keresés

2024. március 1., péntek

Csökkenőben a streamingláz


A tavalyi évhez viszonyítva, ha nem is csökkent, de észrevehetően megfeleződött az USA-ban a streaming-előfizetők számának növekedése. Ebből a szakértők azt a következtetést vonták le, hogy a streamingláz lecsengésének időszaka elkezdődött.


Az egyik legnagyobb elemzőcég, az Antenna adatainak vizsgálása alapján 2023-ban az Amerikai Egyesült Államokban a streamingszektor előfizetőinek növekedése a korábbi évekhez képest láthatólag megfogyatkozott, amelyből számítani lehet arra, hogy a korábbi rengeteg embert érintő nagy feliratkozási őrület a  végéhez közeledhet.

Folyamatos csökkenés


A streamingszolgáltatóknál különféle előfizetési lehetőségek vannak jelen, mindegyiknek adatai külön megfigyelhetők. Ebből kiindulva a prémium, azaz a legtöbb online tartalmat és szolgáltatást tartalmazó, de jóval költségesebb előfizetéseket vizsgálva azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ennek a csomagnak a használatának növekedése 21,6 százalékról 10,1 százalékra esett vissza a közölt adatok szerint. Az összesített növekedést figyelve megállapíthatjuk, hogy az elmúlt négy év alatt így is több mint duplájára növekedett az előfizetők száma. Az elemzők szerint ez például a továbbra stabil újrafeliratkozásoknak köszönhető, akik korábban lemondták valamiért szolgáltatásukat, de végül meggondolták magukat, feltehetőleg a különböző kínált tartalmaknak köszönhetően.
 
A streamingőrület kezdetén, amely a világjárvánnyal vonható párhuzamba, az érintett cégek a saját gyártott tartalmakra és a már meglévő előfizetők megtartására fordították a befolyó összegeket, hogy megfelelő minőséget biztosítsanak a fogyasztók számára. Az elmúlt hónapokban történő két nagyobb Hollywoodi sztrájkot követően ugyanezt a módszert nem tudták a streamingszolgáltató cégek továbbra is alkalmazni. Így a dolgozók fizetési igényeinek részleges kielégítése mellett a későbbiekben inkább az egyéb költségek lefaragását célozták meg, emellett a felület reklámozásának lehetőségeit bővíthetik ki a kiesett árbevétel növeléséhez.

Szolgáltatótól függ


 A statisztikai jelentés szerint a nagyobb streamingszolgáltatók közül a Netflix, a Peacock és a Paramount+ produkálta a legtöbb növekedést a feliratkozók számát illetően, 2023 végén összesen 242,9 millió előfizetéssel. Az elemzők véleménye szerint amíg a Netflix 2019-ben az összes megtörtént előfizetések felét tudhatta magáénak, addig a mostani időszakban alig több mint a streamingpiac negyede tartozik a céghez. Így biztosan állíthatjuk, hogy a streamingcég domináns szerepet tölt be ezen a téren. Az Antenna jelentése alapján az előfizetések számának arányában a Paramount+ felülmúlta a konkurens Disney+-t, utóbbi céggel együtt a Discovery+ és a Hulu kisebb csökkenést érezhettek a használóik számában.

 Az elemzőcég szerint a streamingpiac a "józanság korszakába" érhet, az eddigi időszakban ugyanis csak a felhasználó-tömegek megszerzése, szinte hajhászása volt a célja a cégeknek. Ennek megvalósulása után inkább a már meglévő előfizetők kezelésére és megtartása lesz a fő irányvonal. A 2023-as előfizetések közül úgy 30 százalék lehetett az újrafeliratkozó, akik korábban valamiért feladták tagságukat. Az adatok szerint a szolgáltatásokat lemondók negyede 3 hónapon belül, 40 százaléka pedig 12 hónapon belül tért vissza a streamingcégek felhasználói közé. Ezekből az adatokból a szolgáltatók tanulhatnak is, ugyanis azokat a fogyasztott tartalmakat, amelyeket a korábbi feliratkozók fogyasztottak, megtöbbszörözhetik, amely visszacsábíthatja a korábban visszamondott fogyasztókat.

Forráscikk: Lehet, hogy kidurran a nagy streaminláz - IT café, Harangi László, 2024. 02. 29.

Streaming subscriber growth in US halved last year - Reuters, 2024. 02. 27.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése