keresés

2017. november 17., péntek

Internetes trendek VS könyvtárak

Egy könyvtár vajon milyen tartalmakat oszthat meg hivatalos internetes platformokon? Van esélye komoly dolgokkal előrukkolni vagy igazodnia kell az aktuális netes trendekhez? Kim Kardashian vagy a könyvtárosok képe sikeresebb? Hányan kíváncsiak egy szokatlan könyvjelzőre? Mennyi lájkot ér egy aranyos kutya? A netes követők száma hatással van a könyvtár használók számára?





Pózolj celeb módra!
Kim Kardashian 104 millió insta követővel és 30 millió facebook követővel bizonyítottan az egyik legnagyobb celeb napjainkban. Kis túlzással mondhatjuk, hogy nincs olyan aki ne hallott volna róla, akinek van tévéje vagy internet hozzáférése. Nem rég volt a 10 évfordulója, hogy először feltűnt a nagyközönség előtt, ennek ünneplésére készült néhány könyvtárosról egy szuper fotó, amit a Invercargill City Libraries and Archives hivatalos facebook oldalán osztottak meg. A kép futótűzként terjedt a neten. Valószínűleg a könyvtár legtöbbet megosztott és legtöbb ember által látott posztja a könyvtáros facebook oldalak történetében. Több mint 12.000 reakciót (amiből csak 2 db negatív!!!), 5461 megosztást, és 1200 hozzászólást gyűjtött. Ezek a számok magukért beszélnek. Főleg, hogy ha a könyvtár facebook oldalának követői számához hasonlítjuk, ami 8612 fő.

Legütősebb magyar könyvtári posztok
Magyar könyvtárak között is van olyan, mely hazai viszonylatokban hasonló figyelmet kapott. Az ELTE Egyetemi Könyvtár facebook oldalán a SorokKözött sorozatban vívott ki nagy figyelmet egy különös könyvjelző. több mint 1200 reakciót, 109 megosztást és 29 kommentet szerzett a poszt, ami ahhoz viszonyítva, hogy a többi megosztott kép egyike sem érte el a 200 reakciót, ez igen nagy szám. Érdekes, hogy a feltötlött képek között sok a tudományos, az irodalmi, a művészi, a felhívás jellegű, azonban ezek kevés visszajelzést váltanak ki a netezőkből. Viszont a furcsa könyvjelzők, mint a bevásárló lista vagy reszelő, a vicces mémek, például a jól ismert “mindenki nyugodjon le” maki vagy a Batman-Robin pofon, az bájos babák, a szép vagy különleges képek a könyvtárról és persze a cuki kutyák jóval több interakciót érnek el. Videók terén hasonló dolog figyelhető meg, második legnézettebb egy aranyos eb a könyvtárban 1300 megtekintéssel, első helyen pedig egy igazán profi, menő és elképesztő bemutató videó 2600 megtekintéssel.


Mérhető az internetes aktivitás hatása?
A következtetéseket levonva, a vicces, humoros, aranyos, trendeket követő posztok keltik fel a legjobban az internetező figyelmét és veszik rá a reagálásra. Az persze fontos kérdés, hogy mennyire van az ilyen jellegű képeknek helye egy könyvtár hivatalos platformján, illetve hogy ez mennyit ad hozzá a könyvtár használók növeléséhez, az olvasók megtartásához. Az viszont világos és egyértelmű, hogy rengeteget ad a könyvtár arculatához, sokat mond el az adott könyvtárról, pozitív és negatív irányba is befolyásolhatja a könyvtár megítélését. Minden egyes megosztott kép és poszt fontos üzenetet közvetít az embereknek. Az interneten való aktivitás pedig ma már elengedhetetlen egy könyvtár esetében is.

Források: [stuff] [invlibrary] [eltekönyvtár]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése