Természetesen ahhoz, hogy tudjuk miről is van szó, először meg kell ismerkednünk néhány alapfogalommal.
Mi a közösségi média?
Mi a közösségi média?
A közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki annak érdekében, hogy a média monológokat (egy a sokhoz) átalakítsa dialógusokká (sok a sokhoz). Elősegíti a tudás-demokráciát, mialatt tartalombefogadókból tartalomszerkesztővé alakítja az embereket.
Mik a közösségi média összetevői?
Mik a közösségi média összetevői?
A közösségi médiának tág értelemben véve három összetevője van:
1. Koncepció: művészet, információ, mém.
2. Média: fizikai, verbális, elektronikus.
3. Közösségi felület: bizalomépítés, közösségi részvétel, vírusok, hírközlés, és más fizikai média (pl. print).
Most, hogy mindezekkel tisztában vagyunk, beszélgessünk arról, hogy miben is különbözik a közösségi média a tradicionális médiától?
Amíg a közösségi média relatív olcsó és mindenki által hozzáférhető eszközökből áll, amin keresztül bárki publikálhat és bárki hozzáférhet az információkhoz, a tradicionális médiának általában hiteles forrásokra van szüksége ahhoz, hogy információt közöljenek rajta.
A közösségi média elsődlegesen az emberek közti interakciókon alapszik. Ezek a beszélgetések, viták, átrendeződések vezetnek végül az adott információ azon jelentéséhez – vagyis ahhoz a “meztelen” üzenethez – amivel a közösség összes tagja elégedett. Ehhez pedig a közösségi média technológiákat használják csatornaként.
A közösségi oldalak arra épülnek, hogy az emberek közösségekbe tömörülnek, ahol megosztják egymással azt ami érdekli őket, vagy olyan közösségekhez csatlakoznak ami számukra érdekes. Pl.: iWiW (már nem aktív), Network.hu, MyVip, Hotdog, thepostR.net, Facebook, MySpace, Ning, Twitter, Instagram, Pinterest
Hat lépés távolság? Hogy is van ez?
A hat lépés távolság elmélet szerint a Földön bárki kapcsolatba hozható bárkivel egy ismeretségi láncon keresztül, melyben a két végpont között maximálisan öt elem van. Az elmélet Karinthy Frigyes 1929-es Láncszemek című novellájában bukkan fel először. Karinthy sejtése az volt, hogy a láncban a láncszemek növekedésével párhuzamosan az ismerősök száma exponenciálisan növekszik, így elegendő néhány kapcsolat, hogy az ismerősök köre kiadja az egész emberiséget.
Hogyan bizonyítható?
Matematikusok, szociológusok és a fizikusok már régóta próbálják a sejtést igazolni vagy cáfolni. Az elméletet Stanley Milgram amerikai pszichológus alátámasztotta 1967-ben az úgynevezett kis-világ tulajdonságot vizsgálva. A kísérlet során Milgram véletlenszerűen kiválasztott Kansas és Nebraska államban élő embereket kért fel arra, hogy próbáljanak egy levelet postán eljuttatni egy - általuk ismeretlen - Massachusetts államban élő személynek. Minden résztvevőt arra kért, küldje a levelet olyasvalakinek, akiről feltételezi, hogy ismerheti a célszemélyt, vagy legalábbis közelebb lakik hozzá. Az egyik "ágon" 60, a másikon 160 levél indult útnak. A 60 levélből mindössze 3 érte el a célját nyolc emberen keresztül (9 lépés távolság), a 160 levélből azonban már több: 44 ért el Massachusettsbe, 2-10 lépésnyi távolságra mutatva egymástól a két személyt.
Beszálltak a filmesek is!
Az elmélet, Stanley Milgram kísérlete, a Hat lépés távolság megihlette a filmeseket is, mely szerint a világon bárki kapcsolatba hozható bárkivel hat elemből álló ismeretségi láncon keresztül. Az alkotók megpróbálják feltérképezni a véletlenszerűen kiválasztott két főszereplő, a fiatal, varsói punkzenész Martyna és az egyik kis mexikói faluban élő farmer, Marco Antonio közötti kapcsolatok láncolatát. Nyomon követik a mindennappi életüket, miközben igyekeznek kideríteni, hogy mi is rejtőzik valójában a mindennapi álarcuk alatt.
Aztán jöttek a kétezres évek és a facebook!
2011-ben a facebook is csatlakozott ahhoz a csoporthoz akik kiváncsiak voltak az elmélet megvalósíthatóságára. A Yahoo és a Facebook is csatlakozott hozzájuk. A hat lépés távolság elmélet tesztjébe mind a 750 millió Facebook-felhasználót be szeretnék vonni. Arra kérik őket, hogy csatlakozzanak a kísérlethez, jelöljenek ki egy facebookos ismerőst (egy személynek átlagosan 130 barátja van), ő lesz majd a célszemély. A Facebook és a Milánói Egyetem közös projektjében kutatók kiszámolták, hogy a világon bármely két ember már csak 4,7 kézfogásra van egymástól, szemben Stanley Milgram hatvanas években, a „kis világ kísérletében” mért hat lépés távolságtól. A tanulmány megmérte hány barátjuk van az embereknek a Facebookon. Az eredmény meglehetősen érdekes lett: a híres hat lépés távolság egyre kisebb lett az elmúlt három évben, ahogy egyre több felhasználó regisztrált a közösségi oldalra. 2011-es Facebook vizsgálat szerint: Az akkor még “csak” 721 millió aktív felhasználójának vizsgálata alapján arra jutottak, csupán 3,74 lépésre vagyunk egymástól. A közösségi oldal fennállásának 12. évfordulóján nemcsak egy személyre szabott videót készített a felhasználókról, hanem újra elvégezte a számítást. A jelenlegi 1,59 milliárd aktív felhasználó kapcsolati hálója alapján kiderült, zsugorodott a világ: most már átlagosan 3,57 lépés távolság van két ember között.
Akit esetleg a filmeken kívül komolyabban is foglalkoztat a kérdés, annak ajánlom a következő szakdolgozatban történő elmélyülést: Szociális hálózatok geográfiai beágyazódása
Magam részéről bevallom még nem gyötörtek álmatlan éjszakák a 6 lépés távolság elméletével kapcsolatban. Nem éreztem ellenállhatatlan vágyat, hogy bizonyítsam mindez működhet is, de a tény, hogy csupán 3,57 lépés távolságra vagyunk egymástól megnyugtat, vagyis, ha jobban belegondolok, inkább megrémiszt.
Mi lesz a jövő?
Mi lesz a jövő?
Ami a jövőt illeti: a szakemberek egy része a web halálát jósolja. Véleményük szerint a halál nem lesz drámai gyorsaságú, inkább fokozatos romlással számolhatunk. Miből következtetnek erre? Az átlagos felhasználó számára a két lépésből álló keresési folyamat lassú, túl sok időt vesz igénybe. A jövőt a három óriás egyesülésében látják /GOOG, Facebook, Amazon/, akik a folyamatot egy lépésesre egyszerűsítik. Mindhárom résztvevő masszív és egyre növekvő befolyással bír a Web területén.
A 2014-es első csata után a Facebook komoly fejlesztésekbe kezdett, majd úgy látszik 2017-ben egy második csatának is részesei lehetünk, melynek kimenetelét nagy bátorság lenne megjósolni.
Haldoklik a web 2014.
Haldoklik a web 2014.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése