak a hazai piacon erős. A két utóbbi gyártó összesen 20 millió készüléket adott el, amellyel összesen 6-7%-os piaci részesedésre tettek szert.
Jövőképek
A következő nagy kérdés, hogy mi fog az utolsó negyedévben történni és hogy hogyan fog alakulni a következő év. Viszonylag nagy biztonsággal megmondható, hogy a kínaiak nem fognak megállni, hanem még nagyobb növekedést fognak produkálni, főként, ha az európai és amerikai piacokat is sikerül bevenniük. A 2017-es MWC sok újdonságot hozhat el. Az előrejelzések alapján a Huawei bemutatja P10-es telefonját, amely a novemberben megjelent Mate 9 után tovább növelheti a cég előnyét és sikerét. A Xiaomi is folytatni fog egy szériát, méghozzá a Mi6-os készülékkel. A vállalatnak nagy hátszelet adhat, ha sikeresen tudnak terjeszkedni Európában. Bár a Lenovo már nem fog Lenovo néven telefonokat gyártani, de a Moto széria darabjai továbbra is igen eredményesen teljesíthetnek a piacon.
Összegzés
Konklózióként levonhatjuk, hogy a kínaiak nagyon eredményesen felismerték a piac változásai és igényet, majd ezeket jól alkalmazták termékkínálatukban is. Még mindig akadnak olyan vásárlók, akik félnek kínai telefont vásárolni, mert alapvetően az olcsóság és a rossz minűség jut eszükbe, ami szerencsére már a múlté. Annak ellenére, hogy kedvező áru telefonokat kínálnak az ismeretlen nevű gyártók, mégis prémium kinézetű és minőségű készülékeket kaphatunk a pénzünkért.
A piac bővülése lelassult és szinte megállt, de még így is olyan hatalmas számokat tudnak produkálni a nagy kínai gyártók, hogy növekedésük megkérdőjelezhetetlen. A jövőben ez a folyamat valószínűleg nem áll le, sőt inkább csak erősödik majd, amit akár azt is jelentheti, hogy pár éven belül az Apple-t is leelőzik a rangsorban.
Források:
kép1, kép2, kép3
A Nokia kkorszak vége (index.hu, 2011.06.09 Lica)
Sikerek és bukások a Nokiától a Xiaomi-ig (technokrata.hu, 2015.05.27 Lazarus)
Csendben tarolnak a kínai mobilgyártók (index.hu, 2016.02.20 Tóth Balázs
Átrendeződik a mobilpiac (pcworld.hu, 2016.01.15. Erdős Márton)
Hasonlít-e a rizs az almához? (hungarian.cri.cn, 2012.06.09 CRI)
Okostelefonok: nagyon belehúztak a kínaiak (vg.hu, 2016.11.11. KZ)
Moto Z review (techradar.com, 2016.12.19. Matt Swider)
Huawei Nova - sminkmester (mobilarena.hu. 2016.11.03. AliceWake)
A Huawei bemutatta a Nova és a Nova Plus készülékeket (napidroid.hu 2016.09.02 Szakos Péter)
Samsung who? Huawei is now the world's most profitabel Android smartphone brand (ibtime.co.uk, 2016.11.25. Mary-Ann Russon
The best of IFA 2016: WIRED rounds up the products from Berlin's trade show (wired.co.uk. 2016.09.05 Matthew Renolds)
Hivatalos a Lenovo K6, a K6 Power és a K6 Note (napidroid.hu, 2016.09.04. Szakos Péter)
Szokatlan billentyűzettel hódik a Lenovo Yoga Book (pcworld.hu, 2016.09.01. Harangi László)
MWC 2017: everything you need to know (androidpit.com, 2016.12.15. Shu On Kwok)
Mobile World Congress 2017: Smartphones, smartphones, smartphones to expect (pocket-lint.com, 2016.12.02. Chris Hall)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése