keresés

2017. november 26., vasárnap

Hódító Facebook

A Facebook a hirdetései révén több új területre is el kezdett terjeszkedni. De mégis milyen módon, milyen eszközökkel igyekszik újabb és újabb információkat gyűjteni rólunk, mindezt azért, hogy a legmegfelelőbb reklámot mutassa nekünk a hírfolyamunkban. És milyen veszélyei vannak az emberekre nézve. Következő cikkemben erről lesz szó.

Állás a Facebookon keresztül?

Még fél év sem telt el, hogy megjelent a Marketplace a népszerű közösségi oldalon azzal a céllal, hogy az online vásárlási oldalakat (ebay, wish, aliexpress) kiszorítsa,november 8-án újabb funkcióval bővült. Megjelent rajta az Állások nevű fül, ami a munkakeresést és illetve az igényes munkatársak megtalálását szeretné megkönnyíteni.
Ez idáig Amerikában, Mexikóban és Kanadában volt elérhető, de hazánkon kívül Csehországban, Portugáliában, Chilében és Új-Zélandon is megjelent ez a funkció.
Fő célja, hogy segítse a könnyebb állást keresést. Hogyan? Amikor jelentkezünk egy álláshirdetésre a megjelent űrlapon az adatlapunkon megadott információk alapján már jó pár adat előre ki lesz töltve. Ha szimpatikusak vagyunk az adott cégnek, akkor messengeren könnyedén elérhetnek majd minket.
Természetesen a cég is jól jár vele, hiszen ugyanaz a szűrési funkció megtalálható, mint a korábbi cikkemben említett hirdetéseknél is. Nem csak a célszemélyeket, hanem azokat is lehet rajta szűrni,akikhez nem szeretnék, ha eljutna az állásajánlat. Ezenkívül így egyszerűbb a különböző csoportokba is kiposztolni az adott hirdetést. Plusz az adott cég oldalának adminisztrátorai akár sablon szövegeket is alakíthatnak, pl. ha jelentkezünk egy adott állásra, akkor messengeren keresztül automatikusan kapunk egy visszaigazoló üzenetet.
Felmerül viszont az a kérdés, hogy a munka hirdető oldalakat, ez mennyire fogja kiszorítani a piacról. Egyenlőre erről pontos kimutatás még nem született.

Hallgatózunk, hallgatózunk?

Mint említettem már a Facebook a nekünk szánthirdetéseit a különböző érdeklődési körök, a like-ok illetve a külső netes oldalak kereséseiből hozza össze. Vagy máshonnan is?
Elég népszerű mostanában egy 2016-os videó, ami a Facebook hirdetésekkel kapcsolatos.Egy pár beszélget szigorúan csak telefonon a macska ételekről. Mi a bökkenő? Nincs macskájuk. A kisérletet két napig végezték, majd a harmadik napon a férfi hírfolyamában egy hirdetés bukkant elő, amiben macskakaját hirdetnek. A közösségi oldal természetesen tagadja, hogy lehallgatná a beszélgetéseket,vagy hogy rögzítené a telefonbeszélgetéseket, és maga a kisérlet se egészen mondható hitelesnek. De: a videó megjelenése után több ilyen esetről számoltak be az emberek, hogy szigorúan szóbeli egyeztetés után az adott témához kapcsolodó hirdetést láttak a hírfolyamukban.

A cikkben elhangzott videó:



Egy légtérben két identitás

Októberben robbantott a Gizmodo a cikkében, amiben egy érdekes témát boncolgat. Veszélyben vannak a szexmunkások a Facebookon. Miért is? A szexmunkásoknak gyakran két profiljuk van. Egy rendes, ami a valóságot mutatja, illetve egy olyan profil, amit a munkájukhoz használnak.
A probléma ott indult, hogy több munkás került bajba, hiszen huzamosabb ideig tartózkodott az ügyfele és az Ő telefonja egy légtérben, majd a rendes "nappali" oldalán a "Kit ismerhetek" résznél el kezdtek megjelenni az ügyfelei. Mindezt úgy, hogy a rendes profiljáról az ügyfelei nem tudnak, egy beszélgetést sem indított el róla. Akkor mégis, hogy történhetett ez? Nagy valószínűséggel a hely és a telefon követése marad. Ez több ember munkáját, illetve magánéletét is sértheti.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése