keresés

2017. november 15., szerda

Gyerekek vs. Ipad



Tényleg elhülyül a gyerek az Ipadtől?

A tabletek megjelenése óta egyre többen aggódnak amiatt, hogy egyre fiatalabb gyerekek kezdik el használni a modern technológiát. Hogy ez az aggodalom jogos-e, azt senki nem tudja pontosan; a tabletforradalom óta született gyerekek még óvodába járnak, így nem végezhettek hosszú távú hatástanulmányokat. Az viszont kétségtelen, hogy nagyon sok múlik a szülők odafigyelésén.


 "A hétéves fiam néha lenyom egy-két játékot Ipaden, de jobban szeret olvasni meg énekelni. A négy és fél éves kislányom ugyanilyen, csak ő még nem tud olvasni, ezért olvasás helyett mostanában sminkel mindenkit, aki szembejön. Egy barátunknál a hétéves kislány viszont kicsit jobban várja haza esténként az apuka iPhone-ját, mint magát az apukát."

Digital natives, azaz digitális bennszülöttek; ezt a fogalmat Marc Prenksy használta először a 2001-es, Digital Natives, Digital Immigrants című kétrészes cikkében. A kifejezés azokra a gyerekekre vonatkozik, akik nem az életük későbbi szakaszában, digitális bevándorlóként sajátították el az informatikai készségeket, hanem egész életükben kütyük közt éltek. Prensky cikkének lényege, hogy az oktatásnak alkalmazkodnia kell a megváltozott tanulói elvárásokhoz; nem démonizálta az új technológiát, inkább a helyes alkalmazására hívta fel a figyelmet.Az Ipad 2010-es bemutatása alapvetően változtatta meg a gyerekek viszonyulását a technológiához. A tabletek ugyanis sokkal demokratikusabbak, mint más informatikai eszközök.
 Ennek egyszerű okai vannak:
  • A használata nem igényel előképzettséget. Míg egy számítógépnél szöszmötölni kell a telepítőkkel, a frissítésekkel, és a gyerekeknek az egér és a billentyűzet használatát is el kell magyarázni, addig egy kézbe vehető, színes ikonok nyomogatásával irányítható eszköz kezelése pillanatok alatt megtanulható.
  • Nem annyira személyes eszköz, mint az okostelefon. Az Iphone korábban jelent meg, mint az Ipad, de azt a szülő többnyire magánál tartotta. Ezzel szemben a tablet inkább nappaliba való, kimondottan a kényelmes tartalomfogyasztásra tervezett platform.
  • Kényelmesebb a többi érintőképernyős eszköznél. Az okostelefonok túl kicsik ahhoz, hogy a gyerekek finom mozdulatokkal irányíthassák, de a nagyobb tabletekkel még az ügyetlenebb gyerekek is jól elboldogulnak. 

A gyerekek számára a gesztusalapú vezérlés magától értetődő. A pszichológus Jerome Bruner cselekvéses reprezentációnak nevezi azt a jelenséget, amikor a gyerek gesztusokkal, és nem szavakkal vagy szimbólumokkal kommunikál: például ivást imitáló mozdulatokkal jelzik, ha szomjasak. Az érintéssel és gesztusokkal irányítható eszközök jól alkalmazkodnak ehhez a szokáshoz.

Érdemi együttlét nélkül káros


Sokan aggódnak, hogy az új kütyük, amiket a gyerekek is könnyűszerrel használhatnak, károsak lehetnek a gyerek korai fejlődési szakaszában. A kínálati piacot ez nem zavarja: egyre újabb eszközöket és kiegészítőket dobnak piacra, gyerekeknek tervezett szoftverek jelennek meg, és a tablet előbb-utóbb a közoktatásban is feltűnhet. Egy ausztrál kísérletben három óvodáscsoport vesz részt; a kutatók azt tanulmányozzák, hogyan lehet hasznosítani az Ipadet az oktatásban. Elsősorban arra kíváncsiak, hogy a kreatív készségek fejlesztésére használhatók-e a tabletek, és hogy az e-könyvekkel felkészíthetők-e a gyerekek az iskolára.

"Milán hároméves, Iphone és netbook van a közelében. Hamar eligazodott az ikonok között, megjegyezte, hol vannak a játékok – bowling, biliárd, vízicsúszda és versenyautó –, és most is szívesen játszik velük. Nem hiszem, hogy el kellett volna zárni előle a kütyüket; ellenkezőleg, ez szerintem éppúgy fejleszt, mint az építőkocka vagy a mesekönyv lapozgatása, amit szintén szívesen csinál.Mindent lehet rosszul használni, de ez nem gépkérdés, hanem a gyerekkel való foglalkozás általános kérdése. Ha bármelyik tevékenység - legyen az kisautózás vagy zenehallgatás, tévénézés, vagy akár a játszótéren szaladgálás – érdemi együttlét nélkül zajlik, az szerintem káros."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése