Az Amazon már a kezdetek kezdetén kivívta az ellenszenvet, hiszen számos alapvető internetes eljárást jegyeztetett be saját szabadalomként és perelte be azok használóit. De mi is az a One-Click® és mi a gond az Amazon névvel?
Vásároljunk egyszerűen!
Az egyik alapvető internetes vásárlási technológiai lényege, hogy az első vásárlás után elmenti a kitöltendő adatokat és a fizetés módját, így a továbbiakban már egyetlen kattintással elérhető a kívánt termék megvásárlása, ezt nevezi az Amazon 1-Click® technológiának és már 1999-ben sikerül bejegyeztetniük. Majd rögtön ez után beperelte az induláskor legnagyobb riválisának számító könyvesboltot a Barnes and Noble-t, akit a bíróság a technológia és a rendszer felfüggesztésére ítélt.
Maga a megoldás még a cég korai éveiből származik, azonban ma is nagy hatásfokkal működik, hiszen egyszerűen oldja meg a problémát, amit kosárelhagyásnak nevezünk.
Ezek azok az esetek amikor nem fejezzük be a vásárlást. Általában ez a járulékos költségek (szállítás, csomagolás, adminisztrációs díj) miatt történik, de általában a felhasználói élménnyel van összefüggésben és ez az arány most kb. 69%, ami rettenetesen magas.
Ez a módszer az Amazon sajátja a kezdetektől, de vajon kinek áll még érdekében a megszerzése?
Az egy kattintásos vásárlás minden olyan online üzletnél számít, ahol vannak visszatérő vásárlók. Ez pedig mindenhol magasabb, mint az új vásárlók aránya. Így hatalmas potenciál rejlik a módszerben az internetes vásárlások elég magas részében. Legjobban az élelmiszer fronton lenne használható, ahol viszonylag gyakran, hasonló termékeket vásárolnak az emberek. Így a rendszeres vásárlók is gyakrabban térhetnek vissza, hiszen ott gyorsabban és kényelmesebben tudnak vásárolni ahol ez a funkció megtalálható.
A kereskedők fellélegezhetnek, ugyanis idén szeptember 11-én lejárt az egy kattintásos vásárlás szabadalma, így azt bátran beépíthetik a kereskedők a webáruházaikba. Az elkövetkezendő egy-két évben már meg is figyelhetjük ennek a régi-új módszernek a terjedését és hatékonyságát.
Amazon vs. Amazon
Még a kezdetek kezdetén, az Amazonnak is akadtak névbeli problémái. Az Amazon nevű (offline) könyvesbolt beperelte internetes névrokonát. Követelte, hogy mondjon le a névről, fizessen kártérítést és azon felül a nyereségének egy bizonyos százalékát a név használatból eredendően. Hiszen ezekben az időkben még sokkal népszerűbb volt az 1970-es években alapított feminista könyvesbolt. Még abban az évben megállapodtak, hogy az Amazon.com lesz a név jogos tulajdonosa, a könyvesbolt pedig engedélyt kap a név használatára.
Újabb szabadalmak
Az Amazon 2012-ben beadott egy szabadalmat, amit a közelmúltban fogadtak el. A Physical Store Online Shopping Control névre hallgató mechanizmus segítségével, a kereskedő figyelni tudja a bolt wifi hálózatára csatlakozott eszközök forgalmát, a meglátogatott oldalakat. Ez amellett, hogy figyelmeztethetné az éppen aktuális akciókra a felhasználót, a látogatás pillanatában blokkolhatna bizonyos oldalakat.
A szakértők viszont már tudni véli, hogy ezzel az árösszehasonlíó oldalakat próbálná bojkottálni az Amazon, hogy ne pártoljanak át a folyamatosan megnyíló fizikai boltjaikból (élelmiszer- és könyváruházak) más konkurensekhez. A bökkenő az, hogy a felmérések alapján a felhasználók pont az Amazon.com-ot használják ehhez az összehasonlításhoz, így pont az ellenkezőjét érheti el ezzel a cégóriás.
Azonban semmilyen hír nem érkezett a bejegyzés óta, így valószínű, hogy az Amazon előrelátóan a többi céget akarta megakadályozni ennek a bevezetésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése