keresés

2017. november 12., vasárnap

Az új vallás és az örök élet

Az ábrán látható ütemben emelkedik a technológiai teljesítmény, Ray Kurzweil 2005-ös A szingularitás küszöbén című munkája szerint 2020 -ra a bio- és nanotechnológiának köszönhetően lehetséges lesz tudatunkat feltölteni egy gépre. Később pedig az ember és a gép összeolvad, tehát a biológiai intelligencia háttérbe fog szorulni. Kurzweil szerint aki ma él annak lehetősége lesz az örök életre.

Hamár az örök életről beszélünk, vajon a különböző vallási vezetők hogyan állnak a témához, mikor napjainkban az új vallás a tudomány uralkodik?

Ai a buddhizmusban

Vajon a technológiai fejlődésről és a mesterséges intelligenciáról a buddhizmus egyik legmagasabb rangú tanítója mit gondol? A dalai láma szerint, ahogy a buddhizmus tartja a lélek útja a halállal nem ér véget, hanem a lélek újjászületik, ha nem végzett még feladataival. Állat, növény vagy mesterséges intelligencia, azaz gép is lehet belőlünk. Egyik interjújában ezt nyilatkozta: ,,ha a kérdéses számítógép fizikai alapjai megfelelők, az akár egy újjászülető tudatfolyam alapjául is szolgálhat." Azonban Dobosy Antal (zen buddhista tanító) azzal érvel, hogy intelligens ember nem támogat olyan kísérleteket amelyek az ellenségünkké is válhatnak. Minden élőlény minden más élőlénnyel osztozik az erőforrásokon, tehát ezentúl a mesterséges intelligenciával is osztoznunk kell.

Ai a muszlim vallásban

Galgóczi Istvánt (muszlim hitoktató, arabista, politológus) kérdezték az ai-ről, szerinte van egy határ amit meg kell húznunk, mert a gép gép kell, hogy maradjon és nem helyettesítheti az embert. A gép azért van, hogy az ember munkáját megkönnyítse. Az ember képtelen olyat alkotni, mint amilyet Isten alkotott.

Ai a zsidó vallásban

Szárit Krausz (a Bár Ilán vallásos zsidó izraeli egyetem professzora) elmondása szerint inkább az emberektől tart, akik a robotot programozták, mintsem a robottól, hiszen a lelkiismeretét a program adja. A zsidó hagyomány szerint úgynevezett gólemet hoztak létre a középkorban, mely hozzánk hasonló. Ezt a modernkori robotokra is vonatkoztathatjuk, hiszen egyre emberibbé teszik őket. Ezzel a témával bővebben is foglalkoztak a rabbik. A gólem jogairól és egyéb morális kérdéseiről ezért a filozófiai és vallásjogi téren bőségesen találhatunk irodalmat.

Ai a Krisna vallásban

Madhupati dász (Mérő Mátyás) Krisna lelkész elmondta, hogy a Krisna vallásban az intelligencia más mint, ahogy mi értelmezzük. A élőlények teste 5 fizikai elemből áll. Vízből, földből, levegőből, tűzből és éterből, továbbá 3 finomabb fizikai elemből: elméből, egoból és intelligenciából. Tehát az intelligenciát Isten adta az embernek, hogy önvalónkra ébredjünk, hogy rájöjjünk örök lélek vagyunk Isten elválaszthatatlan részei. Az intelligenciánkkal építünk kapcsolatot Istennel. Az mi nem ugyan az mint a mesterséges tudat. Amikor elképzeljük, hogy egy robot öntudatára ébred valójában a mesterséges tudat megszületésétől félünk. De a tudat nem anyagi, tehát soha nem jöhet létre mesterséges úton. Az ai pedig az informatikus szakemberek tudásának felhasználása. Annyira lehet veszélyes az emberre, mint amennyire az veszélyes, hogy nem a saját kezünkben tartjuk a döntéseket, hanem átadjuk azt a programozott robotnak.

Ai a Görögkatolikus vallásban

Oláh Miklós (görögkatolikus lelkész) véleménye szerint az emberiség felelőssége óriási az mi-t illetően. Nyilatkozatában egy teológiai munkaközösség meglátásaira hivatkozott: „A csiszoltkövektől a legmodernebb elektronikáig, a technikai erőfeszítés nem oldott meg semmit. Javít, s egyszerre bonyolultabbá tesz. Kielégít egy szükségletet, és új vágyakat ébreszt. Megnyugtat, és ugyanakkor fokozza az alapvető bizonytalanságot, a meg nem szüntethető kielégületlenséget; végül is előhozza ennek szédítő és könyörtelen jellegét. A kutató lelkesedéséhez szerénységnek kell társulnia. Nem kockáztatjuk-e, hogy a saját gépeinknek a rabszolgái leszünk? Kell-e sötétítenünk egy olyan társadalom drámáját, amelyik épp annyira biztos az eszközei felől, amilyen bizonytalan a céljait illetően?”

Források:
HVG Balogh Csaba 2017.11.12.
INDEX Hegyeshalmi Richárd 2017.11.12.
24.hu Rába Géza 2017.11.12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése