keresés

2017. november 11., szombat

A hálózatiság vonzásában a pénz és a munka világa

Napjainkban az adat számít a legértékesebb gazdasági hajtóerőnek. A gőz ereje, valamint a kőolaj robbanásának a forradalma alapjaiban megváltoztatta az egyén és a társadalom struktúráját. Bizonyított tény, hogy az adat mint értékforrás az egész világgazdaságra hatással van, és lesz is! A pénz és a munka világát teljesen átrendezte a hálózatiság expanziója, amit a digitális tér egyre növekvő volumenindexe,  munkahelyek megszűnését eredményezi és eredményezheti.

Manapság, egyre inkább a munka eltűnik a gyárépületek falai mögül, mert a hálózatiság kiszélesedése lehetővé teszi egy adott munkafolyamat létszám és időbeli leszűkítésének az elvét. Az egyénnek ezáltal térben és időben megnő a szabadsága, hiszen akár otthonról, akár egy parkból eltudja látni munkáját úgy, hogy közben idejét maga oszthatja be. De! Ez azt is eredményezi, hogy több ember munkáját is képes elvégezni a hálózatiság adta lehetőségekkel kihasználva, ami így munkahelyek megszűnéséhez vezet.

Az adat az új olaj! 

                                                                                                                                                        Horváth Bence publikációjában, ami a 444- ben látott napvilágot az alábbiakat tartalmazza:
"Miközben az adat lett az új olaj, pár techvállalat gigantikus monopóliummá hízott, és nem látni, mi állíthatná meg őket. Nick Srnicek baloldali filozófus egyike azoknak, akik megpróbálják leírni az új korszak folyamatait. Sikerkönyvében a szerinte közműszolgáltatóvá vált Facebook és Google államosítása mellett érvel. Ebben a helyzetben sorra születnek az új magyarázati keretek, amelyek megpróbálják megmutatni, miben sajátos a XXI. század első éveinek kapitalizmusa. Az egyik legígéretesebb ilyen próbálkozás Nick Srniceké. A londoni King's College tanára, író, filozófus tavaly jelentette meg nagy vitákat kiváltó Platformkapitalizmus című művét, amelyben azt próbálja megfejteni, hogy  mi közös az elmúlt bő másfél évtized siker cégéiben, mi köti össze a Google, a Facebook, a Microsoft, az Apple, a Siemens és az Uber vagy az Airbnb történetét. Válasza pedig az, hogy ezek a cégek képesek voltak platformokká alakulni. Szerinte ez a platformosodás komoly változást indított el az egész kapitalizmus működésében. Srnicek szerint , ha egy platform versenyképes akar maradni, akkor növelnie kell az adatok kinyerésének és felhasználásának mértékét. Ennek az új felhasználók beszerzése mellett a másik kiemelt módja, ha a meglévő felhasználók még több időt töltenek online."
"Az új olaj" napjainkban a legmeghatározóbb és a legfontosabb nyersanyaggá vált világszerte! Az egyén napjaiban, óráiban, perceiben megszámlálhatatlanul töménytelen információt hagy maga után, ami a kitermelés után a világ legdrágább nyersanyaggá változik. Egy szimpla keresés, egy Facebook ismerős látogatása, terméket vagy szolgáltatást keresve webáruházak böngészése eredményezi a nyersanyag kifejtésének a lehetőségét. Amint a nyersanyag a felszínre került egy kis csiszolás után borsosan drága és értékes termékké válik. A kényelemnek ára van! Hiszen az online adta funkcióknak köszönhetően, az egyén a megfigyelés tárgyát fogja képezni. Az egyénről tudják, hogy éppen milyen érzelmi állapotban van, milyen  az aktuális érdeklődési köre, valamint mire lehet szüksége! A fentiek tükrében megjelentek a platformok, amiknek a közvetítő szerepük összekapcsolják a piac résztvevőit! A fent említett műben a szerző megkülönböztet hirdetési platformokat, felhőplatformokat, ipari platformokat, termékplatformokat és szűkített platformokat. Ezek a platformok termelik ki az "az új olajat", majd egy kis finomítás után ez a nyersanyag információvá válik, ennek következtében az információval hatást lehet gyakorolni az egyén és a társadalmi vonatkozások különböző szegmenseire. Minél több a felhasználó, annál több adat keletkezik ,ez a platformok sikerének a kulcsa! A platformok monopolisztikus helyzetben vannak, mert uralják a techpiacot. Az óriások felvásárolják a piacon megjelenteket, így még több felhasználóhoz jutnak, ezért "az új olaj" az ő javaikat fogja szolgálni! A még több adat kinyerése szempontjából az új felhasználók mellett, a meglévő felhasználók még több online időtartamának a kiterjeszthetősége jelent még a platformoknak további értékes adatokat. "Az adatkitermelés egyre mélyebb fúrásokkal zajlik majd, azaz egyre kisebb szeglete marad majd csak életünknek, ami ne lenne folyamatosan megfigyelve, feljegyezve és felhasználva."

Adatainkért versenyeznek a platformok, érdekükben áll, hogy minél több időt töltsünk  online. Srnicek szerint itt az ideje, hogy kimondjuk, a Google vagy a Facebook közműként funkcionál, és eszerint is kéne szabályozni őket. Egy másik vonatkozásban a platformok munkaerő kiszervezései, egyre nagyobb teret és méreteket öltenek. A politikai és a társadalmi visszhang, meddig tartja a gondatlanság státuszában a meglévő  problémát? Meddig növekedhetnek a platform óriásai? Nagyon sok kérdést még ide lehetne sorolni, de azért nem teszem mert a felvetett problémákért az egyén és a társadalom felelőssége megkérdőjelezhetetlen. Hiszen az elszemélytelenedett világ ,a platformok óriásainak a csalogató ölelésébe rohant, ebből az ölelésből nem engedik ki a platformok a magára hagyott egyént. A platformok fogságba ejtik az egyént, mert az egyént egyedül hagyta családja és közvetlen környezete. na meg persze a társadalomért felelős konzekvensek.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése