A nyilvánosságra hozatal hiánya az influencer marketingben
A vizsgálat során, amely közel 600 influencer - 1 millió és 5 ezer közötti követővel rendelkező magánszemély - bejegyzését elemezte a különböző közösségi média platformokon. Kiderült, hogy az influencerek jelentős többsége nem jelezte egyértelműen, hogy a megosztott tartalom reklám. Konkrétan az eredmények azt mutatták, hogy míg a megkérdezett influencerek 97%-a tett közzé kereskedelmi tartalmú bejegyzéseket, csak 20%-uk tette közzé ezeket reklámként.
A vizsgálat számos egyéb hiányosságot is feltárt az influencerek marketing tevékenységében:
Regisztráció hiánya: Bár az ellenőrzött influencerek 78%-áról kiderült, hogy kereskedelmi
tevékenységet folytat, nemzeti szinten csak 36%-uk volt regisztrálva kereskedőként.
Cégadatok hiánya: Az influencerek 30%-a semmilyen cégadatot nem adott meg posztjain, például e-mail címet, cégnevet, postacímet vagy regisztrációs számot.
Félrevezető közzététel: Az influencerek 38%-a nem használta a kulcsszavakat amelyek a kereskedelmi tartalom közzétételére szolgálnak, helyette más megfogalmazást választott pl. az "együttműködés" címkét vagy egyszerűen egy "köszi" megjegyzést fűzött a partner márka nevéhez.
Egészségtelen tevékenységek népszerűsítése: A vizsgálat rámutatott, hogy egyes influencerek egészségtelen vagy veszélyes tevékenységeket reklámoztak hirdetéseikben, például gyorsételeket, alkoholos italokat, orvosi vagy esztétikai kezeléseket, szerencsejátékokat vagy pénzügyi szolgáltatásokat.
Jogi következmények és végrehajtási intézkedések
Az Európai Bizottság megerősítette, hogy 358 influencert jelöltek ki további vizsgálatra. „A nemzeti hatóságok most felveszik velük a kapcsolatot, és kérik, hogy tartsák be a hatályos szabályokat. Ha szükséges, a nemzeti eljárásokkal összhangban további végrehajtási intézkedések is megtehetők.” A Bizottság azt is közölte, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló törvény értelmében a platformokra háruló jogi kötelezettségek tükrében elemezni fogja az eredményeket, és megteszi a szükséges végrehajtási intézkedéseket.
A vizsgálat eredményei alapján, az influencer marketingben nagyobb átláthatóságra és a szabályozások betartására van szükség. Az ellenőrzések fokozódása miatt az influencereknek és a márkáknak is egyaránt maradéktalanul be kell tartania a reklámozásra vonatkozó követelményeket, a fogyasztói bizalom fenntartása és a jogi normák betartása érdekében.
Forráscikk: Influencers “Rarely” Disclose Ads, According to New EU Probe TFL, 2024.02.15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése